AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Nincs egységes szabályozás – jogosítvány megszerzése Európában

Bár első látásra azt gondolhatnánk, hogy a sokszor túlszabályozottnak tűnő kisbetűs európai paragrafusok tömkelegével határozza meg a jogosítvány megszerzésének feltételeit, a valóság ezzel szöges ellentétben áll. Az alapfeltételek mindenhol ugyanazok, ugyanakkor az európai országok maguk határozhatják meg, ki és mi alapján kaphat jogosítványt. Nézzünk néhány nemzetközi példát, amiben bőven akad érdekesség. 

Ki és hol szerezhet vezetői engedélyt?

 

Általánosságban elmondható, hogy abban az országban kell jogosítványért folyamodni, ahol a szokásos tartózkodási helyünk, illetve állandó lakhelyünk található. A megfelelő korhatárt elérve, megfelelve az egészségügyi követelményeknek vághatunk bele a jogosítvány megszerzésének folyamatába, amelynek végén sikeres elméleti és gyakorlati vizsgát kell tennünk. Könnyű motorkerékpár-vezető engedélyért egységesen 16-17, személygépkocsi vezető-engedélyért 18-19 éves korban folyamodhatunk. Bár az egészségügyi feltételek minimális mértékben változhatnak az egyes országok között, a szabályozás a legtöbb esetben itt is egységes.

 

Jogosítvány a farzsebben

 

Olasz kapkodás, izlandi hidegvér

 

Ami azonban a tanfolyam tartalmát, hosszát és részleteit illeti, nem létezik egységes szabályozás Európában. Ugyanúgy, az elméleti és gyakorlati vizsgára vonatkozóan sincsenek meghatározva még általános irányelvek sem. Így fordulhat elő az a helyzet, hogy míg például Izlandon 25 óra elméleti és 17 óra gyakorlati oktatás után próbálkozhatunk a vizsga letételével, Olaszországban nincs kötelező mennyiségű elméleti oktatás, csupán hat óra gyakorlat. (Aki vezetett már Itáliában, annak most talán értelmet nyer az ottaniak vezetési stílusa). A harmadik példánk, Németország esetében ugyanakkor a gyakorlati rész maradt szabályozatlan: „B” kategóriás jogosítvány esetében 14 óra, „A” kategóriás jogosítvány esetében 16 óra elméleti oktatás a kötelező, ugyanakkor szerintük egyedül az oktató felelőssége az, hogy megfelelően biztos legyen valaki a gyakorlatban, éppen ezért nem is írnak elő kötelező óraszámot. Finnország abból a szempontból érdekes, hogy nem teszi kötelezővé az autós iskolák részvételét a gyakorlati oktatás során. Egyének is oktathatnak vezetést, amennyiben megszerezték a megfelelő képesítést. Végezetül említsünk meg még egy különlegesebb feltételt, ezúttal Szlovákiából. Északi szomszédaink az oktatás maximális időtartamát is meghatározzák – 12 hónapnál több nem telhet el az autós iskola elkezdése és az első vizsgapróbálkozás között.