Kormány csapágy, hajtókar csapágy
Csapágy nélkül szinte semmi sem működne a mai világban, ami forog, vagy egyáltalán mozog. A kerék feltalálásában rejlő nagy lehetőséget a csapágy tette teljessé, mivel minimálisra csökkenti a súrlódást a tengely és a rajta forgó kerék között. Amennyiben nem csak csapágy, de egyéb autó felfüggesztés, kormányzás alkatrész is szükségeltetik autójába, nálunk biztosan megtalálja.
A csapágy meghatározása és funkciója
A csapágyak gépelemek, amelyek tengelyek, forgó alkatrészek alátámasztásául szolgálnak. A forgó mozgást a lehető legkisebb súrlódás mellett teszik lehetővé. A csapágy arra van tervezve, hogy károsodás nélkül viselje el a súrlódásból származó hőterhelést. A járművek futóműcsapágyainak igénybevétele például rendkívül sokrétű és hatással vannak rá: a jármű súlya, a gyorsításból, hajtásból és a fékezésből származó tömegerők, a kanyarokban a pályagörbéből és sebességből származó centripetális erő, a forgó kerekek elfordításából származó erő (pörgettyű) és a pálya (út) egyenetlenségeiből származó dinamikus erők.
A legismertebb csapágy típus a gördülőcsapágy
A legtöbb csapágy az autókban gördülőcsapágy, amelynek a legnagyobb előnye, hogy a gördülő súrlódás kisebb, mint a csúszó. A gördülőtestek lehetnek golyók, vagy görgők: henger, csonka kúp vagy hordó alakú gördülőelemek. A gördülőcsapágy általában két gyűrűből vagy tárcsából áll, melyek között a golyók, vagy a görgők futnak. A gördülőtestek többnyire egy kosárban helyezkednek el, ennek feladata, hogy megakadályozza a gördülő elemek érintkezését egymással, illetve – szétszerelhető csapágyaknál -, összetartja a gördülőelemeket.