AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

A motorolajok viszkozitása

A motorolajok viszkozitása talán a kenőanyagok legrégebben rögzített fizikai tulajdonsága. Olyan arányossági tényező, amely a belső folyadékrétegek egymáshoz viszonyított elcsúszása során fellépő súrlódást jellemzi.

A motorolajok viszkozitása valójában nem más, mint a folyási képessége.

Ám ez a tulajdonsága a hőmérséklet függvényében fordítottan arányosan változó. Vagyis: ahogy nő a hőmérséklet, úgy csökken a viszkozitás. Ez fordítva is igaz. Konstrukciós szempontból azonban a viszkozitás változása csak bizonyos határok között engedhető meg. Ha az üzemi hőterhelés maximuma közelében túlságosan elvékonyodna a kenőanyag, úgy a filmképző szerepének csökkenése miatt az alkatrészek "besülésével" kellene számolni, míg az alkalmazási hőmérséklettartomány minimumán sem szabad annyira "ledermednie" az olajnak, hogy szivattyúzhatatlanná váljon. Ez utóbbi eset az indításkori kopások mértéke miatt fontos. A kopás annál kisebb, minél hamarabb "átolajozza" a kenőanyag a motort. Nagyméretű, nagy értékű motorok indításánál egy külön olajszivattyú feltölti a rendszert és csak ezután lehetséges a tényleges indítás - sajnos ez a megoldás "kikopott és kiegyszerűsödött" a személygépjárművekből.

SAE szabvány határozza meg a motorolaj viszkozitásának alsó és felső határát adott hőmérsékleteken.

A világszerte ma is mértékadó, szabvány erejű ajánlást az Autóipari Mérnökök Egyesülete (SAE – Society of Automative Engineers) a J300 ajánlásában fogalmazta meg. Ez rögzíti a viszkozitás minimumát és maximumát, valamint osztályokba sorolást tartalmaz aszerint, hogy ezen értékeket mely hőmérsékleten éri az adott kenőanyag.

 

 

Keresse meg autójához megfelelő motorolajat és rendelje meg országosan legkedvezőbb áron:

Motorolaj ismertető

 

 

A viszkozitás-hőmérséklet összefüggését mutató fél-logaritmikus diagramból további érdekességek állapíthatók meg.

  • Minél nagyobb hőmérsékleti tartományt "fog át" egy motorolaj, annál magasabb viszkozitási indexszel (VI értékkel) kell rendelkezzen. Ez a diagramban "laposabb" görbét képvisel.
  • A nagyobb VI értékű kenőanyagok esetében ugyanakkora hőmérséklet-változás mellett közel sem változik olyan mértékben a viszkozitás, mint az alacsonyabb VI értékű olajok esetén.

Viszkozitás index

Olyan tapasztalati szám, amely az olaj viszkozitásának a hőmérséklet változása következtében beálló változására jellemző. Nagy viszkozitási index jellemzi azokat az olajokat, amelyek viszkozitása viszonylag kis, és kis viszkozitási index azokat, amelyek viszkozitása nagymértékben változik a hőmérséklettel.

Lényegesen nő azonban a különbség a két motorolaj viszkozitása között a hőmérséklet csökkenésével.

A diagramon megjelöltünk két hőmérsékletet, így látható, hogy példánkban egy 20W50-es motorolajhoz képest egy 5W50-es mennyivel "vékonyabb" szobahőmérsékleten. Ez a különbség azonban elenyészővé válik, amint az olajat elkezdjük komolyabban "dolgoztatni". Míg a 20W50-es motorolaj -15 oC-on szivattyúzhatatlanná válik, addig a példabeli 5W50-es motorolajunk lényegesen alacsonyabb viszkozitása könnyű szivattyúzhatóságot és gyors átolajzást - ebből eredően indításkor az alkatrészek kisebb kopását - produkálja. Sokan azt hiszik, ha egy olaj a flakonban "könnyebben lötyög", az túl vékony egy kopottabb motorba.

 

Még az autószerelők többsége is abból a helytelen feltételezésből indul ki, mintha ez a viszkozitás-különbség állandó maradna minden más hőmérsékleten.

Diagramunk rámutat ezen feltételezés valótlanságára. Mindemellett igaz az a tény, hogy egy jobb folyási tulajdonságokkal rendelkező motorolajból a már kopott motor többet fog "fogyasztani", de ennek többletköltsége még mindig elenyésző lehet ahhoz az előnyhöz képest, amely a kopáscsökkentés révén mint javítási/felújítási költség megtakarítható. Eltekintve itt a már szélsőségesen kopott, 0,7-1 liter/1000 km olajfogyasztást meghaladó - felújításra megérett - motoroktól.

A téli-nyári ún. multigrade motorolajok jelölése a két táblázat kombinációjából ered. Pl.: egy SAE 15W40 viszkozitási osztályú motorolaj -20 oC-tól +45 oC környezeti hőmérséklethatárok között használható. A nagy hatású viszkozitás-index (VI) növelő adalékok alkalmazásával ma már meglehetősen széles hőmérséklettartomány áthidalható. Ezek az adalékok tették lehetővé többek között a multigrade olajok megjelenését is a korábbi "csak nyári" és "csak téli" kenőanyagokkal szemben.

 

Alkatrészek akár 45% kedvezménnyel - Kovács Autóalkatrész Webáruház - Irány a bolt!