Kormánymű széles választéka akciós árakon webáruházunk kínálatában. Vásároljon olcsón minőségi alkatrészeket, és ismerje meg az autó kormánymű működését, feladatát és hibáinak okait. Válogasson kapcsolódó autó felfüggesztés, kormányzás kínálatunkból!
Miből áll a kormánymű, és mi a feladata?
A kormánymű egyfajta átalakítóként működik autónkban, mely a kormány forgó mozgását alakítja át úgy, hogy vele együtt forogni tudjanak a kerekek is. A kormánykerék elforgatásakor az ún. kormányorsó- és tengely továbbítják a kormányműhöz a forgó mozgást. Kialakítás szerint több típust is megkülönböztetünk: fogasléces vagy golyósoros, mechanikus vagy szervo kormánymű. A személygépjárművek esetében leginkább a fogasléces szervorendszer a legelterjedtebb.
Képzeljük csak el! Milyen fárasztó lenne, ha rásegítés nélkül kellene kormányoznunk a kocsit? Főleg, amikor a jármű áll, és az akár több tonnányi terhet cipelő kerekeket kellene valamilyen irányba elmozdítani, például parkolás alkalmával. Ezen a nehézségen segít a szervóval szerelt kormánymű és más, a kormányszerkezetbe épített mechanikus rásegítők, áttételek. A leggyakoribb kormánymű megoldás, amikor egyszerűen egy villanymotort tesznek a kormányrúdra, ami abba az irányba segíti a kerekek elmozdítását, amelyikbe a vezető a kormánykereket elfordítja. De mielőtt belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg közelebbről a kormánymű és a -kerék kapcsolatát!
A kormánymű és a kormánykerék kapcsolata
A kormánymű nem teljesen önzáró, ami azt jelenti, hogy valamilyen szinten a kerékmozgás visszaköszön a kormánykerék mozgásában. Erre azért van szükség, hogy a gépkocsi vezetője érezze azokat az erőket, amelyek eltérítik az autót a kormányzott irányból, hogy minél pontosabban korrigálni tudjon. A kormánykereket a kormányoszlop köti össze a fogas kormányrúddal. Ez egy köpenyben van elhelyezve, és a korszerű kormányrudak két részből állnak, hogy ütközéskor egymásba csúszva megakadályozzák a vezető megsérülését.
Milyen kormánymű típusok léteznek?
Kormánymű rendelésekor mindenképp utána kell járnia, az Ön autójában milyen típusú dolgozik. Az első kérdés, hogy mechanikus vagy szervorendszer? Előbbi lényege, hogy a sofőr kizárólag a saját fizikai erejére számíthat, nincs benne rásegítés. Manapság már nem igen találkozni ilyen kialakítással, csak a nagyon régi, kisebb gépjárművekben. Sokkal elterjedtebb a szervó kormánymű, amit két további alcsoportra bonthatunk. A régebbi modellekben ún. hidraulikus kormánymű dolgozik, melyben a szervószivattyú hozza létre a kormány mozgatásához szükséges olajnyomást. Létezik egy átmenet a hidraulikus és elektronikus szervorendszerek között: az elektro-hidraulikus rendszer. Ebben egy elektromos motor hozza létre a kellő olajnyomást. A legújabb típus a teljesen elektronikus szervo kormánymű, mely elektronikával, pontosabban elektromotorokkal gondoskodik a rásegítésről.
A szervorendszereket megkülönböztethetjük a rásegítőszerkezet típusa szerint is. A személygépjárművek, ill. a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautók esetében fogasléces kormánymű szokott dolgozni, míg a nagy teherautókban, buszokban és kamionokban golyósoros kormánymű. A fogasléces kormányműnek négy fő eleme van: maga a fogasléc, valamint az orsótengely, a fogaslécház és a dugattyú. Kiegészítő eleme a végein egy-egy vezérlőpersellyel ellátott torziós rúd, továbbá a forgótolattyú és a kormánytengely.
Meddig bírja a kiképzést, milyen hibái jelentkezhetnek?
A kormánymű élettartamát nagyban befolyásolja a sofőr vezetési stílusa, az időszakos karbantartások betartása. A leggyakoribb kormánymű hiba talán az, hogy szivárogni kezd a szervóolaj. A kormányműben található szimeringek idővel elhasználódnak, ami miatt tömítetlenség alakul ki a rendszerben. Ezeket nem csak az idő vasfoga teheti tönkre, állhat a kopásuk mögött a kormánymű más részeinek túlzott igénybevétele is. Gondoljunk csak a porvédő harangok sérülésére! Ha víz vagy szennyeződések kerülnek a fémfelületre, az korrodálja, karcolja a kormányművet. Vagyis a felület idővel egyenetlenné válik, teljesen elkophat.
A szivárgás mellett elég gyakori hibajelenség még a kormánymű kopogása is. Ennek hátterében legtöbbször a kopott orsótengely vagy fogasléc-fogak szoktak állni. Ritkábban, de szóba jöhet a támasztópersely vagy a csapágy kopása is kiváltó okként. A már említett porvédők szakadása esetén, a bejutó szennyeződések miatt is keletkezhet kopogó hang.
Egyértelmű kormánymű hibára utaló jel lehet a kormánykerék szorulása. Ilyenkor több alkatrész meghibásodása is szóba jöhet kiváltó okként. Ott van például a szervópumpa vagy a szerkezethez tartozó csőrendszer. Előbbinél a tömítések teljes kopása is okozhat problémákat. Ugyanígy megszorulhat a kormány az ékszíj csúszása következtében. Ritkább esetben a felső csapágy kopása, korrodálódása is okozhatja a szoruló kormány jelenségét.
Súlyos kormánymű hibára következtethetünk abból, ha túl könnyű mozgatni a kormánykereket. Mégpedig az orsótengelyen található vezérlő tönkremenetelére, a kormánymű-öntvényház, netán a vezérlőtengely-gyűrűk elhasználódására.
Amennyiben nyikorogni hallod a kormányművet, lehet, hogy tönkrement a kormányrásegítő, vagy túl száraz a kormányoszlophoz tartozó vezetőpersely. Bizonyos esetekben a szervófolyadék kifogyása a pumpából is okozhatja a rendellenes hangot. Ritkábban a bordásszíj kopása, szakadása válthatja ki.
Rettegett kormánymű-probléma még a lógás, amit jellemzően a csapágy, esetleg a támasztópersely túlzott kopása szokott eredményezni. Érdemes ezt a problémát is minél előbb orvosolni, hiszen a lógás miatt a kormánymű más alkatrészei is fokozottan kopnak, s végezetül teljesen irányíthatatlanná válhat a jármű.