Kerékcsavar
Bizonyára nem mondunk újat azzal, hogy a kerékcsavar és a kerékanya minden guruló járművön a felni rögzítésére szolgál. Bármelyikre is legyen szüksége, elengedhetetlen, hogy ellenőrizze az illesztést, és annak megfelelő típust válasszon. A csavarnak és az anyának természetesen tökéletesen passzolnia kell. Így például a 12x1.5 kerékanya a 12x1.5 csavar párja, mivel a méretek gyártmányonként különbözőek. Kapcsolódó autó felfüggesztés, kormányzás kínálatunkban számos egyéb alkatrész is rendelhető, válogasson közülük.
A kerékcsavar, amint az nevében is rejlik, az autó kerekeit rögzíti
Az autó kerékcsavar fontos alkatrésze a kocsinak, a menethibás csavart mindenképpen ki kell cserélni. A saját biztonságunk érdekében jó, ha biztonsági vagy excenteres kerékcsavar van az autónkon. Speciális darab alufelnihez is vásárolható.
A kerékcsavar ára természetesen a választott minőségtől és a kiviteltől függ. A kerékagy csavar tartozéka a kerékcsavar kupak is, amelynek segítségével megakadályozhatjuk a csavarok rozsdásodását.
Nem mindegy a kerékcsavar meghúzási nyomatéka
A kerékcsavar meghúzási nyomaték egy előírt határérték, amellyel rögzíteni kell a csavarokat. Ennél nagyobb erővel nem célszerű meghúzni a kerékagy csavarokat, mert megszakadhat rajtuk a menet. A meghatározottnál kisebb erővel pedig azért nem érdemes rögzíteni a kerékcsavarokat, mert akkor meglazulhatnak, ami előbb-utóbb balesethez vezet.
A kerékcsavar sérülését épp a nem megfelelő meghúzási nyomaték szokta okozni. Túl kicsi nyomaték esetén könnyen deformálódhatnak, tönkre mehetnek a rögzítések, megsérülhet a fészkük. Ellenkező esetben, túl nagy nyomaték esetén pedig hamar megsérülhet az alkatrész menetes csatlakozása, eltörhetnek a csapok vagy a csavarok. Bármelyik is forduljon elő, nagyon kell vigyázni, hiszen bármikor leválhat a kerék a kocsiról vezetés közben!
Szerencsére a rögzítőcsavarok állapotát mi magunk is egyszerűen ellenőrizhetjük házilag. Nem kell mást tenni hozzá, mint kicsavarni őket, szemrevételezéssel megvizsgálni az állapotukat. Nem szabad megfeledkezni a fészkeik ellenőrzéséről sem. Amennyiben úgy látja, hogy a kerékcsavar feje vagy menete minimálisan is sérült, azonnal cserléje ki őket! Fontos, hogy ne legyen a kerékcsavar felszínén rozsda sem, viszont legyen rajta kellő mennyiségű kenőanyag.
Miből tudhatjuk biztosan, hogy cserélni kell?
A fentieken túl egyéb, egyértelmű jelek is utalhatnak a kerékcsavar meghibásodására. Hallható jel lehet, ha mondjuk fékezés vagy menet közben csiszoló zaj üti meg fülét a kerék irányából. Ugyanígy gyanús lehet a csavar kicsavarásakor hallható nyikorgó vagy recsegő hang. Szerelés közben, a rögzítők kicsavarásakor figyeljen a dugókulcs fejének mozgathatóságára; ha megcsúszik, szinte biztosan új kerékcsavarra lesz szükség. Olyankor is, amikor a szokásostól jóval nehezebb leszerelni az alkatrészeket.
Szélsőséges esetben akár el is törhet a kerékcsavar, leginkább olyankor, amikor lecserélik a standard dísztárcsákat, és rossz rögzítőket használnak hozzá. A túl hosszú kerékcsavarok nekiérintkezhetnek a fékalkatrészeknek, és károsíthatják azok felületét, míg a túl rövidek nem képesek a kerekek kellő rögzítésére. Ráadásul, ha nem passzol a fészek formájához a kerékcsavar formája, akkor idővel teljesen meglazulhat a rögzítés.
Javítható a kerékcsavar?
A szó szoros értelmében sajnos nem lehetséges a javítás, viszont sokszor a megtisztítása is sokat segíthet. Ha eltávolítja a szennyeződéseket, rozsdafoltokat róla, valamelyest helyreállítható az állapota. Fontos, hogy mindig speciális, erre a célra kifejlesztett terméket használjon a kenéséhez, ami nem mosódik ki, és ellenálló a magas hőmérséklettel szemben. A kenőanyagot kizárólag a menetes részeken szabad használni. Tilos a kerékcsavar menetét újravágni, vagy levágni a menet deformálódott fordulatait!