AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Mintha mindig is kötelező lett volna – pedig csak 17 éve szereljük be a gyerekülést

Amikor kisbabánk születik, az egyik dolog, amin elkezdünk gondolkodni, az autós gyerekülés. Olyan természetes, mintha mindig is így lett volna – pedig csak 2001 óta kötelező, de sok nagyobb sérülést megelőz. 

 

Nem ugrik a nyakába a gyerek vezetés közben

 

A mai harmincasok-negyvenesek szörnyülködnek, ha visszagondolnak rá: minket még csak úgy „behajítottak” a hátsó ülésre, szó nem volt gyerekülésről, biztonsági övről. Ma pedig 150 centi vagy 12 év alatt vagy gyerekülés, vagy ülésmagasító kell a csemete feneke alá, különben csúnyán megbüntetnek a forgalomban. El tudjuk képzelni, hogyan tartottak minket féken szüleink-rokonaink gyerekkorunkban egy autóban, több órás út alatt? Ma legalább nem tud felpattanni, izegni-mozogni, csapkodni a gyerek, és ez a sofőr szempontjából sem elhanyagolható baleset-megelőzési szempont. A gyerekek cukik és sok spontán meglepetést képesek okozni, ezek némelyike fájdalmas és ijesztő. Melyik vezető nem lepődik meg, ha egyszer csak tarkón vágják egy játékkal? Biztos, hogy ön jól kezelné, ha vezetés közben a nyakába ugrana a gyermeke? A szabályozás bevezetésének valódi oka persze az volt, hogy a gyerekek sérülési kockázatát csökkenti az ülés baleset esetén, és nem is kevéssel. Amikor bevezették a szabályozást, évente úgy 1000-1200 gyermek sérült meg balesetben, köztük több mint 150 súlyosan.

 

Gyerekülés

 

Könnyebben áll bele fejjel a műszerfalba, mint egy felnőtt

 

A gyerekek eleve kicsik és sérülékenyebbek, mint a felnőttek. Mivel jóval kisebbek könnyebben előre is zuhannak ütközés, vagy akár egy nagyobb fékezés esetén, fejjel a szélvédőnek ütköznek, a műszerfalnak csapódnak. A bevezetés időpontjában az autók egy jó részében még nem voltak rögzítőpontok a gyereküléseknek, ezekben nem is volt kötelező a használatuk – amennyiben nem lehetett utólag sem beszerelni, mert bizonyos autótípusokba be lehet. Az autókat vizsgálatra küldhették, ha a tulajdonos nem tudta eldönteni, tud-e tenni az ügy érdekében. Az autókat azonban jó ideje rögzítőpontokkal együtt gyártják – elvégre 17 év eltelt a gyerekülés magyarországi bevezetése óta. Taxira, mentőre, buszra a szabályozás nem vonatkozik. Az első ülésen csak kisbaba utazhat autós hordozóban, menetiránynak háttal fordítva, amennyiben nincs vagy ki van kapcsolva az anyósülésnél a légzsák. 150 centiméter alatti gyermek még autós ülésmagasítóval sem! Hátul 135 centi felett elég a biztonsági öves rögzítés, ülésmagasító nem kötelező, csak ha másképp a gyerek nyakán haladna át a biztonsági öv, nem illeszkedne a testalkatához.