AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

A Stop/start technológia, és amit tudni érdemes!

Az autógyártók manapság már egyre több járműben alkalmazzák a stop/start technológiát, melyet a nagymértékű üzemanyag megtakarítás és a káros anyag kibocsájtás csökkentése miatt hoztak létre. Ez nagy áttörésnek számít, viszont sok autótulajdonos megkérdőjelezi ezek hatékonyságát, és azt, hogy valóban pénzt lehet vele megtakarítani, ezért kikapcsolják ezt az autó indítását követően.

 

Stop/start technológia lényege

 

Egyre több járművet szerelnek fel stop/start technológiával. Bár ezt még csak elejében a hibrid autóknál kezdték alkalmazni, de lassacskán már más járművekre is átterjedt. A technológia lényege, hogy ha az autó üresjáratban van, akkor a motor működése kikapcsol. Amikor eljött az idő az induláshoz, a kuplung lenyomásával, illetve az automatikus váltórendszerű autóknál a fékpedál felengedésével rendkívül gyorsan újra indul a motor. A legújabb kutatások szerint, ezzel a technológiával évente 5-7 százalékos üzemanyag megtakarítást érhetünk el. Ezen felül csökken az autók általi káros anyag kibocsátás is. Az európai új járművek már 45%-a rendelkezik stop/start technológiával. Sok autótulajdonos azonban megkérdőjelezi, hogy valóban elérhető-e ezzel a technológiával az üzemanyag fogyasztás csökkentése, és hogy ez jó hatással van-e az akkumulátorra, illetve a motor élettartamára.

Az autó motorjának leállítása a pirosnál

Milyen hatással van ez a technológia a motorra?

 

A hátrányai közé tartozik, hogy ez a technológia hosszútávon növeli a motor kopásának esélyét. Mivel a normál járműveknél, nagyjából 50 ezer indítás megy végbe, addig a stop/start technológiával felszerelteknél, amikor minden megállásnál leáll a motor, majd újraindul, ez a szám nagymértékben megnő és elérheti az 500 ezret is. Ez nagy hatással van a csapágyakra, és a motor egyik fő összetevőjére, a főtengelyre. A motor futtatásánál a főtengely és a csapágyfelületek valójában nem érintkeznek, mivel köztük egy vékony olajfilm van, melyet a folyamatos nyomás pumpál közéjük. Amikor a motor leáll, akkor a két fémfelület érintkezésbe kerül, és újraindításnál egy pillanatra a két mozgófelület érintkezik, még azelőtt, hogy az olajfilm bepumpálás létrejönne. Ilyenkor éri a motor mozgó alkatrészeit a kopás, és a folyamatos újraindítás miatt a csapágyak sokkal megviseltebbek lesznek. Ennek a hibának a kijavítása érdekében, a gyártók igyekeznek olyan csapágyakat létrehozni, melyek ellenállnak az indítással járó kopásnak, valamint a kenőolajakra is nagyobb figyelmet fordítanak. Olyan adalékanyagokat adnak hozzá, melyekkel csökkentik a súrlódást és egyúttal növelik az olajfilm tartósságot. Bár ezek jó ötletek, mégis idővel derül majd ki, hogy hatásosak-e.