AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Mitől lesz egy autó veterán?

Előtolja a nagyapja garázsából a húsz éve leadott rendszámú Wartburgot, hogy oldtimerként újra forgalomba állítsa? Rosszul teszi.  

 

A 30 év önmagában nem jelent semmit

 

Először is oszlassunk el egy tévhitet: attól, hogy egy jármű harminc éves, még nem lesz automatikusan oldtimer. Oldsmobile meg pláne nem, hiszen az egy amerikai autómárka. Egy harminc, negyven, vagy akár száz éves autót is ugyanolyan kritériumok alapján kell vizsgáztatni, mint az újakat. Az igazi előnyök csak az oldtimer-vizsga megszerzése után járnak. Ha csak simán külföldről vásárolunk öreg autót, motort, annál a kalkulált regisztrációs adót meg kell fizetni. A kocsinak meg kell felelnie a környezetvédelmi előírásoknak, lámpáiban e-jelzésnek kell lennie, és számos más követelmény is vonatkozik rá, még ha káprázatosan gyönyörű is.

Egy igazi veterán autó

Az OT és a FIVA

 

Az OT a saját, magyar veteránvizsgánk, aminek külső látható jele az OT-rendszám és egy rézplakett, amit valahol elhelyeznek a járművön. Nem egy életre szól, hiszen ötévenként, illetve tulajdonosváltásnál újra kell minősíttetni az autót, motort, buszt, teherautót. Az OT-vizsga még a hagyományos, flottás alapon működő oldtimer-biztosításnál is kedvezőbb kötelezőt jelent. Az ilyen jármű után nem kell teljesítményadót fizetni, a céges tulajdonosnak cégadót sem. A járműnek nem kell megfelelnie környezetvédelmi vizsgálaton, és ha a saját korában nem létezett még a lámpáiban e-jelzés, biztonsági öv, index, felmentést kaphat ezek felszerelése alól.  A másik fajta vizsga a FIVA. Ez a nemzetközi veteránvizsga neve, melynek birtokában a járművel kiemelt nemzetközi versenyeken lehet indulni. Ez drágább, tízévenként kell megújíttatni az érvényességét, tulajdonosváltáskor ez is elveszíti a hatályát. Szintén extra kedvező biztosítás, adómentesség, környezetvédelmi vizsgálat alól való mentesség, ritkább műszaki vizsgáztatás a kapott előny.