AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Motorolaj ismertető, milyen olajat használjak az autóba

A motorolaj kenőanyag. Azt akadályozza meg, hogy a motor egymással érintkező alkatrészei, nevezetesen a henger fala és a dugattyú (dugattyúgyűrűk) fémesen súrlódjanak.

Milyen motorolajakat használunk az autóba

Motorolaj ismertetőMotorolaj biztosítja a motor mozgó alkatrészeinek kopásmentességét és a keletkező hő elvezetését. Vagyis a motorolaj a motor működése során is hártyavékony kenőréteget képez a két felület között. Ezen kívül a motorolaj szerepet játszik a működés során keletkező hő elszállításában. Cserélődik ugyanis folyamatosan.  A felhevült motorolaj lefolyik az olajteknőbe, helyére friss, kevésbé magas hőmérsékletű motorolaj érkezik. Kevesen tudják, hogy a jó motorolaj a tömítéseket is regenerálja, szakszóval kondicionálja. A jó minőségű motorolajokban ezt a funkciót külön adalék erősíti. Legkeresetebb olajok a15w40 motorolaj, elf olaj, mobil 10w40, mobil 5w40, 15w40 motorolaj, eneos 10w40, eneos 5w40 és a magnatec 10w-40.Motorkerékpár olaj is található üzletünkben, 2t olaj és 4t olaj. Legjobb motorolaj járművéhez, amit előtte is használt, de vegye figyelembe, hogy a motor öregedésével a motorolaj viszkozitás is változhat. Kiváló minőség és kedvező motorolaj árak!

 

Keresse meg autójához megfelelő kenőanyagokat viszkozitás vagy autótípus szerint:

Kenőanyagok általában

Megpróbáltuk összeszedni a járművének megfelelő futásához szükséges kenést biztosító anyagok mindegyikét egy-egy kis leírással, hogy tisztába tegyük a fogalmakat. Olvassa el ezt a kis fejezetet, majd nézzen körbe webshopunkban a lenti elérhetőségen. Jó időtöltést!

Először is beszéljünk egy kicsit bővebben a motorolajokról, hisz talán ez az egyik leggyakoribb kérdés vásárlóinknál. Motorolajat, de milyet, mennyit és mennyiért. Megpróbálunk segíteni egy ki csoportosítással, s azon belül a motorolaj fajtáinak rövid ismertetésével.

Motorolajok csoportosítása

1.      Ásványi,
2.      Félszintetikus és
3.      Szintetikus kategóriákba sorolhatóak.

Habár ezek a kategóriák ténylegesen különböző műszaki tartalmat feltételeznek, pontos műszaki előírás vagy szabvány nem létezik az adott kategóriába való besoroláshoz. S most jöjjenek kicsi bővebben.

Ásványi motorolajok

Az ásványi motorolajok ásványi alapolaj és adalékok keverékei. Az ásványi alapolaj finomított, viasztalanított kőolaj. Molekulaszerkezetét tekintve heterogén, gyakorlatilag ahány molekula, annyi féle. Ebből adódóan tulajdonságai elég kiszámíthatatlanok és változóak. Az ásványi olajok egymásba gabalyodott molekulái nem képesek állandó sebességgel áramlani, ezért az olajlassabban és kevésbé kiszámítható módon szállítja el a hőt a forró pontokról, mint a szintetikus motorolaj.

Félszintetikus motorolajok

A félszintetikus motorolajok alapolajai szintén ásványi alapolajok, de olyanok, amelyek átestek egy hidrogénező finomítási szakaszon. Így maga az alapolaj hidrokrakkolt vagy hidroizomerizált formában kerül felhasználásra. Ezekből dolgozva olyan ásványi motorolajat kapunk, amely szintetikusszerű tulajdonságokat mutat. A félszintetikus olajokat nevezik még részszintetikusnak, szintetikus alapúnak, HC-szintetikusnak, szintetikus bázisúnak, stb.

Szintetikus motorolajok

A szintetikus olajok laboratóriumi körülmények között szintetizált alapolajokból készülnek. A megtervezett molekulastruktúrának köszönhetően sokkal kiszámíthatóbb és állandóbb minőséget képviselnek. Fontos különbség az ásványi alapolajokhoz képest, hogy eleve kenőanyagnak tervezik őket, tehát a recept megalkotójának nagyobb befolyása van a végtermékre, mint az ásványi alapolajok esetében, ahol gyakorlatilag „hozott anyagból” dolgoznak. A szintetikus olajok homogén molekulaszerkezete biztosítja az olaj állandó sebességű, stabil áramlását. Bár a motor hűtését elsősorban a hűtőrendszer végzi, egy szintetikus olaj remekül ki tudja azt egészíteni. A hőmérséklet viszontagságainak hatása is különböző a fenti csoportosítás tekintetében. A szintetikus olaj sokkal jobban tűri a hőt, mint az ásványi. A motor leállítása után az olaj hőmérséklete emelkedni kezd, hiszen a hűtőfolyadék keringése ilyenkor leáll. A megemelkedett motorhőmérséklet kokszképződést okoz egy ásványolajnál, viszont egy szintetikusnál nem. A koksz természetesen szennyeződés, tehát a tönkrement ásványolaj szennyezi a motort. S hogy a hidegindítás hogyan hat a motorolajokra? Itt áttételes a szintetikus olajok jótékony hatása. 5W-s és 0W-s olajokat nem lehet ásványolajból készíteni, márpedig ezek az olajok rendelkeznek a legjobb folyási tulajdonsággal hideg állapotban. Ez télen különösen kritikus, amikor jóval tovább tart, míg a motor és az olaj elérik az üzemi hőmérsékletet. Az alacsonyabb téli viszkozitás biztosítja, hogy a motor rövidebb ideig maradjon kenés nélkül egy hidegindítás után.

motorolaj

 

Fontos, hogy a csereperiódus alatt ne változzon jelentősen a minősége a motorolajaknak.

A többfokozatú olajok kulcsa, hogy viszkozitásuk ne változzon drasztikusan a hőmérséklet-változás hatására. Többfokozatú olajat ásványolajból is lehet gyártani, de ehhez viszkozitás-módosító adalékokra van szükség. Ezek olyan hosszú láncú szénhidrogének, amelyek ellensúlyozzák az olaj természetes sűrűség-változását. Az velük a baj, hogy a motor üzemelése során ezek a hosszú molekulaláncok elnyíródnak, és egy idő után nem képesek betölteni funkciójukat. Így a csereperiódus végére a többfokozatú ásványolaj szinte egyfokozatúvá válik. A szintetikus olaj ellenben nem igényelnek ilyen adalékot ahhoz, hogy viszonylag stabil maradjon a viszkozitásuk. Esetükben maga a szintetikus alapolaj rendelkezik a megfelelő tulajdonságokkal. Összegzésként azt mondhatjuk, hogy a csereperiódus végére is megmarad az olaj stabilitása, s ezt, valamint a korábban említett kokszosodással szembeni ellenállásukat figyelembe véve a szintetikus olajok sokkal jobb állapotban vannak a csereperiódus végére, mint az ásványiak.

A motorolaj továbbá akadályozza a fémes felületek korrózióját.

motorolaj_utjaA motor belsejében mindig van valamennyi vízgőz. Amikor leállítjuk a motort és az lehűl, rozsdásodhatna, de a fémfelületeken megtapadó motorolaj vékony rétege ezt megakadályozza. További feladata a motorolajnak, hogy tisztítsa a motort. Az apró szennyeződéseket, fémport, „kokszot”, kormot szinte kimossa az égéstérből, majd a motorolaj keringése során az olajszűrő ezeket jórészt kiszűri. Hogy ennek a feladatának meg tudjon felelni, a motorolajban adalékok vannak. Az adalékok egyik típusa a detergens. A mosópor, a mosogatószer és a szappan is az. Itt a motorolajba kevert fémes szappanról van szó, amely bázisos (lúgos kémhatású) ezáltal semlegesíti a motor működése során képződő savakat. A diszpergens adalék egyfajta kolloid szuszpenzióban (alakos részecskéket tartalmazó keveréknek  képzelhetjük el) tartja a szilárd szennyeződéseket, azok nem rakódnak le, nem képződik olajiszap, kokszlerakódás, a motorolajnak nem lesz „alja”.

A motorolaj egyik fontos, a gyártók által preferált minőségmutatója a viszkozitás.

Minél kevésbé folyósodik, nyúlósodik el a motorolaj, annál könnyebben csúsznak az alkatrészek. A legfontosabb arra figyelni, hogy mit ír elő a gyártó. A korszerű autókhoz szintetikus motorolajat ajánlanak. Ezeket eleve meghatározott karaktereknek megfelelően szintetizálják, vagyis állítják elő a gyártók. Az ásványolajból finomított motorolajok a legjobb adalékolás mellett sem tudnak  mindenben versenyre kelni a szintetikus anyagokkal.

A motorolaj adalékanyagai és egyébb módosító anyagok.

Akár ásványi finomítvány, akár szintetikus a motorolaj alapolaja, az említetteken kívül még vannak benne habzásgátló, kopásgátló adalékok, súrlódásmódosítók, de olyanok is, amelyek a motorolaj dermedéspontját csökkentik, a viszkozitását tartják karban, a súrlódást módosítják (akadályozzák). Az antioxidánsok magának az olajnak az elsavasodását előzik meg. A fémdezaktivátor adalékok attól óvják meg a motorolajat, hogy a mikroszkopikus fémrészecskék katalizátorként segítsék az oxidációt,  vagyis a motorolaj oxidációjának felgyorsulását akadályozzák.

 

Milyen olajat használjak az autóba?

Először is, a gyári előírásokat követni kell, 10, 15 vagy 20 ezer kilométerenként cserélni kell a motorolajat (vele a szűrőt, természetesen). Egy évnél tovább akkor se maradjon motorolaj a motorban, ha az kevesebbet futott. Nem ajánlott a korszerű, jó minőségű motorolajok házilagos adalékolása. Ne öntsünk bele mindenféle „állományjavító” csodaszert. Ettől csak megbomlik a motorolaj összetétele, márpedig azt aprólékos pontossággal a legjobb mutatók összességének egyensúlyával alakították ki.

 

A kenőanyagok bázisolajai

Sokan alábecsülik az ásványi kenőanyagok jelentőségét, pedig mechanikai jellemzői messzemenőkig túlszárnyalják a szintetikus olajakét. A növényi olajok - kellő öregedésállóságot biztosító antioxidánssal - ma már kitűnő kenőanyag-alapolajnak mondhatók... Tovább a teljes cikkre >>

 


A motorolajok viszkozitása

A viszkozitás a kenőanyagok talán legrégebben rögzített fizikai tulajdonsága. A viszkozitás olyan arányossági tényező, amely a belső folyadékrétegek egymáshoz viszonyított elcsúszása során fellépő súrlódást jellemzi. Valójában nem más, mint a folyási képessége... Tovább a teljes cikkre >>


A motorolajok teljesítményszintje

A motorolajok teljesítményszintje a védelem- és a kenési biztonság mértékét jelöli. Ez tükröződik ugyanis a vizsgálati módszerek, előírások, követelmények folyamatos szigorításából. Ahogy a vegyipar új és újabb adalékokkal, a járműgyártók a minőség és megbízhatóság síkján versenyeznek... Tovább a teljes cikkre >>


Az új motor is fogyaszt olajat?

Sokan úgy vélik, egy új motor egyáltalán nem fogyaszt olajat. Valójában itt is kell olajfogyasztásról beszélnünk. Az olajfogyasztás mértéke ugyanis négy tényezőtől függ... Tovább a teljes cikkre >>

 

Keverhetőség és utántölthetőség

A fentebb említett teljesítményszintekkel rendelkező, azonos szerkezetű és azonos teljesítményosztályú motorolajok egymással keverhetőek, utántölthetőek, a kenőanyag gyártójának különbözősége esetén is. Tovább a teljes cikkre >>