AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Retro jövő – Čezeta Type 506

Míg az elektromos autók piaca egyre bővülő képet mutat, jóval kevesebb teret kapnak az elektromos motorkerékpárok, nem is beszélve az elektromos robogókról. Részben a motoros közösség hagyományőrzése, részben a szezonális jelleg miatt kisebb a piac. Mindezek ellenére a cseh Čezeta gyár mert nagyot álmodni – és úgy tűnik, bevált a merészségük. 

 

Kickstarter nemzedék, hagyományos forma

 

A Čezeta gyár története az előző évezred 50-es éveibe nyúlik vissza, amikor is a cseh gyártó, pontosabban az egykori motorversenyző Jaroslav František Koch megalkotta a legendássá vált 501-es modellt. Azon kevés robogók egyike volt a „Disznó” becenévvel illetett szerkezet, ami a nyugati piacon is megállta a helyét. Noha a gyár az ezredfordulón bezárt, új időknek új szeleivel ismét elérkezettnek látták, hogy leporolják a régi terveket, és új köntösbe öntve megalkották a teljesen elektromos 506-os modellt. Minden idők legsikeresebb cseh közösségi finanszírozású kampányát indították el 2018 nyarán (600.000 eurót gyűjtve), az ebből befolyó összegből a 2019-es évben 300 darab, egyedileg sorszámozott robogót tudnak legyártani.

 

Čezeta Type 506

 

Hipszterség és tradíció

 

Mit sem érne azonban az időtálló, még a mai napig is futurisztikus forma, ha a belső hiányérzetet okozna. A robogót két, különböző teljesítményű motorral rendelhetjük. Az erősebbik változat esetében (506/02) az ülés alatt egy maga nemében óriási, 6 kWh-s Lithium akku rejlik, ez adja a 11 kW-os teljesítményt, ami kategóriájában a gyártó elmondása szerint egyedülálló. A robogó gyorsulása is impozáns, álló helyzetből 50 km/h-ra 2.7 mp alatt jut el, végsebessége 120 km/h. Hatótávolsága 120-150 km, ami – lévén városi közlekedésre alkalmas leginkább – szintén meggyőző. Egy óra töltés 42 km-re elég energiával látja el a robogót. Az ára – és itt kapnak sokan a szívükhöz ijedtükben – húzós, 12.000 euró az erősebbik változat, de a „fapados” verzió is csupán 2000 euróval olcsóbb. A cég vezetője, a brit Neil Eamon Smith ezt egyszerű érvekkel védi meg – Csehországban van a gyártósor, a munkások európai bérezést kapnak, valamint folyamatosan fejlesztik a robogókat, visszaforgatva azok árát. Egy dolog azonban biztos: aki a nagyvárosi forgatagban ki szeretne tűnni a tömegből, és mindezek mellett környezettudatos maradna, annak az 506-os modell a tökéletes választás.