AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Mi az a turbó, és mire jó a kocsiban?

Ez az autóalkatrész növeli a motor teljesítményét azzal, hogy plusz levegőt juttat a szerkezetbe – így működik a leginkább a dízeles autóknál használt turbó, becsületes nevén turbófeltöltő. Régen különlegességnek számított, ma már rengeteg modellben alapfelszereltség. Ha turbós a haverod autója, onnan ismerni meg, hogy perceket vártok majd a beszállás után az elindulásra…

 

Plusz levegőt juttat a szerkezetbe

 

Tisztán emlékszem, hogy amikor néhány éve szóba került a turbó kifejezés, egy ismerősöm még mindig nem a motor alkatrészére gondolt, hanem az ilyen márkájú rágóra... Ezzel csak azt szeretném bemutatni, hogy egy ideig közel sem volt mindennapos a turbó használata a közúti forgalomban futó személygépkocsiknál, inkább a sportkocsikhoz kötötték a funkcióját. Pedig a turbó, becsületes nevén turbófeltöltő nem más, mint egy, a motor teljesítményét növelő eszköz, amely szinte mindennapos a kocsikban manapság, leginkább a dízeleknél használják előszeretettel. A lényege? A turbófeltöltő növeli a motor teljesítményét azzal, hogy plusz levegőt juttat a szerkezetbe. A motor ugyanis csak egy adott mennyiségű levegőt képes felszívni, ami lekorlátozza a hatásfokát, ha azonban plusz oxigént juttatunk a rendszerbe, kitolható a teljesítmény. A mechanizmust általában a kipufogógáz működteti, amely azzal, hogy megforgatja a turbófeltöltő turbinalapátjait, el is végzi a feladat nagyját.

 

Turbó

 

A gyári motorok leszabályozottak, ki lehet hozni belőlük még többet 

 

A menő elnevezése egyébként az angolból ered, a turbine és a boosted szavak elejét gyúrták össze. A turbótöltőt utólag is be lehet építeni a kocsiba – a gyári motorok ugyanis leszabályozottak, csak nyolcvan százalékon pörögnek, azaz ki lehet hozni belőlük még többet. Ezt meg lehet oldani az említett verzióban, ám azzal számoljunk, hogy ilyen esetben ugrik minden garancia és szavatosság, ami járt az autó mellé – a gyártók nem túlságosan értékelik a kontármunkát. Érdemes még megfigyelni, hogy ha valakinek turbódízeles motor hajtja a kocsiját, mekkora ügyet csinál majd az elindulásból. Gyorsan tesszük hozzá, jogosan teszi, hiszen ez az alkatrész hidegen nem működik megfelelően – az említett turbináknak fel kell venniük a megfelelő fordulatszámot. Ezt a hiátust nevezik turbólyuknak. Éppen ezért érezhető csigalassúnak egy túl gyorsan utakra vezérelt turbómotor. Szóval, ha a haverod turbós autójába szállsz be, legyél felkészülve az alábbi mondatra: „Még várunk egy picit, amíg bemelegszik a turbó…” Ezt előzheti meg egyébként a biturbó azzal, hogy az egyik turbina kis, a másik pedig nagy fordulatszámon dolgozik.