AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Nem csak az agyvíz forrhat fel menet közben

Gőz csap ki a felemelt motorháztető alól. Ismerős a helyzet? A fagyálló hűtőfolyadék felforrása ugyanezt idézi elő az agyvíznél, de jó, ha pánikolás helyett tisztában vagyunk vele, merre keressük a hibát. 

Elvezeti a motor hőjét, amíg tudja

 

Etilén-glikol és ioncserélt víz fele-fele arányban: ez a keverék nagy fejfájást képes okozni hosszabb utakon, kánikulában. Pedig majd több mint 100 foknyi különbséggel is elbír hivatalosan a hűtővíz, hiszen télen a fagyban és nyáron a hőségben is el kell látnia a motor hőelvezetésének feladatát. Régóta lehet kapni olyan folyadékot, ami bírja a hideget és a meleget is, a lecserélés nem része már a téli-nyári felkészítésnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy meg lehet feledkezni a rendszeres cseréről, aminek ideális időpontja a keverendő adaléktól függ – két-három évente legalább cserélni kell. Ha meg nem fagyna nulla fok alatt, a víz lenne az ideális a motor hőjének elvezetésére, de mivel télen megfagy, kell bele az etilén-glikol. Általában desztillált vizet használnak a keveréshez, de van olyan speciális folyadék, amihez elég a sima víz is, nem hagy vízkövet. Mindezt azért írtuk le, mert a nem megfelelő vagy le nem cserélt hűtőfolyadék és a nem megfelelő koncentráció is lehet oka a felforrásnak – de nem az egyetlen. Utóbbi rontja a hűtés hatásfokát is, aminek lehet eredménye a felforrás.

 

Nyitott motorháztető

 

Lehet, hogy csak koszos a ventilátor

 

Az egyik leggyakoribb probléma, hogy amikor a hűtővíz hőfoka megközelíti a forráspontot, a ventilátor, amely lehűtésére lenne hivatott, nem végzi megfelelően a feladatát. Ennek több oka lehet, a szervizben felderítik, mi a gond az alkatrésszel – lehet annyi is, hogy laza a ventilátor szíja, eltömődtek a lamellák, vagy nem kapcsol be a ventilátor motorja. A hideg levegő el sem jut a folyadékig, ami azt teszi, amit tehet: felforr. Bekapcsolhatnánk persze a fűtést, hogy hőt vonjon el a hűtővíztől, de 40 fokban, őszintén, kinek van ehhez kedve? Az is lehetséges, hogy a hűtő vízköves, vagy elromlott a termosztát. A másik gyakori probléma, hogy eltűnik a hűtővíz vagy annak egy része. Nyilván ennek is oka van, amit, ha rendszeres, szervizben lehet a legjobban felderíteni. Addig is jó, ha tudjuk, hogy ha a szükség úgy hozza, pótolhatjuk csapvízzel is az eltűnt folyadékot, hiszen nyáron nem fenyeget a veszély, hogy az megfagy. A motor hosszas túlerőltetése is vezethet a hűtőfolyadék felforrásához. Egy jó tanács: mielőtt megnézzük, mi a helyzet, várjunk, amíg lehűl a motor! Ha idejekorán kinyitjuk a beöntő nyílást, a kicsapó gőz égési sérüléshez vezethet, a motor pedig megrepedhet, ha forró állapotban töltünk vizet a hűtőrendszerbe . Az pedig biztosan költséges javítás lesz.