Keresés terméktípus szerint

              Trapézgömbfej

              TrapézgömbfejA trapézgömbfej (alsó lengőkar gömbfej, talpasgömbfej) a futóműben dolgozik, feladata az alsó lengőkar, valamint a csonkállvány összekapcsolása, miközben azok egymáshoz viszonyítva elmozdulnak. Tekintse meg teljes autó felfüggesztés, kormányzás alkatrész kínálatunkat!

              Milyen feladatot lát el a trapézgömbfej vagy másik nevén talpas gömbfej?

              Mint bevezetőnkben is említettük már, nem csak az alkatrészek összekapcsolásáért felel a talpasgömbfej, hanem a csonkállvány szabad mozgásáért is. Mindezt úgy, hogy közben nem szakadhat meg az összeköttetés! Feladatából adódóan folyamatosan intenzív mechanikai hatások érik, így idővel tönkremegy, szélsőséges esetekben pedig akár el is törhet. Ha elkopik, akkor lógni kezd, és ez okozhat kopogó hangot. A trapézgömbfej kopása a gépjármű nehezebb irányíthatóságához vezethet, és bizonytalan futást, rossz úttartást idézhet elő.

              Nem javítható, hibáját csak a csere orvosolhatja

              Az alkatrész nem javítható, a trapézgömbfej hibáját csak cserével lehet kiküszöbölni. Cseréje a legtöbb gépkocsinál nem túlzottan bonyolult művelet, ezért általában a szervizekben csak 1-2 munkaóra számolható el rá, így nem tartozik a legdrágább javítási munkák közé. A trapézgömbfej lecserélése után mindenképpen szükség van futómű beállítására, mert a futóműszerkezetet az új talpasgömbfejhez kell igazítani, hogy a jármű menet közben stabilan, biztosan fusson az úton.
              A trapézgömbfej az összetett futómű szerkezetének erősen igénybe vett része, kopik és ha elhasználódott, idővel ezt is cserélni kell autónkban általában a gömbcsuklókkal együtt. Összegyűjtöttünk néhány hasznos információt vásárlóinknak, miért is fontos ezeknek az alkatrészeknek az ellenőrzése.

              Szerepe a futómű bonyolult szerkezetében

              Fontos, hogy az alvázhoz képest függőleges irányban is el tudjon mozdulni (rugózás, lengéscsillapítás), illetve el is tudjon fordulni (kormányzás), és körbe is tudjon forogni (hajtás, menet) a kerék. Mindezt a féltengelyen kívül a különböző karok, gömbfejek, stabilizátorok biztosítják. Aki ért hozzá, az pontosan tudja, hogy mire szolgál a "lengését" biztosító kar, amelynek (talpas gömbfeje) trapézgömbfeje van. Ezt tartós (neoprén) gumiból készült tok (ház) is körbeveszi, ez tartja meg belül a kenőanyagot (a teflonfelület és a speciális zsír biztosítja a könnyű elmozdulást). Aztán van a trapézgömbfej (lengőkargömbfej, talpasgömbfej néven is említik), ez az alsó lengőkar gömbfeje, és van még a stabilizátor (a hosszstabilizátor rúd) gömbfeje is. Ez kanyarban fogja a futóművet, nem enged kilengést, növeli a menetstabilitást.

              Érdemes betartani a szervizkönyv által előírt futómű ellenőrzést

              Futómű hiba jele hallható és érezhető vezetés közben, ilyenkor érdemes szervizben elvégezni egy futómű diagnosztikát, szükség esetén állítást. Kormányműnél a trapézgömbfej mellett még ott van a kormányösszekötő gömbcsukló, amelyhez az axiálrúd csatlakozik. És még beszélhetnénk a különböző szilentek világáról. Mindezekről azt kell tudni, hogy nem is gondolunk rájuk, amíg nem hallunk furcsa kopogást „onnan a kerekektől”, ami az egyenetlen úton csak tovább erősödik. Természetesen egy trapézgömbfej se javul meg magától! Ha egyszer megemelik az autót, könnyen ellenőrizhető az összes említett szerkezet, alkatrész, vagyis a trapézgömbfej, lengőkargömbfej, talpasgömbfej is. Vizsga előtt ez kötelező, át sem megy a kocsi, ha nincs rendben a futómű.

              A trapézgömbfej csere nem a 15 ezer kilométerenként mindig kell kategória

              A trapézgömbfej általában 100-120 000 kilométer után használódik csak el. Ezek az alkatrészek, ha egyszer már kopognak, nem javíthatók. Van, amit jobb „rendszerben”, egyidejűleg elöl vagy hátul, vagy akár minden keréknél cserélni. Egyes típusoknál a gyártó nem is teszi lehetővé, hogy külön legyen cserélve a kar és a trapézgömbfej, eleve együtt van a két alkatrész. A beavatkozás futómű-ellenőrzést igényel, első tengely trapézgömbfej cserék után egyenesen kötelező a futóművet állítani. Így itt tényleg nem túlzás: az olcsóbb megoldás szinte biztosan a drágább lehet. A biztonságról nem is beszélve. Ha kopog valami a futóműben, irány a szerviz. A felsorolások ne tévesszék, ugyanarról az alkatrészről van szó trapézgömbfej, lengőkargömbfej talpasgömbfej esetén is.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!