Keresés terméktípus szerint

              Kerékcsapágy

              KerékcsapágyKerékcsapágy cseréjére is szükség van olykor. Amíg nincs baj vele, senkit nem érdekel, hogy van a kocsijában csapágy, amikor meghibásodik, és ezt egyre hangosabb búgó hangon igyekszik tudtunkra adni, akkor pedig már késő. Teljes autó felfüggesztés, kormányzás alkatrész választékunk ide kattintva érhető el.

              A kerékcsapágy ellensége az egyenetlen úttest

              Ha elméletben a kerékcsapágy élettartama megegyezik a kocsiéval, akkor hogyan hallhatjuk meg a tipikus búgó hangot? Nos, az utak – például Magyarországon is –, rosszabbak tudnak lenni, mint amivel joggal kalkulál az autó gyártója, vagyis a nagy igénybevétel miatt idő előtt meghibásodhat a kerékcsapágy. A leggyakrabban a hátsó kerékcsapágy ad hangot elégedetlenségének, mert rajta van a legnagyobb a terhelés.

              Autónk kerékcsapágyának köszönhetően tud forogni a kerékszerelvény a tengelyen, általa csökkenthető a rázkódás. Az alkatrész feladata tehát a kerekek forgása közben ható tengelyirányú és centrifugális erők átvétele. A forgás közben „maguktól” keletkeznek radiális erők, amik merőlegesen hatnak a tengelyre. Ezzel szemben az axiális erők a tengely irányába hatnak – főként kanyarodás közben. Ami az elhelyezkedésüket illet, a kerékcsapágyakat a kerékagyba szerelik a gyártók. Az esetek zömében egy külső, valamint belső gyűrű, mellettük pedig henger vagy gömb formájú görgők alkotják. A görgőegységet pedig egy ház veszi körül. A kerékcsapágy működése közben gördülő súrlódás zajlik le, amit megfelelő kenőanyaggal minimalizálnak. A mai modern típusokba már állandó zsírtöltést raknak, vagyis nem szükséges őket külön karbantartani.

              Búg az autó egyik kereke? Lehet, hogy kerékcsapágyat kell cserélni!

              Akár a hátsó, akár az első kerekekben lévők kerékcsapágyak kezdenek el búgó hangot adni, jelezve a kerékcsapágy hibát, nem marad hátra más, mint az elromlott kerékcsapágy cseréje. Egy autószervizelés nem a világ vége, hiszen – mondjuk – egy Suzuki kerékcsapágy ár nem haladja meg a 8-16 ezer forintot. Persze a számos más alkatrésznél kevésbé húzós Suzuki kerékcsapágy ár esetén, mondjuk négy kerékcsapágy cseréjekor már nem olyan vidám a helyzet, ezért nem mindegy honnan származik, milyen minőségű, és mennyibe kerül.

              A gördülő súrlódás és a kívülről ható erők következtében a kerékcsapágy idővel elkopik. További megterhelés, például, ha kátyúkon hajtunk át, nagyobb kopást eredményezhet. Emiatt a kerékcsapágy élettartama véges, és ha nagyon elhasználódott, ki kell cserélni. Észrevehető jelek a kattogás és csikorgó hangok kanyarodásnál, ill. nagyobb sebesség esetén. Ha ezeket a hangokat egyenes menetnél is hallja, a kopás már nagyon előrehaladott, azonnal ki kell cserélni az alkatrészt. Ha ezt nem teszi meg, a kerékagy és más alkatrészek is károsodhatnak az autón.

              Házilag is lehetséges a kerékcsapágy cseréje?

              A kerékcsapágy cseréje elsősorban a szerelő feladata, hiszen szaktudást és megfelelő szerszámokat (pl. kinyomót, lehúzót) igényel. Nem feltétlenül kell párban cserélni őket, sokan csak a hibás oldalon váltják újra a csapágyat. Előbb-utóbb azonban a másik oldalon lévő is tönkre fog menni. Ha már öreg motorosnak számít, és sokat szerelgetett otthon, kellő tapasztalata és szaktudása van, akkor házilag, maga is elvégezheti a kerékcsapágy cserét. Elsőként támasztékot kell tenni az alá a kerék alá, amelyiknél gond adódott a csapággyal, majd felemelni a kocsit azon az oldalon, amelyiken cserélni kell. Ezt követően le kell szerelni a csapágybakkal, valamint a házzal együtt a féknyerget, majd a féktárcsákat is. Ha ezekkel megvan, jöhet a hajtótengely és a kerékagy. Itt lesz szükség a kihúzó szerszámra, pontosabban a kerékagy és -csapágy eltávolításához. Ha kivette az alkatrészt, ellenőriznie kell a fészket, majd betenni az új kerékcsapágyat, és megfelelően kenőanyagozni. Webáruházunkban könnyedén találhat autójához kerékcsapágyat, továbbá a cseréhez szükséges szerszámokat is – válogasson kínálatunkból!

              Milyen típusok léteznek?

              Alapvetően háromfajta kerékcsapágyat különbözetünk meg: az egysoros radiális golyóscsapágy beszerelésénél nagyon gondosan kell eljárni, ugyanis, ha rosszul szereljük be, ideje korán tönkremegy. Ezzel szemben a kétsoros vagy radiális görgőscsapágyak dupla akkora terhelést is kibírnak, kialakításuknak köszönhetően pedig nem szükséges karbantartani őket. A kúpgörgős vagy ismertebb nevén nyomó csapágy a tengelyirányú és centrifugális terheléssel szemben is rendkívül ellenálló, ugyanis a görgő részek képesek az irányváltoztatásra.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!