Személyautó, autó akkumulátorok

Személyautó akkumulátorSzemélyautó akkumulátor csak olyan készül napjainkban, amelynek szinte alig van karbantartási igénye, vagyis nem kell töltögetni, vagy bármi mást tenni vele rendszeresen. Persze ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem kell vele törődni, és hogy nem mehet tönkre.

Személyautó akkumulátor kereső webáruház, széles kínálat és kedvező árak

Manapság már szinte minden autót savas ólomakkumulátorral gyártanak, melynek 2 Volt a névleges cellafeszültsége. A legnépszerűbb és legelterjedtebb 12 voltos személyautó akkumulátor összesen 6, sorosan kapcsolt cellát foglal magában. Az akkumulátorból egyenáram nyerhető személyautóhoz. Tekintse meg további akkumulátor webáruház választékunkat is!

Mik a főbb feladatai, miért érdemes időben lecserélni a személyautó akkumulátorát? A személyautó akkumulátor szerepe a járművünkben az, hogy indításkor az elektromos önindító motorhoz energiát szolgáltasson, ami ezzel meghajtja a benzines-, vagy dízelmotor főtengelyét, és beindítja a motor működését. Másrészről a személyautó akkumulátor gondoskodik az autó elektromos segédberendezéseinek energiaellátásáról, leginkább olyankor, amikor még nem működik az autó motorja által meghajtott áramfejlesztő.

Amit az autó akkumulátor működéséről tudni kell

A személyautó akkumulátorról tudni kell, hogy az alapvető szerkezete kb. már egy évszázada nem változott. Már a legelső autómodellek is olyan ólom és ólom-oxid lemezekkel készültek, melyek a kénsav vizes oldatába merülnek. Ez az alapelv az évek során csak annyit formálódott, hogy a legújabb akksik már elektrolitot a szövetbe itatva tekernek a lemezekre. Ezáltal meggátolják a savas anyag kifolyását, és akár egy törött akkumulátor is képes lehet az indításra. Ezt a köznyelvben „zselés” személyautó akkumulátornak nevezik. A múlt század hatvanas éveiben jelent meg az első nikkel-kadmium (NiCd, anód és katód) személyautó akkumulátorhoz. Abban az időtájban ez a technológia volt az egyetlen opció a savas ólomakkumulátorokkal szemben. Hátrányuk a kristályképződés, vagyis az, hogy az akksiban megtalálható aktív részecskék hajlamosak összekristályosodni, ha sokáig nincsenek megmozgatva. Ez a jelenség jelentősen rontja a személyautó akkumulátor kapacitását, és hamarabb válik időszerűvé egy új vásárlása.

Nem szabad sokáig egy helyben pihentetni

A személyautó akkumulátor kifejezetten egy olyan alkatrész, amelynek nem tesz jót a sok ideig egy helyben állás, bármennyire is jó állapotban van, idővel mindig lemerül. Ha sokáig nem járatod a motort, a generátor sem lesz képes energiát adni az alkatrésznek. Sok autósnak eszébe sem jut elsőre, ám álló helyzetben is fogyaszt áramot a kocsi. Bizonyos fogyasztók még a lezárt kocsiban is esznek némi áramot, például az autó órája vagy mondjuk a rádió memóriája. A kocsi üres áramfogyasztása mellett még a kapacitás is befolyásolja, hogy mennyi ideig bírja lemerülés nélkül egy helyben állással az alkatrész. Hosszú pihentetést követően érdemes mindig megmérni az akksi töltöttségét, s ha kell, feltölteni.

Milyen szempontok alapján rendeljek?

Az egyik legfontosabb szempont, amit figyelembe kell venni, az az indítóáram, ezt elengedhetetlen tudni az indítás szempontjából. Az érték megadásához négyféle szabványt alkalmaznak a gyártók, így ezeket is mindig figyelembe kell venni a típus választásánál, és a megfelelő alapján mérlegelni. Az esetek zömében az EN és a DIN szabvány szerint adják meg, ritkábban pedig az IEC és a SAE alapján. A vásárlók sokszor a kapacitás alapján döntenek, ez befolyásolja őket elsősorban. Ez a tulajdonság valójában csak akkor számít, amikor az autó álló motornál látja el árammal a fogyasztókat. Ez a két meghatározó tényező – indítóáram és kapacitás – igazából össze is függ egymással: legtöbbször a nagyobb kapacitású autóakkumulátor nagyobb indítóárammal is bír. Persze a kivétel azért itt is erősíti a szabályt.

Mindig nézze meg azt is vásárlás előtt, hogy mekkora polaritású akksi van a kocsiban, és mekkora hely áll az alkatrész rendelkezésére. Gyárilag alapból szinte mindig a lehető legkisebb teljesítményű akkumulátort szerelik a kocsiba, ám ettől még sokáig bírják, hiszen az indító- és töltőrendszer is még új, tökéletes állapotban van, megfelelő körülményeket biztosítanak az alkatrész működéséhez. Sokszor merül fel a kérdés ügyfeleink körében, hogy gyárinál nagyobb kapacitású akkumulátort is rendelhetnek-e az autóba. Alapvetően mindig azt mondjuk, hogy ha a helyméret engedi, akkor nyugodtan lehet erősebb akksit rendelni, baj nem lesz belőle. Sőt, stabilabbá válik az indítás, még akkor is, ha csak ritkán, vagy egy ideig nem is járatjuk a motort. A gyártók legtöbbször alapból úgy alakítják ki az alkatrész helyét, hogy később abba a gyárinál valamennyivel nagyobb is beférjen. Ne féltse a generátort sem, hiába nagyobb az akkumulátor, előbbi nem tudja mit is tölt, így a nagyobb teljesítményűvel is ugyanúgy képes dolgozni. 

A személyautó akkumulátor meghibásodásának lehetséges okai

A kevésbé tapasztalt sofőrök kocsijában időnként a gyárilag előírtnál nagyobb értéken működik a töltési rendszer, ami miatt túltöltődik az akkumulátor. Nem szabad huzamosabb ideig így hagyni, hiszen nem csak párolgás alakul ki, elektrolit veszteség is lehet. A túl alacsony elektrolit-szint következtében visszafordíthatatlanul rongálódhatnak a lemezek. Nyáron különösen fontos a párolgásra figyelni, mivel ilyenkor alapból nagyobb üzemi hőmérséklet uralkodik az időjárásnak köszönhetően.

Bizony a fagyos időjárás is okozhat problémákat, ha nem megfelelő töltöttségű az akkumulátor, rossz körülmények között üzemel. Itt is a rossz elektrolit-sűrűség vezethet gondokhoz, valamint az alacsony töltöttségi szint. A két probléma kölcsönösen gerjeszti egymást, azaz alultöltöttség esetén a sűrűség csökken, és fordítva, alacsony elektrolit-sűrűség mellett nem fog tudni teljesen feltölteni az alkatrész. Télen különösen figyelni kell ezekre a jelenségekre, ugyanis a kicsi elektrolit-sűrűségű akkumulátor lemerülésekor -10 Celsius foknál már meg is fagyhat. Ennek szemmel látható következményei vannak: kitüremkedések lesznek az oldalain, ugyanis a folyadék jéggé fagy, aminek ugyebár nagyobb az egységnyi térfogata. A megfagyott akkumulátorban könnyen megszakadhat a cellák közötti fizikai kapcsolat.

Utóbbi esetben az akkumulátor „szakadásáról” beszélünk. Alapvetően 2V-os névleges feszültségű cellákat kapcsolnak sorba a gyártók az alkatrészben, hogy 12V-os képződjön. Fagyás következtében is megszakadhat a sorban a kapcsolat, de eredményezhetik még más üzemeltetési vagy gyártási hibák is, gondoljunk csak pl. egy karambolra vagy egy óriási kátyúra. 

A leggyakoribb esetben a cellákban jelentkező zárlat miatt szokott tönkremenni egy akkumulátor, ilyenkor szinte mindig valamilyen szilárd szennyező anyag jut bele. Autós berkekben csak „iszapnak” hívják a lemezeken lerakódást képező szulfátot és oxidálódó felületekről leváló anyagokat. Szerencsére a gyártók erre is gondolnak: iszaptartályt szoktak építeni az alkatrész aljába, ide hullanak le a szilárd részecskék, a pozitív lemezek emellett tasakokba kerülnek.

Tipikusan a sofőr figyelmetlensége miatt szokott bekövetkezni még az előírtnál alacsonyabbra történő töltés, pontosabban a töltéshiány. Ha több alkalommal is alultölti az alkatrészt, idővel be fog indulni az ún. másodlagos szulfátosodás. Az elsődleges típusú szulfát normálisnak mondható, használatból eredően keletkezik, de el is tűnik a lemezekről, amikor feltöltjük az akksit. A másodlagos szulfát azonban a hosszú parkoltatás vagy a ritka használat alatti végbemenő lassú kisütésnél, netán olyankor keletkezik, amikor sokáig töltetlenül áll az alkatrész. Utóbbi miatt képtelen lesz töltést felvenni az akkumulátor.

Hogy kell akkut bikázni?

A lemerült akkumulátorba is lehet még életet lehelni, ha van nálunk kéznél bikakábel. A kábel egyik felét mindig a lemerült alkatrészre, míg a másikat a segítségünkre lévő autó működő akksijára kell tenni. Fontos, hogy manuális váltóval rendelkező autóban üresbe kell tenni a váltót, automata váltósnál azonban P módba. 

1. Vegye le a gyújtást, vegye ki az indítókulcsot, majd húzza be a rögzítőféket.
2. Ellenőrizze le, hogy garantáltan nem érintkeznek egymással a fém fogók.
3. Nyissa fel a két autó motorháztetejét, keresse meg az akkumulátor negatív és pozitív pólusait.
4. A piros kábel egyik csipeszét kapcsolja rá a lemerült alkatrész pozitív pólusára, majd a másik végét ugyanígy a másik akkumulátoron.
5. A fekete kábel egyik csipeszét kapcsolja rá a működő aksi negatív pólusára, majd a másikat végét a lemerült akksival rendelkező kocsi motorblokkjához.
6. Indítsa be először a segítő autót, majd a sajátját is.
7. Ha nem sikerül egyből, próbálja még egyszer-kétszer, ha sikerül, akkor pedig legalább 3 percig járassa: ennyi idő alatt a generátor kellőképp vissza tudja tölteni az alkatrészt.
8. Vegye le a fekete kábelt a motorblokkról, majd az akkumulátorról, majd a piros kábelt a beindított kocsiról, s csak utána a segítő autóról.

Fontos, hogy a bikázás közben semmiképp se érjenek egymáshoz a kábelcsipeszek, ellenkező esetben rövidzárlat keletkezhet!