Mi a normális nyomásvesztés az abroncsoknál?
A veszélyes helyzetek elkerüléséhez elengedhetetlen, hogy a gumiabroncsok optimális állapotban legyenek, hiszen a kocsi csak ezekkel érintkezik az úttesttel, így a biztonságos fékezéshez és a megálláshoz nem engedhetjük meg, hogy kopott, sérült abroncsokkal közlekedjünk. Sőt, azt sem, hogy ne az optimális nyomással használjuk a járművet.
Miért fontos figyelni a guminyomásra?
Az abroncsok állapotát minden indulás előtt ellenőrizni kellene, legalábbis a jogosítvány megszerzésekor ezt próbálták belénk sulykolni, azonban nagyon ritka, hogy valaki ezt valóban meg is tenné minden alkalommal. Ennek ellenére néhány naponta érdemes legalább egy pillantást vetni a kerekekre, hiszen sok galibát tud okozni, ha nem megfelelő guminyomáson használjuk a járművet. A kocsi úttartása ugyanis sokat romlik, rosszabb lesz a menetstabilitás és a kormányozhatóság, így sokkal könnyebben elveszíthetjük az irányítást a gépjármű felett egy éles kanyarban, vagy a csúszós úton. Kisebb, de annál kellemetlenebb probléma, hogy a komfortérzetünk is jelentősen csorbul, ha olyan autót vezetünk, amely nem a megfelelő nyomásra fújt abroncsokkal van felszerelve. Ráadásul az optimálistól eltérő guminyomás miatt az abroncsok sokkal gyorsabban és egyenetlenül kophatnak. Ha túl magas a nyomás, akkor kisebb felülettel érintkezik az úttal, ezért a gumi közepe fog hamar simává válni, míg alacsony nyomás mellett a gumi két széle kap nagyobb terhelést és használódik el idő előtt. Utóbbi esetben azzal is számolnunk kell, hogy az autó többet fogyaszt, ami éves szinten komoly többletköltséget jelent, ráadásul ezzel párhuzamosan a károsanyag kibocsátásunk is nagyobb, mint egy optimális beállításokkal használt kocsi esetében.
Mekkora az optimális guminyomás?
A fenti problémák egyszerűen megelőzhetőek, ha vesszük a fáradtságot és legalább egyszer egy héten leellenőrizzük a guminyomást, ha napi használatban van az autó. Ha nem, akkor pedig minden alkalommal, mielőtt bepattanunk a vezetőülésbe, de nagyobb utak előtt mindenképp. Honnan tudhatjuk, hogy mekkora nyomással működnek optimálisan a kerekek az autónkon? Ezt az információt megtalálhatjuk valahol a kocsiban: a használati utasításban biztosan fel van tüntetve, de egyes típusok esetén a tanksapka fedelén is találkozhatunk vele, míg más autóknál az ajtóoszlopra ragasztott matricáról olvashatjuk le. Nincs más dolgunk, mint elgurulni a legközelebbi benzinkútra, ahol leellenőrizhetjük az aktuális értékeket, és ha szükséges, beállíthatjuk a kocsink által ajánlott guminyomást. Érdemes észben tartani, hogy az abroncs hideg állapotában érdemes a mérést elvégezni, hiszen üzem közben a gumi felmelegszik, és a nyomás megnő. Az a néhány kilométer, amíg a kútig eljutunk, nem befolyásolja érdemben az eredményt, annyi idő alatt nincs ideje a guminak felmelegedni, de hosszabb utak után ne állítsunk a nyomáson, amíg vissza nem hűl a gumi, ellenkező esetben fals értékeket kaphatunk. Felmerülhet a kérdés, hogy hova tűnik a levegő az abroncsokból, ha egyszer beállítjuk a kívánt nyomást? Egyrészt lehet a gumin valamilyen sérülés, amely miatt lassan ereszt a kerék, ez főleg a szelep körül szokott előfordulni. Másrészt az abroncsnak van egy természetes nyomásvesztése is, emiatt a legjobb állapotban lévő gumikat is ellenőrizni kell időről-időre. Az átlagos személyautók általában 2,2 és 2,6 bar nyomás között működnek tökéletesen, hogy pontosan mennyi, az típustól függ. A kritikus nyomásvesztés 0,5 barral jelent alacsonyabb értéket, ilyenkor már könnyen roncsolódhat az abroncs. Az ennél is nagyobb eltérések esetén pedig egyenesen veszélyes közlekedni az autóval.