Miért fontos az alvázvédelem? Miért veszélyes, ha az alváz elrohad?

A fémből készült alkatrészek az autón az oxigén és a nedvesség hatására az idő múlásával korrodálódni kezdhetnek. Ez sajnos nagyon elcsúfíthatja a kocsi karosszériáját néhány év alatt. Ha azonban látszólag rendben van a jármű, akkor is elképzelhető, hogy felütötte már a fejét a rozsda, méghozzá egy olyan helyen, amelyet nem vizsgálgatunk minden nap: ez pedig nem más, mint az alváz.

Miért alakul ki?

A rozsdásodás kialakulásában jelentős szerepe van a víznek, amely számtalan formában érintkezhet a kocsi fém alkatrészeivel. Eső, hó, pára, vagy éppen sár, gyakorlatilag mindegy melyik, a nedvesség valamelyik alakban télen-nyáron, éjjel-nappal találkozhat a járművel. Persze az autók úgy kerülnek le a gyártósorról, hogy megfelelő védelemmel vannak felvértezve a rozsdásodás ellen, akár a karosszéria, akár az alváz esetében. A korrodáció leginkább akkor tud megindulni, amikor ez sérül. A karosszéria elemei ugyanis az autó használata közben számos külső hatásnak vannak kitéve. Márpedig a kőfelverődések helyén gyorsan elindulhat a rozsdásodás folyamata, ha gyakran éri nedvesség, de egy karcolás, ütődés vagy horzsolás esetén is hasonló végkimenetellel kell számolnunk. Ráadásul az alváz esetében a gyári védelem általában három-öt év után sokat veszít a hatásfokából, így elég egy kisebb sérülés, ahhoz, hogy a rozsda megjelenjen a kocsi felületén. Ha az alváz tönkremegy, elrohad, az rendkívül balesetveszélyes, hiszen nem tudjuk rögzíteni az egyéb alkatrészeket, például a felfüggesztés elemeit. Legnagyobb veszélynek azok a járművek vannak kitéve, amelyek mindig a szabadban parkolnak, hiszen a nedvesség valamely formája így könnyen érintkezhet a fém felületekkel. A legjobb egy fűtött garázsban tárolni az autót, akkor tudjuk leginkább megvédeni a rozsdásodástól.

Mit tegyünk a rozsda ellen?

A száraz, fűtött hely azonban nem elegendő a rozsda elleni védelemhez. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen állapotában parkolunk be a kocsival a garázsba. Nem vagyunk ugyanis előrébb, ha a legutóbbi utunkat latyakos, sóval felszórt utakon tettük meg, vagy éppen a kerék közepéig gázoltunk a sárban. Ilyenkor ugyanis a nedves szennyeződések felcsapódhatnak az alvázra, és mi hiába állunk be száraz helyre a kocsival, azok könnyedén kikezdhetik a fémes elemeket. Emiatt fontos, hogy mindig úgy tegyük le hosszabb időre az autót, hogy előtte alaposan letakarítottunk róla minden mocskot, nem elfelejtve az alvázmosást sem. A rozsdásodás természetes folyamat, előbb-utóbb fel fogja ütni a fejét a járművön, bármennyire is próbáljuk óvni a sérülésektől, és igyekszünk tisztán és szárazon tartani. Azonban kis odafigyeléssel jelentősen késleltethetjük a folyamat kialakulását. Persze az alvázvédelem nem csak az alapos mosásból áll. Minden nagyobb szerviz alkalmával végeztessünk a szerelővel állapotfelmérést, ugyanakkor, ha azt tapasztalja, hogy elindult a rozsdásodás, akkor sem kell azonnal temetnünk az autót. Alvázvédő bevonatokkal ugyanis sokat tehetünk a jármű megóvásáért. Az autós shopokban kapható úgynevezett „Rücsi” egy olyan anyag, amely megvédi az alvázat a felpattanó kavicsoktól, vagyis a sérüléstől, ugyanakkor elzárja a felületet a nedvességtől és az oxigéntől. Bízzuk ugyanakkor szakemberre a használatát, vagy legyünk nagyon körültekintőek, hiszen a szert csak száraz területre szabad felvinni. Ha ugyanis az alvázvédő anyagok felhordásakor valamilyen folyadék marad a felületen, akkor arra kell számítanunk, hogy ez a konzervált nedvesség nagyobb kárt fog okozni, mintha nem csináltunk volna semmit. Az alvázvédelem tehát nagyon fontos az autónk állapotmegóvása miatt, ezáltal évekkel meghosszabbíthatjuk a jármű élettartamát.