AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Téli autós termékek - Fagyállók választása.

Fagyállók széles kínálata webáruházunkban mindig kedvező áron. Télen elengedhetetlen a fagyálló használata a biztonságos autózáshoz, mint ahogy sok más téli autós felszerelés.

Fagyállók széles választéka

Autónk „téliesítését” végezhetjük otthon, vagy rábízhatjuk szakemberre. Ez az ismertető főként azoknak szól, akik saját maguk szeretnék gépkocsijukat fagyállóvá tenni. Első és legfontosabb teendőnk a hűtőfolyadék bemérése, szükség szerinti cseréje, ami, valljuk be, nem is olyan egyszerű feladat, mint azt először gondoltuk volna.


Válogasson a fagyállók széles kínálatából:


Mint minden folyadék az autóban, a hűtőfolyadék is idővel tönkremegy. A szokásos kék színű etilén-glikol alapú hűtővizet 2 évente, vagy max. 55 000 km-ként cserélni kell. Tekintse meg további téli kínálatunkat!

Mannol fagyállók kedvező árakon

A szokásos kék színű etilén glikol fagyállók cseréje 2 évente, vagy max. 55 000 km-ként szükséges.

A fagyálló folyadék nem más mint a motor hűtőfolyadéka, fagyálló hűtőfolyadék. Ha jön a hideg, s röpködnek a mínuszok, fontos a járművünk hidegre való felkészítése. Autónk „téliesítését” végezhetjük otthon, vagy rábízhatjuk szakemberre. Ez az ismertető főként azoknak szól, akik saját maguk szeretnék gépkocsijukat fagyállóvá tenni. Első és legfontosabb teendőnk a hűtőfolyadék bemérése fagyálló mérő segítségével, szükség szerinti fagyállócsere lesz a következő lépés. Viszont ez, nem is olyan egyszerű feladat, mint azt először gondoltuk volna. Mint minden folyadék az autóban, a hűtőfolyadék is idővel tönkremegy. A fagyállók színe több színű lehet, de ma már szinte semmit nem jelent. Kezdjük az alapoknál. A járművek motorjában keletkező fölösleges hő elvezetésére a gyakorlatban lég- és vízhűtéses rendszereket alkalmaznak. A vízhűtéses rendszereknél amennyiben csak nyáron használnák az autónkat – és lássuk be, ez elég abszurd – , a víz teljes mértékben megfelelne a kívánalmaknak.

Mikor kell ellenőrizni a fagyállót autónkban?

Mivel az évszakok váltakoznak, s a tél többnyire elhozza a mínuszokat, eljön annak az ideje is, mikor a víz megfagy. Éppen ezért a víz csak meghatározott hőmérsékleten alkalmas hűtőfolyadéknak. A probléma megoldására a fagyálló hűtőfolyadékokban legnagyobb mennyiségben etilén-glikolt alkalmaznak, amely megfelelő dermedéspontot biztosít. Az etilén-glikolnak viszont nagy a korróziós hajlama, ezért egyéb adalékok mellett korróziós inhibitorokat is felhasználnak. Ezt a speciális etilén-glikol, víz és adalék keveréket hívjuk fagyálló hűtőfolyadéknak, amelynek jó a hővezető képessége, megfelelő a dermedéspontja, keni a vízpumpát, és véd a korróziótól.

A dermedéspont meghatározásának fontossága

A legbiztosabb módszer, a laboratóriumi mérés, amikor a hűtőfolyadékot elkezdjük hűteni és közben hőmérővel mérjük a hőmérsékletet. A dermedéspont az az érték, amikor a folyadék szabad szemmel jól láthatóan zavarossá válik, vagyis megjelennek az első jégkristályok. Mivel az esetek többségében otthon nem állnak rendelkezésre a szükséges eszközök, ezért legtöbbször az üzemanyagtöltő állomásokon használt kézi refraktométer mérésére hagyatkozunk. Használata – nevével ellentétben – nagyon egyszerű.

Fagyállómérő

Csak és kizárólag hideg motornál vegyük le a fagyálló tartály zárókupakját

Mivel ha forró a hűtőfolyadékunk, akkor könnyen kispriccelhet, és leforrázhatja a kezünket vagy az arcunkat. Nagy nyomás uralkodik forró motornál a rendszerben. Meg se próbáljuk ilyenkor kinyitni a sapkát. A folyadékból a műszer (1. ábra) tárgylemezére cseppentünk, majd összecsukjuk, fény felé tartva belenézünk, és leolvassuk a dermedéspontot. Az így kapott értéket viszont fenntartással kezeljük, mert a műszer működési elve az anyagok töréspont mutatóján alapszik. A fagyálló fagyáspontja akkor megfelelő ha -25oC vagy az alatt van. Amennyiben a készüléket etilén-glikol koncentráció változásra kalibrálták, akkor hozzávetőlegesen jó értéket kell, hogy kapjunk. Fontos, hogy az etil-alkoholra (téli szélvédőmosó) kalibrált műszerrel ne mérjünk fagyálló dermedéspontot, mert valótlan adatot kapunk, és ebből könnyen félreértések adódhatnak. Persze a dolog fordítva is igaz, amit szélvédőmosó dermedéspont méréshez használunk, az a műszer nem alkalmas fagyálló méréshez. Speciálisan fagyálló mérő műszer szükséges! A folyadék feladata, hogy ne fagyjon szét a motor és a hűtő, de a vízpumpa kenésében is nagy szerepe van. A vízpumpában tömszelence van, ez biztosítja a forgó alkatrészek közötti tömítést. Ennek az alkatrésznek kenésre van szüksége, hogy ne menjen tönkre hamar. Ezt a kenést biztosítja a fagyálló.

Mannol AF12Mannol AF12 + Long Life univerzális fagyálló koncentrátum.
Magyarországon egyedi kiszerelésben és minőségben bármilyen korszerű hűtési rendszerhez. Véd a korróziótól és a ráégésektől. Nem habosodó, semleges a vízcsövekhez és tömítésekhez. Elegendő korrózióvédő hatást fejt ki már 20%-os koncentrációban is. Nem tartalmaz nitrátokat, monoetilén-glikol alapú piros fagyálló koncentrátum egész éves használatra. Speciális habosodásgátló adalékainak köszönhetően nem igényel az oldáshoz ioncserélt vizet, elegendő, ha a vizet felforraljuk. Az 1 literes kiszerelés 1,12 kg és az 5 literes pedig 5,6 kg, így 12% -kal több fagyálló folyadékot tartalmaz.


Következő nagy kérdés, hogy cseréljük, vagy töltsük után, s mindezt hogyan?

Annak ellenére, hogy a dermedéspont megfelelő, 2-3 évente, az igénybevételtől függően, célszerű a fagyálló hűtőfolyadékot lecserélni. Amennyiben tavaly már lecseréltük, de a tágulási tartályban a folyadékszint nem éri el a megfelelő szintet, elég utántölteni a rendszert, lehetőleg azzal a fagyállóval, amivel feltöltöttük.

Fagyállók keverése

 

Ha a saját kezűleg akarod elvégezni a fagyállók keverését, akkor itt egy kis útmutató:

  • Kezdés ugyanaz mint ellenőrzéskor, HIDEG MOTORNÁL vedd le a hűtőtartály-sapkát
  • Mérd meg a hűtőfolyadék fagyáspontját
  • Vásárolj tömény fagyállót (fagyáspontja -70 oC vagy a feletti és 1:2 vagy 1:3 arányban hígítható). Azért fontos, hogy tömény legyen mert nem csak utántölteni akarunk, hanem töményíteni is a jelenlegi állapoton
  • Értelmezd a fagyálló dobozának oldalán, hogy milyen arányban hány fokot biztosít
  • Engedj le annyi liter fagyállót a hűtőrendszerből, hogy a tömény utántöltése után -25oC alatti értéket kapj. Általában azt lehet mondani, hogy 1 liter tömény fagyálló utántöltése kb. 5 fokkal növeli a fagyáspontot. Tehát ha -15 oC os fagyálló van a gépkocsiban, akkor le kell ereszteni 2 litert és 2 liter töményet hozzáönteni. Így biztos -25oC alatti értéket kapunk majd
  • Amennyiben kész van a feltöltés, indítsuk be a motort, és várjuk meg míg el nem indul a ventilátor. Össze kell keveredni a friss és a régi folyadéknak.
    FONTOS! Egyes gépkocsikban a rendszert légteleníteni kell, ha ilyen megoldású a gépkocsi, akkor érdemes szervizben fagyállót cseréltetni.
  • Állítsuk le a motort és hagyjuk lehűlni, majd mérjük meg újból a fagyáspontot a fentiek alapján, így ellenőrizhetjük, hogy mit csináltunk.

Teljes fagyálló cserét érdemes szervizre bízni, mert ez már szaktudást igényel, hiszen ekkor már nem csak leeresztjük és feltöltjük a rendszert.