Keresés terméktípus szerint

              Kormánymű

              KormányműKormánymű széles választéka akciós árakon webáruházunk kínálatában. Vásároljon olcsón minőségi alkatrészeket, és ismerje meg az autó kormánymű működését, feladatát és hibáinak okait. Válogasson kapcsolódó autó felfüggesztés, kormányzás kínálatunkból!

              Miből áll a kormánymű, és mi a feladata?

              A kormánymű egyfajta átalakítóként működik autónkban, mely a kormány forgó mozgását alakítja át úgy, hogy vele együtt forogni tudjanak a kerekek is. A kormánykerék elforgatásakor az ún. kormányorsó- és tengely továbbítják a kormányműhöz a forgó mozgást. Kialakítás szerint több típust is megkülönböztetünk: fogasléces vagy golyósoros, mechanikus vagy szervo kormánymű. A személygépjárművek esetében leginkább a fogasléces szervorendszer a legelterjedtebb.

              Képzeljük csak el! Milyen fárasztó lenne, ha rásegítés nélkül kellene kormányoznunk a kocsit? Főleg, amikor a jármű áll, és az akár több tonnányi terhet cipelő kerekeket kellene valamilyen irányba elmozdítani, például parkolás alkalmával. Ezen a nehézségen segít a szervóval szerelt kormánymű és más, a kormányszerkezetbe épített mechanikus rásegítők, áttételek. A leggyakoribb kormánymű megoldás, amikor egyszerűen egy villanymotort tesznek a kormányrúdra, ami abba az irányba segíti a kerekek elmozdítását, amelyikbe a vezető a kormánykereket elfordítja. De mielőtt belemerülnénk a részletekbe, nézzük meg közelebbről a kormánymű és a -kerék kapcsolatát!

              A kormánymű és a kormánykerék kapcsolata

              A kormánymű nem teljesen önzáró, ami azt jelenti, hogy valamilyen szinten a kerékmozgás visszaköszön a kormánykerék mozgásában. Erre azért van szükség, hogy a gépkocsi vezetője érezze azokat az erőket, amelyek eltérítik az autót a kormányzott irányból, hogy minél pontosabban korrigálni tudjon. A kormánykereket a kormányoszlop köti össze a fogas kormányrúddal. Ez egy köpenyben van elhelyezve, és a korszerű kormányrudak két részből állnak, hogy ütközéskor egymásba csúszva megakadályozzák a vezető megsérülését.

              Milyen kormánymű típusok léteznek?

              Kormánymű rendelésekor mindenképp utána kell járnia, az Ön autójában milyen típusú dolgozik. Az első kérdés, hogy mechanikus vagy szervorendszer? Előbbi lényege, hogy a sofőr kizárólag a saját fizikai erejére számíthat, nincs benne rásegítés. Manapság már nem igen találkozni ilyen kialakítással, csak a nagyon régi, kisebb gépjárművekben. Sokkal elterjedtebb a szervó kormánymű, amit két további alcsoportra bonthatunk. A régebbi modellekben ún. hidraulikus kormánymű dolgozik, melyben a szervószivattyú hozza létre a kormány mozgatásához szükséges olajnyomást. Létezik egy átmenet a hidraulikus és elektronikus szervorendszerek között: az elektro-hidraulikus rendszer. Ebben egy elektromos motor hozza létre a kellő olajnyomást. A legújabb típus a teljesen elektronikus szervo kormánymű, mely elektronikával, pontosabban elektromotorokkal gondoskodik a rásegítésről.

              A szervorendszereket megkülönböztethetjük a rásegítőszerkezet típusa szerint is. A személygépjárművek, ill. a 3,5 tonnánál könnyebb kisteherautók esetében fogasléces kormánymű szokott dolgozni, míg a nagy teherautókban, buszokban és kamionokban golyósoros kormánymű. A fogasléces kormányműnek négy fő eleme van: maga a fogasléc, valamint az orsótengely, a fogaslécház és a dugattyú. Kiegészítő eleme a végein egy-egy vezérlőpersellyel ellátott torziós rúd, továbbá a forgótolattyú és a kormánytengely.

              Meddig bírja a kiképzést, milyen hibái jelentkezhetnek?

              A kormánymű élettartamát nagyban befolyásolja a sofőr vezetési stílusa, az időszakos karbantartások betartása. A leggyakoribb kormánymű hiba talán az, hogy szivárogni kezd a szervóolaj. A kormányműben található szimeringek idővel elhasználódnak, ami miatt tömítetlenség alakul ki a rendszerben. Ezeket nem csak az idő vasfoga teheti tönkre, állhat a kopásuk mögött a kormánymű más részeinek túlzott igénybevétele is. Gondoljunk csak a porvédő harangok sérülésére! Ha víz vagy szennyeződések kerülnek a fémfelületre, az korrodálja, karcolja a kormányművet. Vagyis a felület idővel egyenetlenné válik, teljesen elkophat.

              A szivárgás mellett elég gyakori hibajelenség még a kormánymű kopogása is. Ennek hátterében legtöbbször a kopott orsótengely vagy fogasléc-fogak szoktak állni. Ritkábban, de szóba jöhet a támasztópersely vagy a csapágy kopása is kiváltó okként. A már említett porvédők szakadása esetén, a bejutó szennyeződések miatt is keletkezhet kopogó hang.

              Egyértelmű kormánymű hibára utaló jel lehet a kormánykerék szorulása. Ilyenkor több alkatrész meghibásodása is szóba jöhet kiváltó okként. Ott van például a szervópumpa vagy a szerkezethez tartozó csőrendszer. Előbbinél a tömítések teljes kopása is okozhat problémákat. Ugyanígy megszorulhat a kormány az ékszíj csúszása következtében. Ritkább esetben a felső csapágy kopása, korrodálódása is okozhatja a szoruló kormány jelenségét. 

              Súlyos kormánymű hibára következtethetünk abból, ha túl könnyű mozgatni a kormánykereket. Mégpedig az orsótengelyen található vezérlő tönkremenetelére, a kormánymű-öntvényház, netán a vezérlőtengely-gyűrűk elhasználódására.

              Amennyiben nyikorogni hallod a kormányművet, lehet, hogy tönkrement a kormányrásegítő, vagy túl száraz a kormányoszlophoz tartozó vezetőpersely. Bizonyos esetekben a szervófolyadék kifogyása a pumpából is okozhatja a rendellenes hangot.  Ritkábban a bordásszíj kopása, szakadása válthatja ki.

              Rettegett kormánymű-probléma még a lógás, amit jellemzően a csapágy, esetleg a támasztópersely túlzott kopása szokott eredményezni. Érdemes ezt a problémát is minél előbb orvosolni, hiszen a lógás miatt a kormánymű más alkatrészei is fokozottan kopnak, s végezetül teljesen irányíthatatlanná válhat a jármű.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!