Fékerőszabályzó
Fékerőszabályzó biztosítja például, hogy az autó első és hátsó kerekeire optimális fékerő hasson. Ennek legegyszerűbb módja, a fékerő elosztó, ami minden autónál arról gondoskodik, hogy az első kerekek jobban, a hátsó kerekek kevésbé fékezzenek. További fék hidraulika alkatrészek böngészéséhez kattintson ide.
Fékerő szabályozás a biztonság alfája
A gépkocsik legfontosabb biztonsági szerkezete a fékrendszer, amelynek minden körülmények között a lehető leggyorsabban meg kell állítania az autót, méghozzá lehetőleg úgy, hogy közben a vezető ura maradjon a járművének. A legegyszerűbb fékerőszabályzó, ami ma már az olcsóbb autókban is széria tartozék, az a fékerő elosztó, ami arról gondoskodik, hogy a fékpedál megnyomásakor a fékhatás 60:40 arányban osztódjon meg az első kerekek javára. Erre azért van szükség, hogy a fékezés stabil legyen, a kocsi ne pördüljön meg. Fékezéskor egyébként is a kocsi súlya az elejére terhelődik át, ezért ott kell a nagyobb fékező erő.
Bonyolultabb fékerőszabályzó rendszerek
A mára teljes körben elterjedt és az egyik leghatékonyabb fékerőszabályzó rendszer, az ABS (Anti-lock Braking System). A megoldás lassan 40 éves múltra tekint vissza. Az első ABS-t a német Bosch dobta piacra. A megoldás lényege, hogy a vezető által a fékpedálra gyakorolt nyomástól függetlenül egy automata fékvezérlő csak olyan erőt enged a fékpofákra, amelyek még nem okozzák a kerék blokkolását. Ezt egy folyamatosan működő elektromos szenzor teszi lehetővé, amely a kerék blokkolását érzékelve azonnal csökkenti a fékhengerek tolóerejét és ezt rendkívüli sűrűséggel teszi, ami így folyamatos erőhatássá áll össze. Az ABS a kerekek blokkolásának megakadályozásával növeli a fékezés hatékonyságát és a forgó első kerekek miatt, az autó végig kormányozható marad.
Fékerőszabályzó szerepe és fajtái
Fékezéskor az első kerekekre dinamikus teheráthelyezés megy végbe. Az első kerék tapadása eltér a hátsóétól. Az alkalmazandó fékerő tehát nem lehet azonos az összes tengelyen. A hátsó kerekek fékerejének alacsonyabbnak kell lennie az első kerekekénél. A fékerőszabályzó hidraulikus nyomást oszt el az első és hátsó fékek között. A fékerőszabályzó egy általános kifejezés a szabályzóelemekre. Két fajtáját különböztetjük meg: korlátozó és szabályzó. Ezek lehetnek: egyszerű vagy dupla és rögzített vagy terhelésfüggő. Funkció Előny dupla szabályzó Szabályzó az átlós fékkörhöz A dupla szabályzó egyetlen szerelvényben két szabályzót tartalmaz. szabályzó a kerékhengerben Egy elemben egyesíti a fékerőszabályzó és a kerékfékhenger funkcióit. Leegyszerűsíti a fékkört. A KIT - PLUS és a KIT + EVOLUTION során az összeállítás része. A terhelésfüggő szabályzók a gépjármű terheltségének megfelelően szabályozzák a nyomásváltozást az alváz és a tengely közötti magasság figyelembe vételével. Ajánlás: A hidraulikus féket tanácsos légteleníteni - ha a gépjármű kerekei a talajon fekszenek - oly módon, hogy a szabályzót nyitott állásban hagyjuk.
Fékerőszabályzó beállítás és felülvizsgálat
A vizsgálóbőrönd, Honeywell Bendix. A vizsgálóbőrönd lehetővé teszi a hidraulikus fékkörök gyorsabb felülvizsgálatát, valamint a fékvezeték helyes egyensúly-beállításához nélkülözhetetlen próbaméréseket. Fontos: az ellenőrző bőröndöt csak és kizárólag szintetikus fékfolyadékkal feltöltött fékkör vizsgálatához szabad alkalmazni, hogy a fékkör ásványi olajjal történő esetleges szennyeződését elkerüljük. Diagnózis Beavatkozás Szorult vagy nem jól záró szabályzó. A fékerőszabályzót cserélni kell, nem javítható! Túl erős vagy gyenge fékteljesítmény a hátsó kerekeknél. A terhelésfüggő szabályzó rossz beállítása. A szabályzót be kell állítani, vagy cserélni kell.