AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Téli autós termékek - Fagyállók választása.

Fagyállók széles kínálata webáruházunkban mindig kedvező áron. Télen elengedhetetlen a fagyálló használata a biztonságos autózáshoz.

Fagyálló hűtőfolyadék kereső

Autónk „téliesítését” végezhetjük otthon, vagy rábízhatjuk szakemberre. Ez az ismertető főként azoknak szól, akik saját maguk szeretnék gépkocsijukat fagyállóvá tenni. Első és legfontosabb teendőnk a hűtőfolyadék bemérése, szükség szerinti cseréje, ami, valljuk be, nem is olyan egyszerű feladat, mint azt először gondoltuk volna.


Keresse meg autójához megfelelő fagyálló folyadékot:


Mint minden folyadék az autóban, a hűtőfolyadék is idővel tönkremegy. A szokásos kék színű etilén-glikol alapú hűtővizet 2 évente, vagy max. 55 000 km-ként cserélni kell. Tekintse meg további téli kínálatunkat!

A szokásos kék színű etilén glikol fagyálló folyadék cseréje 2 évente, vagy max. 55 000 km-ként szükséges.

A fagyálló folyadék nem más mint a motor hűtőfolyadéka, fagyálló hűtőfolyadék. Ha jön a hideg, s röpködnek a mínuszok, fontos a járművünk hidegre való felkészítése. Autónk „téliesítését” végezhetjük otthon, vagy rábízhatjuk szakemberre. Ez az ismertető főként azoknak szól, akik saját maguk szeretnék gépkocsijukat fagyállóvá tenni. Első és legfontosabb teendőnk a hűtőfolyadék bemérése fagyálló mérő segítségével, szükség szerinti fagyálló csere lesz a következő lépés. Viszont ez, nem is olyan egyszerű feladat, mint azt először gondoltuk volna. Mint minden folyadék az autóban, a hűtőfolyadék is idővel tönkremegy. A fagyálló folyadék színe több színű lehet, de ma már szinte semmit nem jelent. Kezdjük az alapoknál. A járművek motorjában keletkező fölösleges hő elvezetésére a gyakorlatban lég- és vízhűtéses rendszereket alkalmaznak. A vízhűtéses rendszereknél amennyiben csak nyáron használnák az autónkat – és lássuk be, ez elég abszurd – , a víz teljes mértékben megfelelne a kívánalmaknak.

Mikor kell ellenőrizni a fagyálót autónkban?

Mivel az évszakok váltakoznak, s a tél többnyire elhozza a mínuszokat, eljön annak az ideje is, mikor a víz megfagy. Éppen ezért a víz csak meghatározott hőmérsékleten alkalmas hűtőfolyadéknak. A probléma megoldására a fagyálló hűtőfolyadékokban legnagyobb mennyiségben etilén-glikolt alkalmaznak, amely megfelelő dermedéspontot biztosít. Az etilén-glikolnak viszont nagy a korróziós hajlama, ezért egyéb adalékok mellett korróziós inhibitorokat is felhasználnak. Ezt a speciális etilén-glikol, víz és adalék keveréket hívjuk fagyálló hűtőfolyadéknak, amelynek jó a hővezető képessége, megfelelő a dermedéspontja, keni a vízpumpát és véd a korróziótól.

A dermedéspont meghatározásának fontossága

A legbiztosabb módszer, a laboratóriumi mérés, amikor a hűtőfolyadékot elkezdjük hűteni és közben hőmérővel mérjük a hőmérsékletet. A dermedéspont az az érték, amikor a folyadék szabad szemmel jól láthatóan zavarossá válik, vagyis megjelennek az első jégkristályok. Mivel az esetek többségében otthon nem állnak rendelkezésre a szükséges eszközök, ezért legtöbbször az üzemanyagtöltő állomásokon használt kézi refraktométer mérésére hagyatkozunk. Használata – nevével ellentétben – nagyon egyszerű.

fagyallomero

Csak és kizárólag hideg motornál vegyük le a fagyálló tartály zárókupakját

Mivel ha forró a hűtőfolyadékunk, akkor könnyen kispriccelhet és leforrázhatja a kezünket vagy az arcunkat. Nagy nyomás uralkodik forró motornál a rendszerben. Meg se próbáljuk ilyenkor kinyitni a sapkát. A folyadékból a műszer (1. ábra) tárgylemezére cseppentünk, majd összecsukjuk, fény felé tartva belenézünk és leolvassuk a dermedéspontot. Az így kapott értéket viszont fenntartással kezeljük, mert a műszer működési elve az anyagok töréspont mutatóján alapszik. A fagyálló fagyáspontja akkor megfelelő ha -25oC vagy az alatt van. Amennyiben a készüléket etilén-glikol koncentráció változásra kalibrálták, akkor hozzávetőlegesen jó értéket kell, hogy kapjunk. Fontos, hogy az etil-alkoholra (téli szélvédőmosó) kalibrált műszerrel ne mérjünk fagyálló dermedéspontot, mert valótlan adatot kapunk és ebből könnyen félreértések adódhatnak. Persze a dolog fordítva is igaz, amit szélvédőmosó dermedéspont méréshez használunk, az a műszer nem alkalmas fagyálló méréshez. Speciálisan fagyálló mérő műszer szükséges! A fagyálló feladata, hogy ne fagyjon szét a motor és a hűtő, de a vízpumpa kenésében is nagy szerepe van. A vízpumpában tömszelence van, ez biztosítja a forgó alkatrészek közötti tömítést. Ennek az alkatrésznek kenésre van szüksége, hogy ne menjen tönkre hamar. Ezt a kenést biztosítja a fagyálló.

Mannol AF12 + Long Life univerzális fagyálló koncentrátum.
Magyarországon egyedi kiszerelésben és minőségben bármilyen korszerű hűtési rendszerhez. Véd a korróziótól és a ráégésektől. Nem habosodó, semleges a vízcsövekhez és tömítésekhez. Elegendő korrózióvédő hatást fejt ki már 20%-os koncentrációban is. Nem tartalmaz nitrátokat, monoetilén-glikol alapú piros fagyálló koncentrátum egész éves használatra. Speciális habosodásgátló adalékainak köszönhetően nem igényel az oldáshoz ioncserélt vizet, elegendő, ha a vizet felforraljuk. Az 1 Literes kiszerelés 1,12 kg és az 5 Literes pedig 5,6 kg, így 12% -kal több fagyálló folyadékot tartalmaz.


Következő nagy kérdés, hogy cseréljük, vagy töltsük után, s mindezt hogyan?

Annak ellenére, hogy a dermedéspont megfelelő, 2-3 évente, az igénybevételtől függően, célszerű a fagyálló hűtőfolyadékot lecserélni. Amennyiben tavaly már lecseréltük, de a tágulási tartályban a folyadékszint nem éri el a megfelelő szintet, elég utántölteni a rendszert, lehetőleg azzal a fagyállóval, amivel feltöltöttük.

Fagyálló keverése

 

Ha a saját kezűleg akarod elvégezni a fagyálló keverését, akkor itt egy kis útmutató:

  • Kezdés ugyanaz mint ellenőrzéskor, HIDEG MOTORNÁL vedd le a hűtőtartály-sapkát
  • Mérd meg a hűtőfolyadék fagyáspontját
  • Vásárolj tömény fagyállót (fagyáspontja -70 oC vagy a feletti és 1:2 vagy 1:3 arányban hígítható). Azért fontos, hogy tömény legyen mert nem csak utántölteni akarunk, hanem töményíteni is a jelenlegi állapoton
  • Értelmezd a fagyálló dobozának oldalán, hogy milyen arányban hány fokot biztosít
  • Engedj le annyi liter fagyállót a hűtőrendszerből, hogy a tömény utántöltése után -25oC alatti értéket kapj. Általában azt lehet mondani, hogy 1 liter tömény fagyálló utántöltése kb. 5 fokkal növeli a fagyáspontot. Tehát ha -15 oC os fagyálló van a gépkocsiban, akkor le kell ereszteni 2 litert és 2 liter töményet hozzáönteni. Így biztos -25oC alatti értéket kapunk majd
  • Amennyiben kész van a feltöltés, indítsuk be a motort, és várjuk meg míg el nem indul a ventilátor. Össze kell keveredni a friss és a régi folyadéknak.
    FONTOS! Egyes gépkocsikban a rendszert légteleníteni kell, ha ilyen megoldású a gépkocsi, akkor érdemes szervizben fagyállót cseréltetni.
  • Állítsuk le a motort és hagyjuk lehűlni, majd mérjük meg újból a fagyáspontot a fentiek alapján, így ellenőrizhetjük, hogy mit csináltunk.

Teljes fagyálló cserét érdemes szervizre bízni, mert ez már szaktudást igényel, hiszen ekkor már nem csak leeresztjük és feltöltjük a rendszert.