AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Ma már a tükör is kamera, de ha mégsem, állítsuk be rendesen!

Legyen hagyományos vagy elektronika által vezérelt, kamera vagy ezek kombinációja: annyi biztos, hogy visszapillantó nélkül nem érdemes közlekedni. A holt terek kiküszöböléséért mi magunk is sokat tehetünk ügyes beállítással – addig is, amíg el nem terjed a fejlesztés alatt álló intelligens visszapillantó.

Legenda és valóság: 1921 óta létezik hivatalosan

 

Letört a visszapillantó tükör – bosszúság, de attól még elindulunk. Legalábbis sokan így gondolkodnak, pedig nagy balesetveszélynek teszik ki magukat, és másokat is, ha nem látják be a teret az autó körül. Mégis, talán ez az egyik olyan elem, amit nem kezelnek illő komolysággal. Pedig parkolni sem jó nekiállni nélküle, és a forgalomban is alapvető, hogy a lehető legnagyobb területet belássuk az autó körül. Az első visszapillantót a legenda szerint egy autóversenyző szerkesztette, Ray Harroun az első Indy 500-on akart elindulni másodpilótája nélkül, mert idegesítette az illető. A valóságban tíz évvel későbbi időponthoz kötik a feltalálását – már ekkor is szükség volt rá, pedig a forgalmat, a sebességet nem lehet összehasonlítani a maival. Olyannyira fontos alkatrész, hogy ma már kamerák helyettesíthetik mind a külső tükröket, mind a belsőt. Ezek teljes képet mutatnak az autó mögötti helyzetről, nem zavar be az utasok feje, a hátsó ülés támlájára dobált csomagok, és kamionokra is felszerelhetőek. A Lexus volt az első, amely tavaly úgy dobott piacra személyautót, hogy az összes visszapillantó tükröt kamerákkal váltották ki.

 

Táj a visszapillantóból

 

Mindig marad vakfolt, de rajtunk is múlik, mekkora

 

A hagyományos tükröknél mindig marad vakfolt, amit a sofőr nem lát be, bármilyen jól is állítja be a rendszer a tükröt. Mert elektromosan állítható, irányítható visszapillantókat is sok autóban használnak már, de ezek sem száz százalékosak. Minél inkább fedi egymást a két külső és a belső tükör látótere – utóbbié a legszélesebb -, annál nagyobb holt tér marad az autó két oldalán, amit nem látunk be. Inkább arra törekedjünk, hogy azt fogjuk be, amit nem fog be a középső visszapillantó, hogy minimalizáljuk a vakfoltokat. Jelenleg kísérleteznek az intelligens visszapillantó tükörrel, amelyet a jövő visszapillantójának is mondanak. Több gyártó is elment abba az irányba, hogy kamerákkal helyettesítse a hagyományos vagy elektromosan állítható üveg tükröket. Az egyik ilyen fejlesztésnél a belső tükör tulajdonképpen egy LCD-képernyő. Lehet használni hagyományos üzemmódban, sima tükörként is, ha valaki ahhoz ragaszkodik, de ha kell, pontos kameraképet mutat az autó mögötti történésekről. Mondani sem kell, mennyire hasznos ez mind a közlekedésben, mind a parkolásban.