Keresés terméktípus szerint

              Önindító

              Önindító

              Ahogy az már az elnevezéséből is kiderül, az önindító a motor beindításáért felel. Ehhez azonban még elengedhetetlen a slusszkulcs is, pontosabban annak elfordítása. Amint a kulcs megmozdul, energia továbbítódik az elektormágnesekhez. A hajtókeréknek nevezett apró fogaskerék megfeszül, amiben egy emelőrendszert üzemeltető rugó segíti. Ahogy elindul a motor, az önindító abba is hagyja munkáját. Webáruházunkban olyan megbízható gyártók generátor, önindító alkatrészeit találja, mint a Bosch, Denso, Valeo vagy a Magneti Marelli is.

              Az önindító feladata az autó elindításában

              Az önindító közvetlen összeköttetésben áll az autóakkumulátorral, tulajdonképp ebből nyeri a belső égésű erőforrás beindításához kellő energiamennyiséget. A legtöbb mai modellben 12 voltos működési feszültségű indítómotorok dolgoznak, de a régebbi, ún. oldtimer gépkocsikban még találkozhatunk 6 voltos változatokkal is. Ahogy bevezetőnkben már említettük, amint elforgatjuk az indítókulcsot, üzembe hozzuk a gyújtáskapcsolót, aminek hatására áram alá kerül az önindítóhoz kapcsolódó elektromágnes. A következő fázisban az önindító fogaskoszorúba kapcsolódó fogaskereke a lendkerékre rögzített fogaskoszorúba nyomódik. Lényegében ezzel a folyamatsorral forgatja meg az önindító autónk erőforrását.

              Azzal, hogy elforgatjuk a kulcsot, feszültséget bocsátunk egy csatlakozóra, s ennek hatására mágneses tér jön létre a behúzómágnes tekercsében. Ez a mágneses erő rántja be az indítómotor áramkörét lezáró mágneskapcsolót. Az indítómotor egyszerre forog, s kapcsolódik közben az önindító fogaskerekéhez. Ez utóbbi állítja le az indítómotort, amint beindult a belső égésű motor. A szabadonfutó kialakítás miatt a motor nem hajthatja vissza az önindítót, nem gond tehát, ha nem elég gyorsak a reflexeink, és nem engedjük vissza elég gyorsan a kulcsot. Ha pedig indítózás közben megszakítjuk a folyamatot, mondjuk visszaforgatjuk a kulcsot, akkor áramtalanítjuk a mágneses behúzótekercset, egy rugó visszahúzza a megfelelő alkatrészt, megszüntetve így a kapcsolatot a motorral.

              Mi vezethet az önindító meghibásodásához?

              Maga az önindító szerencsére nagyon ritkán megy tönkre, ám lehetséges, hogy egyes elemeit ki kell cserélni, például az önindító tengelyhüvelyt, a fogaskereket vagy a mágnestekercset. A hiba pontos megállapítását szakemberre kell bíznia! Ha maga az önindító hibásodott meg, elkerülhetetlen az egész alkatrész cseréje. Fontos tudni azt is, hogy van egy generátor, ami szintén elromolhat, így ennek működését is ellenőrizni kell gyanú esetén. Ha meg szeretné javítani az önindítót vagy a kapcsolót, mindent kényelmesen és olcsón meg tud rendelni online üzletünkben.

              Leghamarabb talán a szénkefék elhasználódásával, kopásával kell számolnunk, illetve azok beszennyeződésével. Ritkábban, de a mechanikus frekvencia váltóba is kerülhetnek szennyező anyagok. Az önindító kapcsolódó kopóalkatrészei közé tartozik még a fogaskerék, vagyis annak fogai, továbbá a tengelycsapágy. Elektronikai hibák is felléphetnek, például a forgórész tekercselésének kiégése, összeolvadása, netán a tápvezetékek szakadása. Nem gyakran, de magát az önindító házat is érheti valamilyen mechanikai sérülés. Indítási problémák esetén nem árt ellenőrizni az önindító relé állapotát sem, időnként oxidálódhatnak a kontaktjai. Sokszor csupán arról van szó, hogy lemerült vagy tönkrement az akkumulátor, vagy annak pólusai oxidálódtak. Előfordulhat az is, hogy nem megfelelően vannak fixálva a szénkefék vagy a vezetékek csatlakozásai.

              Az önindító ellenőrzése házilag

              Átélte már azt a pillanatot, amikor reggel rohanna a munkába, beszáll a kocsiba, de az nem indul? Sokan elsőre az akkumulátort hibáztatják ilyenkor, ám nem árt ellenőrizni, hogy valóban az akadályozza-e az indulást, vagy valami más – akár a tönkrement, elhasználódott önindító. Viszonylag könnyen ellenőrizhetjük mi magunk is, hogy mi áll a háttérben: kapcsoljuk fel a fényszórót, ha rövidesen gyengülni kezd a fény, akkor bizony az aksival van a gond. Ha a fényerő változatlan marad, próbáljunk indítózni. Ha indítózás közben marad a fényerő, és a motor sem teker, akkor valamiért nem jut el az áram az önindítóba. Ha viszont a fényszóró elhalványul, de mégsem indul a motor, na akkor tényleg jöhet az önindító alkatrészeinek ellenőrzése és cseréje.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!