AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Romokban a brit autóipar, és messze még a mélypont

A Brexit még meg sem történt, már érezteti hatását a brit autóiparban: tavaly csupán 1,52 millió személygépkocsit gyártottak a szigetországban, amely 9,1 százalékos visszaesést és ötéves mélypontot jelent. Már 2018-ban csaknem a felével csökkent az ottani autóipari beruházások értéke, és ha tényleg kilépnek az Európai Unióból, további fájdalmas változások előtt áll ez az üzletág.

 

Egyetlen év alatt 9,1 százalékkal esett vissza az autógyártás Nagy-Britanniában

 

Elképesztő számokról érkeztek hírek január végén: a brit autógyártók és autókereskedők szövetségének hivatalos közlése szerint 2018-ban csupán 1,52 millió autót gyártottak Nagy-Britanniában, 9,1 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben. Mindez azt jelenti, hogy ötéves mélypontra zuhant vissza a gyártott személyautók száma. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a szigetországbeli autóipari beruházások értéke csaknem a felével esett vissza, kijelenthető, hogy szinte romokban van a brit autóipar. Az okok? Minden szakértő véleménye megegyezik abban, hogy a Brexit a ludas, amely a brit EU-tagság megszűnésének folyamatára használt kifejezés. Anélkül, hogy belemennénk a mélyebb és szakmaibb aktuálpolitikai elemzésekbe, annyit jegyezzünk meg, hogy láthatóan teljes káosz uralkodik a szigetországban a Brexit miatt, más területeken, iparágakban is érezhető a tanácstalanság. Főleg azért, mert egyelőre a megállapodás nélküli Brexit tűnik a nagyobb valószínűséggel rendelkező végkimenetelnek, az pedig egyelőre beláthatatlan következményekkel jár majd. 

 

Autógyártás

 

Több ezer munkahely kerül veszélybe

 

A kilátások éppen ezért a jövőre nézve sem sokkal jobbak. Elemzők kifejtették, hogy több kedvezményes kereskedelmi megállapodás függ az Európai Uniótól és a britek tagságától, a kilépés pedig akár a brit autóipar globális kereskedelmének több mint a kétharmadát veszélybe sodorhatja egy pillanat alatt. Ez már jelenleg is napi problémákhoz, változásokhoz vezet. A japán Honda például bejelentette, hogy áprilisban néhány, várhatóan hat napra leállítja majd angliai üzemét, hogy felkészülhessen a szinte biztosan megjelenő logisztikai problémákra. Jelezték, hogy ha alkatrészgondok miatt megakad a termelés, az hatalmas anyagi károkkal jár majd, ezzel veszélybe sodorva a gyárat és az ott dolgozók munkahelyeit egyaránt. Hogy a változásoknak a világpiacra milyen hatása lesz, az még csak sejthető, de az biztosnak tűnik, hogy a brit autóiparra nem csak a következő hónapokban, hanem az utána következő években is nehéz és bizonytalan periódusok várnak.