Stabilizátor gumi
Stabilizátor gumi a gépkocsik egyik legfontosabb szerkezete, a futómű és abban a stabilizátor képtelen lenne nélküle betölteni a feladatát. Legfontosabb funkciója tehát a stabilizátor külön álló, ám egymással kapcsolatban lévő, szabadon mozgó alkatrészeinek megóvása, kopásuk lassítása. Teljes autó felfüggesztés, kormányzás választékunkat itt találja.
Az autó menetstabilitásának fontos megteremtője a stabilizátor gumi
A gumi egészen pontosan a stabilizátor szilent része. Ez a bizonyos szilent fontos szerepet játszik abban, hogy gépkocsink a kanyarodáskor nem billeg, megszűnnek az oldal irányú és a haránt lengések. Ugyanis ez tartja a stabilizáló rudat kanyarodás közben, s eközben még a vibrációt és a működési zajokat is el kell nyelnie. Nem csak autónk egészségét, de a menetkomfortunkat is növeli. Magától értetődik, hogy egy ilyen rendszer nagy igénybevételnek van kitéve. Ezek a gumihüvelyek kicsi alkatrésznek számítanak, főként poliuretánból, valamint merev gumiból szokták őket gyártani.
A menetstabilizációra nyilván ugyanolyan szükség van az első tengely, mint a hátsó tengely esetében. Az is könnyen megérthető, hogy a kormányszerkezet miatt az első tengely stabilizáló rendszere bonyolultabb, mint ugyanez a hátsó tengely esetében. Míg a stabilizátor gumi egy fontos, de mégiscsak kis alkatrész, addig az összekötő rúd, amelynek egyik végén a gömbcsuklók biztosítják az összeköttetést a kerekek és a gépkocsi karosszériája között, egy robusztus eleme a menetstabilizáló rendszernek. Az összekötőrúd cseréje rendre a többi kisebb-nagyobb alkatrész egyidejű cseréjével jár együtt, ilyenkor a stabilizátor gumi is cserére szorul.
Eljárt az idő a stabilizátor gumi felett?
Folyamatos a kopása, ezért rendszeres ellenőrzésére és gyakran javítására van szükség. Ezt könnyíti meg a stabilizátor javítókészlet. Leggyakoribb hibajelenségek a mechanikai sérülések, deformációk, repedések, ezen belül is a természetes elhasználódásból eredő alakvesztés. Utóbbit kanyarodás közben érezheti leginkább a kormánykerék holtjátékából és/vagy rángatásából. Ilyenkor tipikusan romlik az úttartás.
Repedés leginkább az újonnan beszerelt stabilizátor gumi gyenge minősége miatt szokott bekövetkezni. Erre jellemzően az autó gurulása közben, a futómű felől érkező jellegzetes hangból, kattanásból következtethetünk. Ugyanígy okozhatja télen a hideg időjárás és az intenzív kopás is a gumi rugalmasságának megszűnését. Ilyenkor feltűnő csikorgás ütheti meg a fülünket vezetés közben. Fontos, hogy a stabilizátor gumi cseréjét párban ajánlott megejteni, valamint a gumikkal egyidejűleg érdemes rögzítőcsavarokat és bilincseket is rendelni.
Hogyan hosszabbíthatom meg az élettartamát?
Mint a legtöbb alkatrésznek, így a guminak is megvan a maga átlagos élettartama (kb. 30 000 kilométer), ám magunk is tehetünk ennek meghosszabbításáért. Erősen ajánlott odafigyelni a csereintervallumra, mivel kopott gumikkal a stabilizátorrúd is idő előtt fog tönkremenni. Nem ajánlott huzamosabb ideig rossz minőségű, kátyús aszfalton, zord időjárási körülmények között, valamint túlrakodott kocsival autózni. Mivel ilyen esetekben sokszorozódik az alkatrész terhelése, így megrepedhet a gumi, a hőmérséklet-ingadozásnak betudhatóan pedig folyamatosan veszít rugalmasságából. Azzal is növelheti a beszerelt stabilizátor gumi élettartamát, ha megfelelő minőségű alkatrészt rendel. Manapság már sok autógyártó javasolja a poliuretán alkatrészeket a lehető leghosszabb élettartam elérése érdekében.
Fontos tehát, hogy rendszeres időközönként ellenőrizze vagy ellenőriztesse a stabilizátor gumi állapotát, szükség esetén pedig tisztítsa meg. Nem szabad, hogy túl sok szennyeződés gyűljön össze rajta, és roncsolja az alkatrész anyagát. Ha nyikorgást tapasztal, nem ajánlott kenőanyaggal orvosolni a problémát, mivel a kenőanyag felhelyezésével annak összetevői elpusztíthatják a gumit.