AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Töltsük fel nitrogén gázzal az autónk gumijait?

Miért tartják lényegesnek? Tényleg van értelme? Vizsgáljuk meg mire jó, ha nitrogén gázzal töltjük fel az autónk gumijait!

 

Gáz vagy sem?

 

Néhányan a nitrogéngázra esküsznek. Úgy gondolják, hogy jobb lesz tőle a nyomástartás, lassabban öregszik a gumi. Ezek valóban jó gondolatok? Vagy talán kicsit túl van tolva a nitrogén gáz istenítése? Ami a nyomástartást illeti, ténylegesen jobb, mint sima levegővel. De elenyészően alacsony százalékban. Így ez az érv a gumigáz mellett megbukott. Sokan azzal érvelnek, hogy a gumik alacsonyabb hőmérséklettel pörögnek, így hosszabb lesz az élettartamuk. Itt szintén az a helyzet, hogy hőképződés szempontjából teljesen mindegy, hogy mivel van töltve a gumiabroncs. Ám a nitrogén gáz oldalára állva, csak is kifejezetten nagy megterhelés esetén, mint például versenykörülmények között már érezhető, hogy a gumigáz jobb. Közúti járműveknél nem játszik nagy szerepet az, hogy mivel van töltve a kerék.

az autó kerekénen agyobb igénybevétele

Autóversenyzők számára igen!

 

Egy verseny közben az autó kerekei jókora terhelésnek vannak kitéve. A motor forrósága, a lengéscsillapítók és a fék melege, de legfőképp a gumiabroncs talajjal érintkezéséből származó hő bizony megviseli a kerekek nyomás egyensúlyát. A gumiabroncsok felmelegednek és a benne mozgó molekulák nagyobb energiát lesznek képesek magukhoz venni, így növelve a nyomást a kerekekben. Most már értjük, miért használnak a versenyzők nitrogént. A sima levegőben van vízgőz. Ennek felmelegedésekor is fokozódik a nyomás. A versenyautós csapatok, így nem igen tudják meghatározni, hogy milyen mértékű nyomás fog keletkezni a gumikban, egy-egy futam esetén. Nitrogénnel kiszámíthatóbb és biztos nyomás alakítható ki. A nitrogén nem táplálja az égést ellentétben az oxigénnel. A versenyautók gumiabroncsa 100 fokos, így ott már könnyen égni kezdhet valami, ha nem nitrogénnel töltött a kerék. A pályán használt gumigáz fokozott biztonságot és kezelést biztosít a versenyző számára. Javul az üzemanyag-fogyasztás és a gumiabroncs élettartama is. Közutakon közlekedő autósoknak ajánlott kéthetente egyszer ellenőrizni a nyomást. Mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni, meleg guminál a nyomás a kívánatosnál alacsonyabb lesz, így nem kapunk pontos értéket. A levegő lassan elszivárog, ezért csökken a guminyomás, ilyen esetben ezt korrigálni kell.