AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Németországban sem lehet gondtalanul 200-zal száguldozni

Németországban az autópályán, ha nincs konkrét sebességkorlátozó tábla, akkor nyugodtan lehet padlógázt nyomni, és akár 200 km/h sebességgel száguldani – szól a fáma, de ez korántsem így van.

Autópályán a 130-as sebesség az ajánlott

A német autópályákon, ahol nincs sebességkorlátozás, 1978 óta érvényes az úgy nevezett ajánlott sebesség, ami 130 km/h. Ezt néha kék mezőben fehér számokkal fel is tüntetik a pálya mentén, de akkor is érvényes, ha nincs feltüntetve. Ez annyit jelent, hogy ezt a sebességet „ajánlatos” betartani. Az igaz, hogy normál esetben az ajánlott sebességet átlépőknek nem kell bírsággal számolniuk, de ez a büntetlenség csak egy balesetig tart, ahol aztán jön a keserű leves. A bíróságok ugyanis a 130-nál gyorsabban hajtó autós „egyetemes felelősségét” állapíthatják meg egy olyan balesetben is, ahol egyébként nem a 130 fölött hajtó volt a baleset okozója.

Német sebességkorlátozás

Akkor most lehet, vagy nem lehet?

Tehát lehet 200-zal hasítani, csak nem érdemes belekeveredni valamilyen balesetbe. Konkrét bírósági döntések szerint – mondjuk 200-as tempónál – egy rossz sávváltás miatt bekövetkező balesetben, az egyébként vétlen járművet 200-za vezető számára akár 60 százalékos felelősséget is megállapíthatnak az okozott kár százalékában, de a minimum a 20 százalék. Abban az esetben azonban, ha bizonyítani tudja, a sebesség teljesen irreleváns volt, vagyis akkor is elkerülhetetlen lett volna az ütközés, ha 130-as tempóval hajt, mentesülhet az egyetemleges felelősség alól. A helyzet ennél is rosszabb lehet: 2013-ban a koblenzi tartományi bíróság olyan ítéletet hozott, amelynek értelmében 200 kilométeres óránként sebesség felett már nem számít, hogy megvalósult-e a gyorsan hajtó egyetemleges felelőssége, ezt minden esetben meg kell állapítani, mégpedig 40 százalékos arányban.