Lengőkar szilent
A lengőkar szilent szerves részét képezi a lengőkar rendszernek a gömbfej és maga a kar mellett. Ha a hármasból valamelyik alkatrész tönkremegy, azt bizony garantáltan észre fogja venni. Olyan gyanús hangok kísérik a jelenséget, mint a kopogás vagy nyikorgás. Élettartama alatt nagyon kemény munkát végez a karosszéria vagy a bölcső, valamint a lengőkar között elhelyezkedő szilent. Nem csak akkor kell cserélni, ha elkopik, minden lengőkar cserénél a szilentet és a gömbfejet is ugyanúgy cserélni szokták. Webáruházunkban kedvező árakon vásárolhat egyéb autó felfüggesztés, kormányzás alkatrészeket is.
Milyen szereppel bír a lengőkar szilent?
A lengőkar szilent a futómű le- és fel-, valamint oldalirányú, karosszériától való határolt elmozdulását teszi lehetővé. Szilentvásárlásnál, valamint beszerelésnél érdemes odafigyelni az alkatrész anyagára, keménységére, ugyanis – többek között – ezek határozzák meg, hogy egy autónak milyen az úttartása (pl. sportos vagy inkább komfortosabb). Ami a rendszerek szerkezeti felépítését illeti, egy lengőkarba nem csak egy, hanem akár három szilentet is szerelni szoktak a gyártók, s mindegyikhez egyedi rögzítési módszert alkalmaznak.
Anyagából (jellemzően gumi) adódóan a kopó alkatrészek közé soroljuk, mivel idővel elhasználódik. Épp ezért nem kimondottan hosszú az élettartama, amit egyébként nagyban befolyásolhat a sofőr vezetési stílusa, az utak minősége, amelyeken a kocsit vezeti, s az éppen aktuális környezeti körülmények. Tönkremenetel alatt nem feltétlen kell a szilent szakadását érteni, sokszor „csak” a rugalmassága változik, vagy eldeformálódik, esetleg kilágyul. Nagy általánosságban azért elmondható, hogy optimális üzemi körülmények mellett kb. 150 000 kilométer után kezdhetjük érezni a lengőkar szilent fáradását.
Miből észlelhetjük, ha megadja magát a lengőkar szilent?
A lengőkar szilent elhasználódásának egyik legnyilvánvalóbb jele, ha fémes, kopogó hang üti meg a fülünket, amikor különböző útegyenetlenségekre vagy huppanókra hajtunk. Ez azért van mert a gumi teljesen elvékonyodik a lengőkar rendszerben, olyannyira, hogy a fém már csak a fémmel érintkezik, dörzsölődik. A gumi szilentből való kikopása esetén akár 20-30 milliméterrel is elmozdulhatnak a futómű bizonyos részei. A „mászkálás” méretét a szilentből hiányzó gumi nagysága határozza meg. Végállásban hangos csattanást, kopogást is hallhatsz a lengőkar szilent elhasználódása miatt.
Mire kell figyelni lengőkar szilent rendelésénél, cseréjénél?
Először is le kell szögeznünk, hogy a lengőkar szilent cseréjét nem egyszerű házilag, otthoni keretek között kivitelezni, ajánlott inkább szerelőre vagy szervizre bízni a feladatot. Érdemes időnként, mondjuk minden időszakos szerviz során, de legalább évente egyszer leellenőriztetni az állapotukat, ezzel is megelőzvén a többi, kapcsolódó alkatrész idő előtti tönkremenetelét. Mivel a szilentek részben a menetbiztonságért is felelnek, ezért nem ajánlott sokáig halogatni a cseréjüket, balesetveszély is származhat belőle. A szilentek cseréjekor legtöbbször magát a lengőkart is fel szokták újítani, javítani. A lengőkar szilent rendelésekor nem érdemes spórolni, mivel nem egy vészesen drága alkatrészről van szó, s hosszabb távon behozza az árát. Vásárlóink általában a Febi, Lemförder, Swag, Delphi, Ruville, TRW és BluePrint szilentjeit preferálják, de számos más gyártó termékeit is megtalálja webáruházunkban.