AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

LNG – ezer kilométer is megtehető egyszerre a cseppfolyósított gázzal

Egyszerre ezer kilométer megtételére is képes lehet a világ első gázüzemű távolsági busza, amely cseppfolyósított gázzal, röviden LNG-vel működik. Ez az anyag hosszú távon is életképes alternatíva lehet a szén-dioxid-tudatos közlekedés kialakításában.

 

Egyre inkább elérhető az LNG

 

Gáz van – mondhatják humorosan a svéd Scaniánál, ahol megalkották a világ első gázüzemű távolsági autóbuszát. A Scania Interlink Medium Decker fantázianevű busz cseppfolyósított gázzal működik, amellyel egyszerre akár ezer kilométert is képes megtenni közúton. A cég nem véletlenül tartozik a szállítmányozási iparág piacvezető gyártói közé, ilyen és ehhez hasonló forradalmi újításokkal folyamatosan dolgoznak a szén-dioxid-tudatos közlekedés kialakításán. A környezettudatos megoldások a helyi járatoknál, kisebb távolságot megtevő buszoknál eddig is rendelkezésre álltak, de egy fuvarozócégnél közel sem volt egyszerű megoldani a hatalmas távolságok okozta probléma áthidalását. A cseppfolyósított gázt egyébként LNG-nek nevezik egyszerűbben, ez a liquefied natural gas, vagyis a cseppfolyós földgáz rövidítése. Ez a megoldás időszerű és életképes alternatíva lehet a nagyban gondolkozó fuvarozócégeknek, hiszen egyrészt nem különösebben drága, másrészt egyre inkább elérhetővé válik egész Európában. Ez a fajta üzemanyag nemcsak a közlekedésben népszerű, hanem a világ energiaellátásában is egyre nagyobb szerepet kap, mivel koncentrált energiahordozó, ráadásul viszonylag kis költséggel tárolható.

 

Scania busz

 

20 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátás

 

Persze ez még mindig nem olyan környezetkímélő, mint mondjuk egy elektromos autó vagy busz, ám a megtett távolság miatt jelenleg ez az egyik legtudatosabb elérhető technika. Miért? Mert az LNG akár 20 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást, emellett más területen is környezetbarátabb, mint társai. Emellett a zajszennyezés sem jelent problémát: a cseppfolyósított gázzal működő busz sokkal halkabb lesz az utakon, ez is egy nagy lépés a fenntarthatóság felé. A Scaniának egyébként ez régóta fontos, létezik buszuk hibridverzióban, de van olyan típus is, amely hidrogénezett növényi olajjal üzemel, míg a kisebb távokra használatos modellek között természetesen rendelkeznek elektromos verzióval. A cég tavaly több mint nyolcezer autóbuszt értékesített világszerte. A jövő? Tesztelik a cseppfolyósított biogázt is, amely a tervek szerint akár 90 százalékkal csökkenti majd a szén-dioxid-terhelést a hagyományos busztípusokhoz képest.