Keresés terméktípus szerint

              Kuplungtárcsa

              A kuplungtárcsa felelős autónkban a sebváltó és a meghajtás közti kapcsolat létrehozásáért és megszakításáért, vagyis az erőátvitel szerves részét képezi. Különösen, ha kezdő a gépkocsi vezetője, rövid idő alatt elkophat, s ilyenkor elkerülhetetlen a kuplung szerkezet felújítása. Ha egyéb autó erőátviteli alkatrészek is szükségeltetnek autójába, válasszon a teljes kínálatból.

              Kuplungtárcsa nélkül nem létezik sebességváltó rendszer sem

              Ha kicsit jobban belemerülünk az erőátvitel mélységeibe, akkor láthatjuk, hogy nagyon megterhelő munkát végez a kuplungtárcsa. Lényegében ez továbbítja a motortól kapott nyomatékot a nyelestengely közreműködésével a kuplungba. Épp ezért a gyártók különös figyelmet fordítanak a kialakítására: általában szegecseléssel fixálják a súrlódó réteget az alkatrész fémfelületére. Így tudják leginkább biztosítani a szoros tapadást a mechanizmus és a kuplungtárcsa között. Ha azt szeretné, hogy minél tovább bírja az alkatrész, ne csúsztassa sokszor és tartósan a kuplungot!

              A kuplungtárcsa élete nem egy leányálom

              Nem is autózás közben kopik, használódik el a kuplungtárcsa, mivel ilyenkor egymáshoz szorulnak a súrlódófelületek, vagyis szinkronban mozognak. Valójában csak a meginduláskor és sebességváltás közben terhelődik. Ilyenkor, a szét-, majd összekapcsolás során eltérő sebességgel forognak a tárcsák, s össze is érnek. Ezáltal nem csak hogy kopnak, még fel is hevülnek. Értelemszerűen minél magasabb a terhelés, illetve a fordulatszám-differencia, annál hamarabb és jobban kopik a kuplungtárcsa. Igyekezze kerülni a meredek emelkedőket, ilyenkor terhelődik ugyanis legintenzívebben az alkatrész. Nem szerencsés tehát, ha mondjuk pincegarázsban tárolja kocsiját.

              A sorozatos túlhevülés miatt megéghet az alkatrész felületét képező anyag, s az így létrejövő tükrös felületen még az intenzív nyomóerő ellenére sem tud létrejönni a kellő tapadás. Ezt a jelenséget hívják úgy autós berekben, hogy csúszni kezd a kuplung. Nem szabad elhanyagolni a problémát, ugyanis így még nagyobb költségekbe is verheti magát, mintha már rögtön az elején kezeltetné a dolgot. A túlzott hőterhelés hatására akár még a lendkerék, sőt a nyomólap felülete is sérülhet. Pont emiatt minden egyes kuplungtárcsa cserénél a nyomólap állapotát is meg szokták vizsgálni. A közhiedelemmel ellentétben nem csak felületi sérülések, beégések esetén kell cserélni, akkor is szükség lehet rá, ha teljesen elkopik, vagy az elhasználódott kuplungtárcsa szegecsek összekarcolják.

              Mik okozhatják a vesztét?

              Bár a kuplungtárcsa a kopóalkatrészek közé sorolandó, mégsem kell olyan gyakran cserélni, mint mondjuk a levegőszűrőt. Tapasztalataink alapján – a vezetési stílustól függően – 100 000 kilométert is kibírhat egy megfelelő minőségű darab. Persze ettől sokkal hamarabb is bekövetkezhet probléma, például a túl sportos vezetési stílus miatt. Lehetőség szerint kerülje a hirtelen, „durva” megindulásokat. Ezek rendkívüli módon terhelik a súrlódó felületet, túlhevítik, mivel a motor lendkerék ilyenkor sokkal gyorsabban forog a megszokottnál. Rendeléskor ne spóroljon a minőségen, ugyanis a rossz minőségű kuplungalkatrészek érzékenyebbek a magas hőmérsékletre. Könnyebben karcolódik a felületük, felmaródások képződhetnek rajtuk. A túlzott sportosság mellett a rossz minőségű utak is kerülendők. Ha belemegy egy nagy kátyúba, vagy csak egy méretesebb sártócsába, megsokszorozódhat a kuplungtárcsa terhelése.

              Ajánlott autószerelőre bíznia a kuplungtárcsa cserét, már csak azért is, mert a szakszerűtlen beszerelés miatt könnyen beszennyezheti az olaj a súrlódó felületeket. Nem szabad túl sok kenőzsírt felvinni az alkatrészekre, és kerülni kell a rossz minőségű sebváltó alkatrész tömítéseket. Idővel sajnos a kuplungrugók kopásával is számolni kell. Amikor veszítenek keménységükből, már nem fogják tudni kellő erővel nyomni a kuplungtárcsát, s ennek is kuplungcsúszás lesz a következménye. Kuplungszereléskor a pedálok, pontosabban azok holtjátékának beállítására is nagyon kell figyelni. Nem szabad, hogy túl nagy legyen, ilyenkor ugyanis, ha teljesen benyomja a pedált, hozzáérhet a lendkerékhez a kuplungtárcsa, s gyorsabban fog kopni.

              Mindenképp cserélni kell, vagy lehet javítani is?

              Sajnos csak nagyon ritka esetekben jöhet szóba a kuplungtárcsa javítás. Kizárólag olyankor, ha a kuplungcsúszást a súrlódó felületre kerülő olaj okozza. Az ilyen jellegű probléma könnyedén orvosolható tisztítással. Minden egyéb esetben sajnos kénytelen lesz cseréltetni a tönkrement tárcsát. Állapotának ellenőrzését is csak szakember tudja elvégezni, mivel speciális, nagy precizitású mérőműszerre van szükség a vastagság megméréséhez. 

              Azt azonban, hogy szükség van-e ellenőrzésre, mi magunk is könnyedén megállapíthatjuk. A már sokszor említett kuplungcsúszás esetén például biztosan. Ilyenkor lomhábbnak érezheti autóját, hiszen hiába pörög fel a motor, a kocsi késve, lassabban gyorsul majd. Bármilyen szokatlan hangot hall sebességváltáskor, mindenképp vizsgáltassa meg a kuplungtárcsa állapotát. Olyankor is, ha rángat, vibrál a kocsi a kuplungpedál lenyomásakor, vagy ha az benyomás után nem áll vissza az eredeti pozíciójába. A legegyértelműbb és egyben legszélsőségesebb, meghibásodásra intő jel, ha egyáltalán nem tud sebességet váltani.

              A csere esetén tartós megoldást jelent, ha kevlár kuplungtárcsát építenek be a kuplungszerkezetbe. A legtöbb kevlár kuplungtárcsa ugyanis jóval strapabíróbb, mint a hagyományos bevonatúak. A kuplungszerelés során gyakran a nyelestengely csapágy is cserére szorul.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!