AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Akár az életünkbe is kerülhet – tényleg ennyire veszélyes fent hagyni a téli gumit?

Szélesebbek a lamellák a keréken, jobban bírja a gumi a hideget – mindenki megérti, miért esedékes a gumicsere a nyárira a hideg idő beálltával. Az ellenkezőjét már kevésbé tartják be, pedig életet menthet. 

 

Télen rugalmas, de nyáron jobban kopik

 

Az életünkbe is kerülhet, ha nyáron is fent hagyjuk a téli gumit – hasonló találatokat dob ki a Google, ha rákeresünk, muszáj-e lecserélni a melegebb évszakokban a téli gumikat. Na de valóban ekkora a kockázat? Télen nagyot csúszhatunk nyári gumival, de mi bajunk lehet nyáron, ha a biztonságosabb télit használjuk? - fordulhat meg sok autós fejében. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. Az rendben, hogy a téli gumi stabilabb, mint a nyári – de abba belegondoltak, ugyanez érvényes-e az elkopott téli gumira is? A legnagyobb probléma ugyanis az, hogy a téli gumi melegebb körülmények között sokkal gyorsabban elhasználódik. A tartós nyári kánikula még a nyári gumiabroncsokat is megviselheti, ezt tesztek is bizonyítják. A téli guminak jól kell viselnie a fagypont alatti hőmérsékletet is, ezért aztán speciális adalékanyagokat adnak a gumikeverékhez. Az abroncs a nagy hidegben nem veszíti el rugalmasságát – melegben viszont sokkal gyorsabban puhul, mint az arra kifejlesztett nyári gumik. Ezért aztán gyorsabban is kopik, egy garnitúra így egy év alatt elhasználódhat. Arra meg nem feltétlenül gondol a sofőr, hogy ha egész évben fent volt a gumi, következő évben már balesetveszélyes – és tényleg az életébe kerülhet a tévedés.

 

Gumicsere

 

Lehet négy évszakos is, csak a téli ne maradjon

 

A szakemberek ugyanis azt mondják, téli gumival – főleg ha jól le is kopott már – hosszabb a nyári fékút, és az autó menetstabilitásának sem tesz jót. Ezzel pedig a fogyasztás is nőhet, tehát nem csak veszélyesen közlekedünk, hanem pazarlunk is. Aki semmiképp nem szeretne a cserélgetéssel foglalkozni, az választhatja a négyévszakos gumiabroncsokat, de akkor kompromisszumokat kell kötnie. Ezek az abroncsok ugyanis logikus, hogy nem teljesítenek mindenben olyan jól, mintha speciálisan az évszaknak megfelelő abroncsot használnánk. Gyorsabban is kopnak, hiszen a gumi anyagának a téli és a nyári körülményeket is bírnia kell – ha jól bírja télen, gyorsabban használódik el nyáron. Mégis az a tapasztalat, hogy többen hagyják fent a téli gumit, mint ahányan négyévszakos modellt választanak, pedig ez a választás jóval balesetveszélyesebb. A mi hanyagságunk pedig nem csak minket veszélyeztet, hiszen nem egyedül vagyunk az utakon. Ráadásul a biztosítónál is bajba kerülhetünk, ha nem az évszaknak megfelelő gumi van az autón. Ha más kárunk esik, azt sem biztos, hogy kifizetik így.