AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Sebességváltó tengelykapcsoló szerepe az autó működésében

Sebességváltó lehet manuális kézi és automata. Olykor pótolni, vagy cserélni kell az olajat a zárt rendszerében. Összegyűjtöttünk néhány hasznos információt működéséről, használatáról és olajcseréjéről.

A sebességváltó felelős azért, hogy a motor mindig megfelelő erőt (nyomatékot) adjon át a meghajtott kerületeknek.

Sebességváltó alkatrészekMivel ezt a nyomatékot a belső égésű motorok meghatározott fordulatszámon tudják leadni, a sebességváltó tartja ebben a tartományban a fordulatszámot. Feltéve, hogy – manuális váltó esetében – a vezető jól érzi a kocsi dinamikáját, van „füle” és „lába” a motorhoz, érzi, hogy mikor fogy ki alóla az erő, mikor erőlködik már a motor, és idejében vált. A váltás nem más, mint a megfelelő áttétel megválasztása. Ezt egy igazi mérnöki remekmű segítségével biztosítjuk, egy fogaskerékrendszer megfelelő beállításával érjük el az eredményt. Váltáskor puhán, törés, recsegés, erősebb kopás nélkül illeszkedjenek az új helyzetben a fogaskerekek egymáshoz, forgásukat szinkronizálni kell. A sebességváltó szinkronizált. Van benne szinkrongyűrű, amely az addig eltérő fordulatszámú két fogaskereket súrlódásos fékezés útján azonos fordulatra (szinkronba) hozza. Így már könnyen illeszkednek egymáshoz a sebességváltó megfelelő fogaskerekei. Ezért fontos, hogy a vezető ismerje a kocsija sebességváltójának belső tempóját, ne kapkodjon, finoman váltson, ne érezze magát gyorsulási versenyen, adjon némi időt a sebességváltó fogaskerekeinek szinkronizálására.

 

ERŐÁTVITELI ALKATRÉSZEK: 
 
SEBESSÉGVOÁLTÓ OLAJOK: 
 

A sebességváltó egy zárt térben, a sebességváltóházban működik. Ez a ház megfelelő kenőanyaggal van feltöltve.

Ez a sebességváltó-olaj (váltóolaj). Jegyezzük meg a hajtóműolaj és sebváltóolaj kifejezéseket is. A mai hajtóműolajok szintetikus kenőanyagok. Külön gyártanak hajtóműolajat a kézi kapcsolású és az automata sebességváltókhoz. Feladatuk, hogy megakadályozzák a fogaskerekek fémes érintkezését, súrlódását. Vannak gépkocsik, amelyek sebességváltója egész élettartamra szólóan van olajjal feltöltve. Figyelem: ez sem jelenti azt, hogy nincs vele dolgunk. A legtöbb autónál 60 ezer kilométerenként előírás a hajtóműolaj szintjének ellenőrzése, a szükség szerinti utántöltés. Az automata váltókban a csere is előírás. Kézi váltóknál a szinkrongyűrűk cseréjekor mindenképpen le kell cserélni a sebváltóolajat. Ez 160-300ezer kilométer között esedékes. Sokan jönnek a szervizbe azzal, hogy ötösben „sír” a váltó. Csodát tud tenni ilyenkor a hajtóműolaj (sebességváltó-olaj) cseréje. Tapasztalt szerelők állítják: rövidül az az élettartam, ha nem törődünk a hajtóműolajjal. Gondoljunk csak bele: a váltó alkatrészei is súrlódnak, kopnak. Néha nem tökéletes a váltás, csikorognak a fogaskerekek (megszámoljuk őket). A hajtóműolajnak nincs szűrése, nincs leeresztőnyílás. Azért nem kell feltétlenül szétszedni a sebességváltó házát. A beöntőnyíláson át az olaj leszívható, a friss betölthető. Igaz, ilyenkor elmarad az alapos átmosás. A legfontosabb: időnként beszéljünk a szerelővel.


Alkatrészek akár 45% kedvezménnyel - Kovács Autóalkatrész Webáruház - Irány a bolt!