AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

A kuplunghibának szaga is lehet

Régi viccnek szaga van, tartja a mondás, ami érvényes lehet a kuplunghibára is. A sebességváltásban játszik nagy szerepet ez az alkatrész, azt járjuk körbe, mi jelezheti, hogy ideje cserélni vagy javíttatni. 

Csak egyben cserélhető

 

A tengelykapcsoló fontos szerepet játszik az autóban: méghozzá az erőátvitel terén. A sebességváltó és a motor között biztosít kapcsolatot. A sebességváltáshoz az szükséges, hogy a motor és a sebességváltó között megszakadjon a kapcsolat – ezt úgy tudjuk elérni, hogy lenyomjuk a kuplungpedált, és ezzel a kuplungtárcsa eltávolodik a szerkezettől.  Még az automataváltós autókban is van tengelykapcsoló, csak éppen nincs hozzá pedál. Ha mi magunk intézzük a sebességváltást, gyakran használjuk, sokat nyüstöljük ezt az alkatrészt, és nem mindegy, milyen a vezetési stílusunk. Azzal például hamar kinyírhatjuk a kinyomócsapágyat, ha végig lenyomva tartjuk, miközben várakozunk a piros lámpánál – nem egyszer, hanem mindig. A kuplungtárcsa elinduláskor és sebességváltáskor kopik, amikor szét- majd összekapcsolódnak a különböző sebességgel forgó fogaskerekek. Kivégzéséhez sokat kell felhajtanunk meredek emelkedőkön, mert akkor fokozottan kopik és melegedik is. Bármelyik alkatrész is megy tönkre, tudni kell, hogy cserélni egyben kell a szerkezetet, a tárcsát és a kinyomócsapágyat! Egymáshoz kopnak a tengelykapcsoló alkatrészei, és ha egyet kicserélünk, cseppet sem biztos, hogy tud működni a régiekkel.

 

Kuplung alkatrész fekete fehérben

 

Zörgés, recsegés, bűz

 

Na de lássuk, milyen jelek utalhatnak a kuplung alkatrészeinek hibájára! Először is eláruljuk, hogy ha városi közlekedésben használjuk sokat az autót, nem kell csodálkozni, hogy gyorsabban tönkremegy a kuplung, hiszen gyakrabban vesszük igénybe a szolgálatait. Ha nem hidraulikus, hanem „bowdenes” módszerrel történik az erőátvitel, a bowden hibájára utal, ha nehéz benyomni a kuplungpedált. Ma már nem kell nagy erővel nyomni, kényelmesen tart ellen az emberi lábnak, így ez a hiba könnyen feltűnhet a sofőrnek. Ha az autó nehezen veszi a fokozatot, netán nem megy a sebességváltás, gyanakodhatunk a szerkezet hibájára. Ha zörgő, recsegő hangokat hallunk, amikor benyomjuk a pedált, és váltani szeretnénk, az ugyanerre utal. A kuplungtárcsa kopását, meglepő, de bűz is jelezheti a motortér felől. Más, erre utaló jel, hogy ha hiába nyomjuk a gázt, nem megy gyorsabban az autó, vagy a jármű csak teljesen felengedett pedállal indul el. Bármelyik alkatrész hibájára is gyanakodunk, fel kell rá készülnünk, hogy szettet veszünk, és mindent lecseréltetünk. Mint már írtuk, össze kell csiszolódniuk az alkatrészeknek, egy-egy darab cseréje nem célravezető.