Keresés terméktípus szerint

              Generátor

              GenerátorGenerátor, ha autóban működik, kettős feladatot lát el: egyrészt a kocsiban lévő elektromos berendezéseket táplálja elektromos energiával, másrészt az akkumulátort is tölti. A szükséges mozgási energiát pedig a motortól kapja szíjhatáson keresztül. Tekintse meg a teljes generátor, önindító alkatrész választék termékeit!

              Autó generátor működése és feladata az elektromos hálózat fenntartása közben

              A szabványos autó generátor váltakozó feszültséget állít elő az elektromágneses indukció – mozgási indukció – törvényei szerint, a váltóáramot pedig a benne lévő egyenirányító híd transzformálja. Ahhoz, hogy az alapjárat és a maximum fordulatszám között végig ugyanakkora feszültséget tudjon adni, egy feszültségszabályozó segíti a munkáját. Ha mégis változik a feszültség, valószínűleg az egyenirányító egyik diódája lehet hibás. Az áramerősség ezzel szemben a fogyasztástól függően változik. Ha egyre több fogyasztót kapcsolunk be, akkor az autógenerátor egyre kevesebb töltőáramot küld az akkumulátornak. A fordulatszám emelkedésével azonban egy szint után az is állandó lehet.

              Ami a szerkezetét illeti, egy eléggé összetett alkatrészről beszélhetünk, számos elem alkotja. Egyik legfontosabb alkatrésze a már említett feszültségszabályozó. Legalább ilyen fontossággal bír az egyenirányító, ami váltakozó áramról egyenáramra vált a töltési procedúra közben. Ott van még a forgó- és állórész is: előbbi a generátor belsejében található, egyfajta forgó elektromágnesnek tekinthetjük, míg utóbbit több huzaltekercs alkotja, amiket egy vasgyűrűre tekernek fel. A forgórészen kívül található, és amikor mágneses mező keletkezik, áramot gerjeszt. A csúszógyűrűket és a hozzájuk tartozó végcsapágyakat pedig azért szerelik a mechanizmusba, hogy segítsék a forgórész munkáját, biztosítsák annak tökéletes működését. Végezetül ahhoz, hogy a motor meg tudja forgatni a generátort a szíj segítségével, egy szíjtárcsára is szükség van.

              Milyen problémái adódhatnak?

              Mivel egy komplex alkatrészről van szó, így a meghibásodási lehetőségek száma is elég nagy. Az egyik leggyakoribb ok talán a generátor szénkefék szorulása. A lazulás is okozhat problémákat, mégpedig a generátor tárcsa rögzítőanyájának kilazulása. Idővel számolni kell a benne található csapágyak kopásával is, szerencsére ritkábban a törésükkel. Ha szennyeződések kerülnek az alkatrészbe, akkor a csúszógyűrűk is gyorsan tönkremehetnek. Ugyanígy használatból adódó meghibásodási ok a generátor tartókonzoljának elfáradása. Bizonyos esetekben előfordulhat, hogy tönkremegy az impulzus áramkör, vagy, hogy a rotor hozzáér az állórész pólusaihoz. Persze most csak a legtipikusabb hibalehetőségeket szedtük össze, ezen kívül adódhatnak más jellegű problémák is.

              Miből tudhatom, hogy odavan a generátor?

              Ha pislákolni kezdenek a fényszórók, pontosabban a fordulatszámhoz igazodva változik folyamatosan a fényerejük, akkor azért lehet, hogy a hibás generátor okolható – ugyanez igaz olyankor is, ha gyengül a fényszórók fényereje. Egyértelmű jel lehet, ha túltölti vagy épp ellenkezőleg, egyáltalán nem tölti az akkumulátort. Azok, akik rendelkeznek otthon feszültségmérővel, időnként ellenőrizhetik azt: ha megnő a még elfogadható feszültségszint, akkor biztosan gond van a generátorral. Könnyen észlelhető intő jel még, ha az akkumulátor töltés lámpája a motor beindítása után sem alszik el a műszerfalon.

              Gyakorlati tippek a generátor élettartamának növeléséhez

              Apróságnak tűnhet, de ne hajtson mély, vízzel teli pocsolyákba! Ha már nem tudja kikerülni őket, akkor lassítson le, amennyire csak tud, mivel ilyenkor víz érheti az alkatrészt a motortérben. Utóbbinál fontos, hogy mindig tiszta legyen, mivel a szennyeződések miatt korrodálódhat a generátor burkolata. Ráadásul még az elektromos érintkezők is oxidálódhatnak, ha koszos a motortér. Motormosáskor nagyon figyeljen rá, hogy ne érje víz a generátort, ajánlott ilyenkor egy erősebb zsákkal letakarni. Időnként ellenőrizze a meghajtás állapotát: az ékszíj feszességét, a görgők helyzetét, a csigacsapágy állapotát.

              Lehetséges a generátor javítás?

              A generátor javítása nem csak lehetséges, hanem célszerű is. Miközben egyre több az olyan alkatrész, amit már nem érdemes javítani, hiszen sok az olcsó, tömeggyártott új alkatrész, az autógenerátor a kivételek közé tartozik. Javítása természetesen annak szétszerelésével kezdődik. A sok alkatrész közül csak a szénkeféket és a csapágyakat dobják ki azonnal, ezek erősen kopnak, ezért mindenképpen cserélik őket. Az elektromos alkatrészek állapotát ezzel szemben méréssel állapítják meg; ha elromlottak, természetesen ezeket is újakra cserélik. A tisztítás, rozsdamentesítés után ismét összerakják a generátort, végezetül még a szintén felújított és újrafestett ékszíjtárcsát és hűtőventilátort is felszerelik. Ezzel azonban még nincs vége a javításnak, mert még tesztelni is kell.

              Mi van akkor, ha egyszer csak nem indul az autó?

              A legtöbben ilyenkor akkumulátor problémára szoktak gyanakodni, de sokszor a generátor is ludas lehet. Ha ez nem ad elegendő töltést az akkumulátornak, akkor az nem lesz képes elegendő energiát adni az önindítónak, magyarán nem fog beindulni az autónk. Télen még hamarabb találkozhatunk a problémával, hiszen a nagy hidegekben sok áramfogyasztót használunk – gondoljunk csak az utastér, az ablakok, a tükrök fűtésére vagy a modernebb modellekben az ülés- és kormányfűtésekre. Még hamarabb találkozhatunk a generátor hiba megjelenésével, ha állandóan rövid távon autózunk, ilyenkor ugyanis nincs elég ideje a motornak bemelegedni.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!