AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Legendás autóversenyek – a Forma–1

A Forma–1 a legrangosabb nemzetközi autóverseny-sorozat, amelynek szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) határozza meg. A sorozat több állomásból, Grand Prix-ből áll, ezeket szilárd burkolatú, erre a célra kialakított zárt, vagy városi pályákon rendeznek.

 

A viadal születése

 

Már a 30-as években felmerült a Grand Prix-k világbajnokságba való szervezése, de a második világháború közbeszólt, így az európai autóversenyzés csak a 40-es évek végén éledt újra. 1947-ben foglalták össze a csúcskategória műszaki előírásait, ez lett a Forma-1. Az első bajnoki idényt 1950-ben rendezték, a legelső futam a silverstone-i Brit Nagydíj volt.

A forma 1-es versenyautók evolúciója

A világhódító út

 

Az 50-60-as évek fordulóján megjelentek, ezzel azonnal elterjedtek a középmotoros konstrukciók és a szivar alakú járgányok. 1967-ben a Lotus autóin megjelent az első szponzori festés, 1968-ban pedig az első légterelő szárnyak bukkantak fel. Mindkét újdonság a mai napig a sportág legkönnyebben azonosítható jellegzetességei közé tartozik. Az F1 hőskorának egyik szomorú, de igen hangsúlyos eleme volt az óriási kockázat: a 70-es évek elejéig a szezont elkezdő mezőny tagjai közül 2-3 versenyző biztosan nem érte meg a következő évet, a balesetek súlyos sérülésekkel és halálos áldozatokkal jártak. A pályák és az autók biztonságának növelésének egyik élharcosa Jackie Stewart volt. A 2000-es évtized két fő motívuma a Forma–1 teljes globalizációja és milliárdos üzletté válása volt. Az F1 globalizációja töretlenül zajlott és zajlik, a sportág hagyományos európai bázisát egyre jobban ellensúlyozza Ázsia és az egyéb piacok belépése.  Sokaknak meglepő lehet, hogy a Forma–1-ben eddig több mint 300 különböző csapat vett részt. Közülük tizenegy indult 250-nél is több versenyen, ezek a következők: a Ferrari, a McLaren, a Williams, a Lotus, a Tyrrell, a Brabham, az Arrows, a Minardi, a Ligier, a Benetton, a Jordan és a Renault.