AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Négy érdekesség a mankókerékről és annak használatáról

Ha a mankó kifejezést nem szó szerinti, hanem átvitt értelemben használjuk, akkor egy olyan segédeszközről, támogatásról beszélünk, amellyel lényegesen könnyebb elvégezni egy tevékenységet, esetleg megvalósítani egy feladatot. A mankókerékre ugyanez igaz: kiváló átmeneti segítséget jelent autónknak defekt esetén. De a hangsúly az átmeneti kifejezésen van.

 

Ha egy defekt után autónkon mankókereket használunk, semmiképp sem szabad úgy néznünk rá, mint egy hagyományos pótkerékre, amely jó esetben teljes értékű a többi kerékkel. A mankókerékre, annak használatára különleges szabályok vonatkoznak, ezek közül mutatunk meg négyet. Érdemes ezeket megjegyezni – van, amiért büntet a rendőr, de még fontosabb, hogy a biztonságunk szempontjából is lényegesek lehetnek.

 

Mankókerék

1. Csak ideiglenesen

Fontos tudnunk, hogy a mankókereket csak és kizárólag ideiglenes használatra tervezték, márkától függetlenül. Általában akkor van mankókerék a kocsiban, ha helyet akarnak spórolni a gyártók – ez ugyanis keskenyebb, mint egy átlagos pótkerék, így valamennyivel megnöveli a rakodótér kihasználhatóságát. Persze különböző méretű és típusú megoldások léteznek, de mindegyik kizárólag átmeneti.

 

2. Óvatosan a sebességgel

A mankókereket egyáltalán nem száguldozáshoz találták ki, ezek használatát pedig szabályozták is: ha felszereljük a kocsira, akkor a maximum sebesség 80 kilométer/órára redukálódik, legyünk akár autópályán, akár autóúton. Kialakítása miatt kisebb a defektálló képessége, valamint gyengébb a kanyarokban tapasztalt menetstabilitása, ráadásul a kocsi is alulkormányzott lesz, azaz ha nem szeretnénk egy defekt és egy gumicsere után újabb bajt magunknak, ne ezekkel teszteljük egy személygépkocsi végsebességét.

 

3. Minél hamarabb menjünk gumiszervizbe

A maximális sebesség mellett a mankókerekekkel megtehető távot is maximalizálták, igaz, ezt ellenőrizni lehetetlen feladat. Mindenki a lelkiismerete szerint hagyja fönt a kocsin, de fontos tudni, hogy maximum 100 kilométerre tervezték ezeket. Ha túlterheljük, abból semmi jó nem sül ki – a megnövekedett fékút és a rosszabb tapadás egy idő után újabb bajhoz vezethet.

 

4. Nem mindenhová ajánlott

A szakértők szerint a gyengébb tulajdonságai miatt hajtott kerékre nem ajánlott mankókereket szerelni az eltérő átmérő miatt – összkerék-meghajtású kocsik esetében ez természetesen nem érvényes. Erre a kisegítő eszközre is igaz, amit a normál abroncsok esetében már megszokhattunk: a megfelelő guminyomás ellenőrzése időnként erősen ajánlott.