AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Turbófeltöltő centrifugális kompresszor és centripetális turbina egység

A gépjármű motoroknál használt turbófeltöltőnek nevezzük az egy közös tengelyre szerelt centrifugális kompresszor és centripetális turbina egységét.

A turbófeltöltő turbina része a motor kipufogójával, a kompresszor rész pedig a szívócsővel van összekötve.

Így a motorból nagy sebességgel kiáramló kipufogógáz a turbina oldalt hajtja, a közös tengelynek köszönhetően pedig a kompresszor oldal nagyobb nyomású levegőt juttat a motorba. Ezért lehetséges bonyolult szívócső kialakítás nélkül, légköri nyomásnál nagyobb nyomású levegő juttatása az égésterekbe. A nagyobb nyomás több levegőt jelent, a többlet levegőnek köszönhetően több üzemanyag is juttatható a hengerekbe. Így azonos lökettérfogat mellett nagyobb égési csúcsnyomás érhető el, a motor teljesítménye nő. Mivel a levegő a feltöltőben összesűrítésre kerül, ezért felmelegszik, ami hátrányos, mivel ekkor sűrűsége csökken. Ennek elkerülése érdekében töltőlevegő hűtőt is alkalmaznak. Az így visszahűtött nagynyomású levegő az alacsonyabb hőmérsékletnek köszönhetően több oxigént tartalmaz, ezáltal több üzemanyag elégetéséhez elegendő.

 

KERESSE MEG AUTÓJÁHOZ MEGFELELŐ MOTOR ALKATRÉSZEKET:
Turbófeltöltő ismertetése

A feltöltő alkalmazásának köszönhetően a motor hatásfoka javul, a fogyasztás pedig optimális esetben csökkenhet.

A turbófeltöltő nagy fordulatszámon (100000-300000 ford/perc) üzemel, már a motor alapjárata esetén is, ezért a tengely különleges, kettős csapágyazással rendelkezik, amely nagyon érzékeny a kenésre. A kipufogógázok nagy hőmérséklete miatt a hőigénybevétel is nagy, ezért a szerkezet a hűtésre is érzékeny. A feltöltött motorok több jelentős konstrukciós eltérés mellett általában nagyobb olajszivattyúval és olajhűtővel is rendelkeznek, hogy a kenési rendszer a feltöltő plusz igényeinek is megfeleljen.

A turbófeltöltő Diesel motoroknál és Otto motoroknál is használható, de Diesel motoroknál elterjedtebb, szívó Diesel motort már 15-20 éve nem gyártanak.

A feltöltő nincs mechanikus összeköttetésben a motor főtengelyével, ezért a motor fordulatszámának növekedését a töltőnyomás csak késéssel képes követni. Ennek a késedelemnek elkerülése érdekében egyes esetekben a turbina oldalon egy kiegészítő lapátozás található, amely a kipufogógáz sebességének függvényében állítható. Így alacsony motorfordulaton és terhelésen gyorsítható a turbinakerékre jutó gáz sebessége, ennek köszönhetően már ekkor is elérhető megfelelő töltőnyomás. Ez a különleges lapátozás kevés kivétellel csak Diesel motorok esetében használatos, mivel az Ottó motoroknál a magas kipufogógáz hőmérséklet nagyon megbonyolítja és megdrágítja a szerkezetet.

Turbofeltöltő

A turbófeltöltő a felsorolt előnyök mellett odafigyelést és precízebb karbantartást igényel.

Elhasználódása esetén csökkenhet a motor teljesítménye, növekedhet az olaj- és üzemanyag fogyasztás. A feltöltő meghibásodása eredményeképpen a szívócsőbe jutó motorolaj lerakódásokat képezhet a motorban, elégése során pedig károsíthatja a katalizátort. Megfelelő karbantartás mellett azonban a feltöltő hosszú életű lehet.