Keresés terméktípus szerint

              Lengőkar

              LengőkarA lengőkar, gömbcsukló kopik, elhasználódik, idővel cserélni kell. További autó felfüggesztés, kormányzás alkatrészek széles választéka az alkatreszek.hu webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi kínálatunkat, kedvező árainkat!


              „A futómű gondozása nem csak a szilentek és lengéscsillapítók alkalmankénti cseréjéből áll. Évente illik ellenőriztetni, mert nem komoly költség, azonban nagy kiadásoktól menthet meg. Nem kell rossz út, hogy elállítódjon, de mivel itthon sok szakasz tele van kátyúkkal, érdemes jobban odafigyelni a futóművünkre” – írja szakcikkében a Totalcar.hu szerzője, Sturcz Bertalan. Álláspontjával maximálisan egyetértünk. Vizsgáljuk meg ezt az alkatrészt, hiszen ez az egyik legfontosabb, ha lengéscsillapításról van szó!


              A lengőkar és kapcsolódó alkatrészei is kopnak, elhasználódnak, idővel cserélni kell őket

              Lengőkar kivétel nélkül minden autóban megtalálható. Pontosabban mindegyikben van a hátsó és első tengelynél is egy ilyen menetstabilizátor. A lengőkar és a hozzátartozó gömbfej közösen garantálja, hogy az autó súlypontja kanyarodás közben alacsonyabbra menjen, és stabilan kanyarodjon. Mindezt hogyan? 

              Miközben a kocsi halad, az elől és hátul elhelyezkedő lengőkarok mind erőteljesen mozgolódnak együtt, ráadásul nem csak ezek, de jó pár hozzájuk kapcsolódó alkatrész is. Mindannyian örökös mozgásban vannak, épp ezért súrolják, koptatják egymást. Egy idő után tehát nem csak a lengőkar, de a szilent is elhasználódik. Köztudott, hogy gumi anyagból készülnek a szilentek, ami a szüntelen alakváltoztatás, gyűrődés miatt bizonyos időtartam elteltével elernyednek.
               
              Miből tudhatjuk, hogy elkoptak a lengőkarok és a vele együtt működő alkatrészek (szilentek, gömbfejek)? Egy jellegzetes kopogó hang érzékelteti velünk. Illetve az első lengőkar kopásakor növekszik a kormány holtjáték. Bármelyiket is tapasztaljuk, azonnal szervizbe kell vinni a kocsit! 

              Lehet javítani a lengőkarokat?

              Lengőkarokat javítani és felújítani sajnos nem igazán lehet, minden esetben a csere jelent megoldást. A hátsó lengőkar cseréje valamelyest egyszerűbb, itt a fej és a szilent cseréje után nem feltétlen szükséges a futóműállítás. Az első tengely esetében ez a szervizelés futóműállítással is jár. A lengőkar alkatrészek autótípusonként eltérő felépítésűek lehetnek, ezért webáruházunkban pontosan megkeresheti a szükséges lengőkart és az ahhoz kapcsolódó alkatrészeket, azoknak pontos helye szerint az autó tengelyein. 
              Lengőkar vásárlásánál érdemes figyelni az alkatrész anyagára. Jellemzően acélból vagy könnyűfém ötvözetekből készülnek a felfüggesztés lengőkarjai, ám előbbiek sokkal hamarabb korrodálódnak a működés közben beszivárgó víz következtében. Épp ezért tehát ajánlott könnyűfém alkatrészeket rendelni a hosszabb élettartam miatt. A minőség sem mindegy, vásárlóink megbíznak a Starline, Nipparts, TRW, Febi, Lemförder és Denckermann termékeiben is. Ár-érték arányban, kevésbé nyüstölt kocsikhoz még megfelelő választás lehet a Maxgear lengőkar is. Persze ezeken kívül is még számos gyártó kínál lengőkarokat, érdemes vélemények után is olvasni választás előtt.

              Tegyük rendbe a lengőkar részeit!

              Mielőtt tovább megyünk, tegyük rendbe a lengőkart, nevezzük meg és írjuk körbe a három fő alkatrészt, amik az idő múlásával különböző mértékben kophatnak vagy sérülhetnek.

              •    Lengőkar
              Maga a lengőkar az anyagától függően különböző mértékben ellenáll a korróziónak és a mechanikai sérüléseknek. Az acéllemezből készült változatok hajlamosak a rozsdásodásra, ami akár az anyag teljes átlyukadásához és töréséhez is vezethet, míg az öntött vagy alumínium változatok deformálódhatnak. A meghibásodás megelőzése érdekében rendszeres ellenőrzés és karbantartás szükséges, bár a javítás általában cserével történik.
              •    Lengőkar gömbfej
              A második alkatrész a lengőkargömbfej, amely fontos kapcsolatot teremt a lengőkar és a kerékagy között. Egy speciális gumiharang védi a gömbfejet a szennyeződésektől és biztosítja a kenés állandóságát. Ha ez a védőharang megsérül, a beáramló szennyeződések és a kifolyó kenőzsír igen rövid idő elteltével extrém kopáshoz vezethetnek. A gömbfej meghibásodása esetén a cseréjét nem tudjuk megúszni.
              •    Szilentek
              A szilentek általában a kar közepén és végén helyezkednek el, kettő darabot szoktak belőlük beépíteni. Ezek a vulkanizált gumialkatrészek kulcsszerepet játszanak a futómű és a karosszéria mozgásának összehangolásában. Az úthibák és a karosszéria dőlése miatt a szilentek gyakorlatilag folyamatos terhelés alatt állnak, ez idővel a kopáshoz és sérüléshez vezethet. A szilentek cseréje szintén elkerülhetetlen, amikor elhasználódnak vagy megsérülnek.

              Most jöhet a részletezés a merev tengely csoportosításáról illetve a független kerékfelfüggesztéséről!

              A merev tengely szerkezeti részei és típusai

              Hajtott merev tengelyek típusai és a lengőkar
              •    Bendzsó-tengely
              Tartóháza két, egymással hegesztett acéllapot takar. Legtöbbször laprugókkal kapcsolják a karosszériához. A vonóerőt a lengőkarok, az oldalsó erőket pedig a Panhard-rúd viszi át olyankor, amik légrugókat, csavarrugókat vagy torziós rugókat alkalmaznak.
              •    De Dion-tengely
              Ennél a típusnál elkülönítik a tengelyt és a tengelyhajtást, és az előbbit a felépítményen fixálják. Ezzel a rugózatlan tömegek redukálása a cél. 2-2 hosszkiegyenlítővel és csuklóval ellátott tengelyek biztosítják az erőátvitelt. A hátsó tengelynél, a kerekek kanyarodás közbeni úttestre merőlegesen tartását kettő, közbülső emelőhöz kötött, haránt irányú, úgynevezett Watt-rúd biztosítja. A tervezésnél az oldalirányú megvezetésére is figyeltek; ezt valamikor egy „Y” alakú öntvény lengőkarral vagy két, ferde karból álló alkatrésszel oldották meg.
              Nem hajtott merev tengelyek típusai és a lengőkar
              •    Kapcsolt lengőkaros tengely
              Ennél a megoldásnál olyan hossz lengőkarok fogják a kerekeket, amiket egy rugóacél kereszttartó köt össze. Ez a kereszttartó pedig csavarokkal, illetve fém-gumi felfüggesztések segítségével kötődik a karosszériához. Amikor valamelyik kerék berugózik, akkor a tartó eltekeredik, és azután stabilizátorként fog funkcionálni.
              •    Csatolt lengőkaros tengely
              Itt az U alakú acél tengelytartót és a két hossz lengőkart hegesztik össze. A kapcsolt lengőkaros verzióval szemben, itt nem a lengőkarok végén van a hegesztés, hanem körülbelül a hossz lengőkarok közepénél. Ennek okán a kerekek dőlésszögét figyelve ferde állású lengőkaros tengelyként végzi feladatát, kizárólag csak nem ugyanolyan berugózásnál.

              A független kerék felfüggesztés típusainak ismertetése

              McPherson felfüggesztés
              Ez gyakorlatilag egy keresztlengőkaros és rugóstagos kerékfelfüggesztést takar. Itt egy olyan lengéscsillapítóval pótolják a felső keresztlengőkart, amelyre tengelycsonkot rögzítenek előzetesen. A lengéscsillapító egy alkalmazkodni képes gumiágyazással kötődik rá a karosszériára. Ezen kötődési pont és a lengéscsillapítón elhelyezkedő rugótányér közt csavarrugó található. Ennél a felfüggesztés típusnál a kerékvezetést a kerék közepe alá szerelt nyomtávrúd, keresztlengőkar és rugóstag garantálja. A kereszt lengőkart 2 darab fém- és gumitartó rögzíti a segédkerethez. A hossz- és harántirányú (első és hátsó tartó) erők működés szerinti elkülönítése megfelelő lendületet, komfortot és biztonságot eredményez. Mindezt anélkül, hogy a két erő előnytelenül hasson egymásra. Azért kedvelik a gyárak ezt a konstrukciót, mert alacsonyabbak a gyártási költségek, nem kell hozzá nagy hely, és végül azért, mert a McPherson felfüggesztés alig néhány elemből áll. 

              Kettős kereszt lengőkaros felfüggesztés
              Úgy is hallhattunk már róla, hogy dupla lengőkaros felfüggesztés. Nevét a háromszögeket bezáró felső és alsó lengőkarok formájáról kapta. A kellő függőleges irányú tartást a lenti keresztlengőkarra nehezedő rugós tag adja. Ez a típusú konstrukció két tulajdonsággal írható le leginkább: nagy rakodási szélesség és kis szerkezeti magasság. Előbbi olyan felfüggesztési rendszer használatát biztosítja, amely főként a sportos beállítású futóművekhez ajánlott. Épp ezért például a Forma 1-es autók gyártásánál még ma is ezt a változatot alkalmazzák. A kettős kereszt lengőkaros felfüggesztést használva szinte alig, vagy egyáltalán nem történik dőlésszögváltozás vagy kerékösszetartás. Egyforma méretű keresztlengőkarok alkalmazásával csak a kerékösszetartás változik, a dőlésszögük nem. Különböző méretűek esetében pedig mindkettő változik ugyan, de csak minimálisan.

              Mit mond a témáról a szakma?

              Az Autónavigátor szakcikke szerint fontos időszak a tél vége a szilentek és a gömbfejek szempontjából. Ilyenkor jönnek elő leginkább a kátyú okozta károk és a futóművek hibái is. Erősen ajánlott a rendszeres ellenőrzés, a teljes rendszerünk átvizsgálása. A cikkben hangsúlyozzák, ha egy lengéscsillapítóval gondok vannak, az más, fontos alkatrészeket is teljesen tönkre tehet. Így például az általunk említett lengőkar részeként a gömbfejet, a szilenteket is. De elhasználódhat a toronycsapágy és a spirálrugó is. 

              A Gumi.hu cikkében azt vizsgálta, hogy mik lehetnek a futómű kopogásának lehetséges okai, és miként lehet ezeket megjavítani. Mint írják, a lengőkarunk gömbfeje mozgatja a csuklót, így a kerék elfordulásában fontos feladata van kormányzás közben. Ha meghibásodik (csakúgy, mint a szilent esetében), akkor a lengőkart cserélni kell. Jó hír ugyanakkor, hogy maga a lengőkar csak nagyon ritkán törik vagy hajlik el, mindennapi használat során szinte kizárt. Inkább baleset vagy hatalmas kátyúra futás következtében fordulhat elő. 
               

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!