Axiálcsukló
Axiálcsukló, axiális csukló vagy kormányösszekötő gömbcsukló a kormányműhöz legközelebb található gömbcsukló. A szerelők belső összekötőnek, esetleg axiálrúdnak is szokták nevezni. Egyéb autó felfüggesztés, kormányzás alkatrészre is szüksége lenne? Tekintse meg a teljes kínálatot!
Az axiálcsukló hibáinak felismerése időben
Az axiálcsukló vezetőkar – ahogy nevéből is jól kivehető – a futóművet axiálisan kapcsolja össze a kormánymechanizmussal. Lényege, hogy a mozgást szabadon kell engednie. Elhelyezkedéséből adódóan folyamatosan mechanikus behatások, ütések, rezgés érik, így idővel elhasználódhat. Az axiálcsukló tönkremenetelét könnyedén észlelheti, pl. a futómű felől hallható kopogásból. Átlagos élettartama kb. 150 000 kilométerre tehető, ezután már számolni lehet azzal, hogy lógni kezd.
Komolyan kell venni a gyanús jeleket, még mielőtt nagyobb gond lenne! Felgyorsíthatja még az alkatrész elhasználódását, ha nem figyelünk a szilentek állapotára. Ha ezek elszakadnak, szennyeződések kerülhetnek a kormányösszekötő gömbcsuklóba. Amint felhalmozódnak, nőni kezdhet a kormány holtjátéka. Épp ezért ne kockáztasson, ne veszélyeztesse a saját és a közlekedésben résztvevő többi személy egészségét: cseréltesse időben az axiálcsuklót!
Az axiálcsukló nem javítható alkatrész, csak cserélni érdemes
A kopott, elhasználódott axiálcsukló javítása valójában minden esetben cserét jelent. Növelhető az élettartama, ha időnként megvizsgáljuk az állapotát, s ügyelünk a porvédők, szilentek csereintervallumára. Mielőtt nekiveselkedne a cserének, fontolja meg, hogy szakértőre bízza a dolgot. Minden csere előtt ellenőrizze, hogy autójában pontosan milyen méretű, kialakítású axiálcsukló található, s annak megfelelően rendeljen. Már csak azért is érdemes szervizre bízni a műveletet, mert minden kormányösszekötő gömbcsukló cserét követően futóművet is kell állítani.