Vezérlésrögzítők

VezérlésrögzítőkA vezérlésrögzítők általában a vezérmű lánc vagy a vezérműszíj cseréjénél szoktak előkerülni, melynek a legfontosabb elemei a főtengely rögzítő és a vezérműtengely rögzítő. A járművünk vezérművének javításához vagy a vezérlési blokk alkatrészeinek szereléséhez számos egyéb vezérlésrögzítő szerszámra lehet még szükségünk, mint például a tartólemez bordásszíj feszítőhöz, injektor pumpa rögzítő, főtengely tárcsa rögzítő, lendkerék rögzítő. A teljes autós szerszámok, műszerek választék megtekintéséhez kattintson ide.

De mi is az a vezérműszíj, és mikor kell cserélni?

A vezérműtengelyt a főtengely által hajtott vezérműszíj hajtja, ami a szelepek nyitásának és zárásának vezérlésével, lehetővé teszi a motor működését. Elsősorban a főtengelyt és a vezérműtengelyt köti össze. Nem keverendő össze a motortérben jól látható ékszíjakkal, a vezérműszíj a motortér mélyén lapul, egy burkolat alatt. Anyagát tekintve ez egy speciális gumi és szövet keveréke, de nem minden esetben egy vastag, egyik felén bordázott szíjról van szó. Egyes esetekben a gyártók láncos vezérlést alkalmaznak, ami elvileg tartósabb megoldást jelent, de az is bajt tud okozni, ha megnyúlik vagy lepattan. A vezérműszíj anyaga egy idő után elfárad és el is szakadhat, mely során nagyon komoly károkat okozhat az autó motorjában. Ezért a vezérlést adott időközönként cserélni kell, a gépjárműnél előírt periódusnak megfelelően. Sajnos a kettős tömegű lendkerék is meghibásodhat, és van mikor annak cseréjéről is gondoskodni kell, ami speciális szerszámokat igényel.

De mi teheti tönkre a lendkereket?

Az idő során a motorok egyre bonyolultabbak lettek és egyre kisebb méretbe, egyre nagyobb teljesítményt igyekeznek beletuszkolni. A vásárlók természetesen azt várják el, hogy egyre halkabb és rezzenéstelenebb legyen a járművük, pontosan ezért született meg a kettős tömegű lendkerék. A rendszer főtengelyén elhelyezkedő összetett szerkezet megfelelő rezgéscsillapítást ad. A gyártók jellemzően 180-200 ezer km-es élettartamot garantálnak, viszont ez az érték nagyban függ a vezetési stílusunktól is. Nem mindegy, hogy ennek a távolságnak a megtétele nagyrészt az autópályán, vagy a városban csoszogva történik. A túlzott és nem tervezett rezonancia idő előtt tönkre teheti az alkatrészt.