AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Már azelőtt bevilágítja a kanyart, mielőtt mozdul a kormány – mire jó az intelligens fényszóró?

A legjobb intelligens fényszórók alkalmazkodnak az időjáráshoz, a vezetés körülményeihez, a fény- és útviszonyokhoz, együttműködnek a navigációval. Már nem csak csúcskategóriás autókban érhetők el. 

 

Nem vakít a reflektor

 

Nemcsak a fényerőt szabályozza, hanem információkat is kivetít az aszfaltra az autóval kapcsolatban. Ez nem valami sci-fi, hanem a Mercedes idén bemutatott fejlesztése: az autógyártó intelligens fényszórója aszfaltra vetített fénycsíkkal segít a manőverezésnél. Szintén fénycsíkkal jelzi, ha túl közel járunk egy másik autóhoz, és még megannyi minden mást is tud. Egy-egy ilyen egymillió pixeles, okos HD fényszóró beállítja magától, hová és milyen erősségű fényt sugározzon. Jobban lát a sofőr, mégsem vakítja el a többi közlekedőt. Ez a szuperokos fényszóró ugyan még csak csúcskategóriás Mercikbe kerül, ennél nem sokkal kevésbé intelligens rokonai az utóbbi években már nem feltétlenül luxustartozékok. A vezetést pedig ezek is mérhetetlenül biztonságosabbá teszik a hagyományos, régen megszokott lámpákhoz képest. Azoknál vagy vakított a reflektor, vagy nem látta be az utat a sofőr, és ő maga sem látszott, megsokszorozva az ütközés lehetőségét. A vakítást a legtöbb rendszernél például ki tudják már küszöbölni.

 

Intelligens fényszóró

 

Lesz ebből még lézer is, de most az adaptív LED-es a csúcs

 

A szaksajtó szerint a csúcsot most a LED-es okoslámpák jelentik, amelyek a xenonlámpákat taszították le a trónról. Ebben diódák adják a fényt – de már kísérleteznek lézeres LED-világítással is. Ezek az okoslámpák energiatakarékosak, és ha minden jól megy, még az is lehet, hogy cserélni sem kell a lámpát az autó egész élettartama alatt. A kulcsszó a csúcs fényforrásoknál az adaptív: az intelligens fényszóró alkalmazkodik a vezetés körülményeihez az autó mozgásától az időjárásig, és ehhez igazítja működését. Bevilágítja például a kanyart, ha az autó ennek megfelelően mozdul – sőt ha van navigáció, még a kormány elkanyarodása előtt bekapcsolja a kanyarvilágítást az útinformációk alapján. Amikor szembejövő forgalmat észlel, tompítottra kapcsol – valószínűleg senki sem hiányolja a régi, reflektornak is becézett fényszórókat. Külön világítás jár autópályára, közútra, kanyarba. A trükk az egészben egy kamera, amely a szélvédőn, a tükör mögött kapott helyet – szoftver dönti el a felvettek alapján, mi micsoda, és mi a teendő, majd utasítja a fényforrásokat a megfelelő műveletre. Megbecsülni sem tudjuk, mennyi balesetet előzhet meg egy ilyen rendszer, amely már nem számít fényűzésnek.