AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Lengőkar választása.

Lengőkar, gömbcsukló kopik, elhasználódik, idővel cserélni kell. További autó felfüggesztés, kormányzás alkatrészek széles választéka az alkatreszek.hu webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi kínálatunkat, kedvező árainkat!

A lengőkar és kapcsolódó alkatrészei is kopnak, elhasználódnak, idővel cserélni kell ezeket.

Lengőkar kivétel nélkül minden autóban megtalálható. Pontosabban mindegyikben van a hátsó és első tengelynél is egy ilyen menetstabilizátor. A lengőkar és a hozzátartozó gömbfej közösen garantálja, hogy az autó súlypontja kanyarodás közben alacsonyabbra menjen, és stabilan kanyarodjon. Mindezt hogyan? Közösen rugalmas összeköttetést biztosítanak a futómű és a karosszéria közt.


Keresse meg az autójához megfelelő lengőkar alkatrészeket:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Autó lengőkarMiközben a kocsi halad, az elől és hátul elhelyezkedő lengőkarok mind erőteljesen mozgolódnak együtt, ráadásul nem csak ezek, de jó pár hozzájuk kapcsolódó alkatrész is. Mindannyian örökös mozgásban vannak, épp ezért súrolják, koptatják egymást. Egy idő után tehát nem csak a lengőkar, de a szilent is elhasználódik. Köztudott, hogy gumi anyagból készülnek a szilentek, ami a szüntelen alakváltoztatás, gyűrődés miatt bizonyos időtartam elteltével elernyed.
 
Miből tudhatod, hogy elkoptak a lengőkarok és a vele együtt működő alkatrészek (szilentek, gömbfejek)? Egy jellegzetes kopogó hang érzékelteti veled. Illetve az első lengőkar kopásakor növekszik a kormány holtjáték. Bármelyiket is tapasztalod, azonnal vidd szervizbe a kocsit! 

 

Lehet javítani a lengőkarokat?

Lengőkarokat javítani és felújítani sajnos nem igazán lehet, minden esetben a csere jelent megoldást. A hátsó lengőkar cseréje valamelyest egyszerűbb, itt a fej és a szilent cseréje után nem feltétlen szükséges a futómű állítás. Az első tengely esetében ez a szervizelés futómű állítással is jár. A lengőkar alkatrészek autótípusonként eltérő felépítésűek lehetnek, ezért webáruházunkban pontosan megkeresheti a szükséges lengőkart és az ahhoz kapcsolódó alkatrészeket, azoknak pontos helye szerint az autó tengelyein. 

 

Lengőkar vásárlásnál érdemes figyelni az alkatrész anyagára. Jellemzően acélból vagy könnyűfém ötvözetekből készülnek a felfüggesztés lengőkarjai, ám előbbiek sokkal hamarabb korrodálódnak a működés közben beszivárgó víz következtében. Épp ezért tehát ajánlott könnyűfém alkatrészeket rendelni a hosszabb élettartam miatt. A minőség sem mindegy, vásárlóink megbíznak a Starline, Nipparts, TRW, Febi, Lemförder és Denckermann termékeiben is. Ár-érték arányban, kevésbé nyüstölt kocsikhoz még megfelelő választás lehet a Maxgear lengőkar is. Persze ezeken kívül is még számos gyártó kínál lengőkarokat, érdemes vélemények után is olvasni választás előtt.

Lengőkar az autóban

S most jöhet a részletezés a merev tengely csoportosításáról illetve a független kerékfelfüggesztéséről. A merev tengely szerkezeti részei és típusai:

Hajtott merev tengelyek típusai és a lengőkar

Bendzsó-tengely: tartóháza két, egymással hegesztett acéllapot takar. Legtöbbször laprugókkal kapcsolják a karosszériához. A vonóerőt a lengőkarok, az oldalsó erőket pedig a Panhard-rúd viszi át olyankor, amik légrugókat, csavarrugókat vagy torziós rugókat alkalmaznak.

De Dion-tengely: ennél a típusnál elkülönítik a tengelyt és a tengelyhajtást, és az előbbit a felépítményen fixálják. Ezzel a rugózatlan tömegek redukálása a cél. 2-2 hosszkiegyenlítővel és csuklóval ellátott tengelyek biztosítják az erőátvitelt. A hátsó tengelynél, a kerekek kanyarodás közbeni úttestre merőlegesen tartását kettő, közbülső emelőhöz kötött, haránt irányú, ún. Watt-rúd biztosítja. A tervezésnél az oldalirányú megvezetésére is figyeltek; ezt valamikor egy „Y” alakú öntvény lengőkarral vagy két, ferde karból álló alkatrésszel oldották meg. Mindkét típus a karosszéria aljának két széléhez előrébb, továbbá a differenciálmű tetejéhez csatlakoztak.

Nem hajtott merev tengelyek típusai és a lengőkar

Kapcsolt lengőkaros tengely: ennél a megoldásnál olyan hossz lengőkarok fogják a kerekeket, amiket egy rugóacél kereszttartó köt össze. Ez a kereszttartó pedig csavarokkal, ill. fém-gumi felfüggesztések segítségével kötődik a karosszériához. Amikor valamelyik kerék berugózik, akkor a tartó eltekeredik, és azután stabilizátorként fog funkcionálni.

Csatolt lengőkaros tengely: itt az U alakú acél tengelytartót és a két hossz lengőkart hegesztik össze. A kapcsolt lengőkaros verzióval szemben, itt nem a lengőkarok végén van a hegesztés, hanem kb. a hossz lengőkarok közepénél. Ennek okán a kerekek dőlésszögét figyelve ferde állású lengőkaros tengelyként végzi feladatát, kizárólag csak nem ugyanolyan berugózásnál.

 

A független kerék felfüggesztés típusainak ismertetése:

McPherson felfüggesztés

Ez gyakorlatilag egy kereszt lengőkaros és rugós tagos kerék felfüggesztést takar. Itt egy olyan lengéscsillapítóval pótolják a felső kereszt lengőkart, amelyre tengelycsonkot rögzítenek előzetesen. A lengéscsillapító egy alkalmazkodó képes gumiágyazással kötődik rá a karosszériára. Ezen kötődési pont és a lengéscsillapítón elhelyezkedő rugótányér közt csavarrugó található. Ennél a felfüggesztés típusnál a kerékvezetést a kerék közepe alá szerelt nyomtávrúd, kereszt lengőkar és rugóstag garantálja. A kereszt lengőkart 2 db fém-gumi tartó rögzíti a segédkerethez. A hossz- és harántirányú (első és hátsó tartó) erők működés szerinti elkülönítése megfelelő lendületet, komfortot és biztonságot eredményez. Mindezt anélkül, hogy a két erő előnytelenül hasson egymásra. Azért kedvelik a gyárak ezt a konstrukciót, mert alacsonyabbak a gyártási költségek, nem kell hozzá nagy hely, és végül azért, mert alig néhány elemből áll a McPherson felfüggesztés.

Kettős kereszt lengőkaros felfüggesztés

Úgy is hallhattunk már róla, hogy dupla lengőkaros felfüggesztés. Nevét a háromszögeket bezáró felső és alsó lengőkarok formájáról kapta. A kellő függőleges irányú tartást a lenti keresztlengőkarra nehezkedő rugós tag adja. Ezt a típusú konstrukció két tulajdonsággal írható le leginkább: nagy rakodási szélesség és kis szerkezeti magasság. Előbbi olyan felfüggesztési rendszer használatát biztosítja, amely főként a sportos beállítású futóművekhez ajánlott. Épp ezért például a Forma 1-es autók gyártásánál még ma is ezt a változatot alkalmazzák. A kettős kereszt lengőkaros felfüggesztést használva szinte alig, vagy egyáltalán nem történik dőlésszögváltozás vagy kerékösszetartás. Egyforma méretű kereszt lengőkarok alkalmazásával csak a kerékösszetartás változik, a dőlésszögük nem. Különböző méretűek esetében pedig mindkettő változik ugyan, de csak minimálisan.

 

Lengőkar katalógusunkban keresse meg az autójához megfelelő kínálatunkat, és győződjön meg kedvező árainkról! Az alábbi népszerű márkáinkat ajálnjuk: Mapco lengőkar, Ruville lengőkar, Lemförder lengőkar és egyéb gyártók termékei közül válogathat nálunk.