Főfékhenger
A főfékhenger működése elvében nagyon egyszerű. Amikor a pedálra lépünk, akkor egy dugattyút mozgásba hozva, annak segítségével olajat préselünk a fékcsövekbe, amelyek az erőt továbbítják a fékberendezéshez. Ez a hidraulikus fék. Tekintse meg teljes fék hidraulika kínálatunkat!
Főfékhenger autójához – ha meghibásodott, cserélni kell!
Főfékhenger meghibásodás esetén az autónk gond nélkül megy, nem érzékelünk semmi különöset a motor teljesítményében, vagy a jármű úttartásában. A főfékhenger hibáját ugyanis csak akkor észleljük, ha nem menni, hanem megállni akarunk. Itt sem mindjárt vesszük észre, hogy baj van.
A fékrendszer, s ezáltal a főfékhenger élettartama, hatékonysága szempontjából fontos, hogy mindig kiváló minőségű fékfolyadékot, fékcsöveket használjon. Lehetőség szerint kerülje a rossz minőségű utakat! A fékalkatrészek szerelését ajánlott szakértőre bízni, hiszen például a fékpedál pozíciójának helytelen beállítása esetén idő előtt tönkremehet a főfékhenger.
A főfékhenger hibák leggyakoribb kiváltóokai
A leggyakoribb meghibásodás alkalmával olaj szivárog a fékhengerbe, ami ellenére még fékezni ugyan tudunk, de folyamatos fékpedál nyomás, tartós fékezés esetén a fék elenged, így hiába fékezünk, a jármű elindul a lejtőn lefelé. És innen nincs megállás, jöhet a főfékhenger felújítás. A főfékhenger felújítás nem mindig végezhető el, gyakran csak a főfékhenger cseréje a megoldás.
Viszonylag gyakran adódhat probléma a főfékhenger tömítéseivel is, pl. ha megdagadnak, vagy nem illeszkednek kellőképp a dugattyúnál. Anyagukból adódóan idővel elhasználódhatnak, sérülhetnek a fékkörökben. A főfékhenger és a fékfolyadék tartály között található egy csatlakozó, ami időnként eltömődhet, ha elhasználódik, elmozdul, akkor szivárogni kezdhet mellette a fékfolyadék. Érdemes rendszeresen ellenőrizni a légtelenítő szelep fedelét, ennek sérülése szintén okozhat főfékhenger problémákat. Nem utolsó sorban előfordulhat dugattyú-beragadásból eredő hengerhiba is.
Újat kell rendelnem?
Az alkatrész hibájának megállapítása nem tartozik az egyszerű feladatok közé, hiszen számtalan változatban fordulnak elő hibák. A pontos diagnózis azért fontos, mert csak ezt követően lehet dönteni a gyógymódról, arról, hogy elég-e egy főfékhenger felújítás, vagy a cseréjére van-e szükség. Segít-e egy javító készlet beszerzése, vagy az már kevés. Ugyanis a főfékhenger javító készlet nem mindenre orvosság. A hidraulikus fék lényege az, hogy az erőátvitel folyadék közbeiktatásával valósul meg, nem úgy, mint a légfékeknél, ahol a levegő nyomása adja a fékezési erőt. Pont ezen az elven működik például minden Suzuki főfékhenger is. Mégis egy Suzuki főfékhenger és egy bármilyen más autótípus főfékhengere között bőven van annyi különbség, hogy egymással nem helyettesíthetőek.
Ha egyszer csak nem tudja teljesen benyomni a fékpedált, vagy épp túl könnyen, esetleg nehezen tudja mozgatni, lehetséges, hogy főfékhenger cserére lesz szükség, de ellenőrzésre biztosan. Amint úgy érzékeli, hogy gyengébben működik a fék, jóval hosszabb a fékút a megszokottnál, azonnal vigye szervizbe, szerelőhöz autóját. Bár az olyan gyanús hangokból, mint a fék csikorgása, nyikorgása, súrlódása, több alkatrész meghibásodására is következtethet, érdemes mindig a főfékhengert is megnézetni.