AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Külső légzsákokkal az ütközések erejének csökkentéséért

Mindannyian ismerjük a modern autók belső légzsákrendszerét, elterjedésükkel jelentősen csökkentek a személyi sérüléssel járó balesetek. Hamarosan azonban jöhetnek a külső légzsákok is, melyek a tesztek szerint akár további negyven százalékkal redukálhatja le a súlyos balesetek számát. A technológiát fejlesztő ZF szerint a szériagyártás hamarosan elindulhat.
 

Az autókat védi, nem a gyalogosokat

 
A cég évek óta fejleszti a külső légzsákokat, bár alapvetően nem az ő találmányuk. A technológiát feltaláló TRW-t azonban megvették, így hidalták át az innovációs pereket. A találmány csak az autók szerkezetét védi – természetesen ezáltal az utasokat is –, a gyalogosvédelmet egyelőre nem implementálták rendszereikbe. A működési elv lényege, hogy a belső függönylégzsákok formájához és anyagához hasonló, de annál jelentősen nagyobb kiterjedésű külső zsákokkal csökkentenék az ütközés erejét. Mivel a belső rendszereknél jóval nagyobb felületű anyagok szükségesek, így a légzsákokat működtető fúvókák méretét és darabszámát is jelentősen meg kellett növelni. A német gyártó tesztjei alapján akár negyven százalékkal is képes a technológia csökkenteni az ütközés erejét, ezáltal rengeteg emberéletet menthet meg.
 
Airbag
 

Radar és lidar két jó barát

 
A technológia természetesen összetett, bonyolult rendszer. A külső légzsákokat külön hardver és szoftverek sokasága irányítja. Az autó típusától és felépítésétől függ a különböző szenzorok száma, melyeket az autókba kell építeni. Gyártástechnikai szempontból itt ütközhet a legnagyobb problémába a cég, hiszen minden egyes autótípusnál különböző helyekre kell beépíteni a mérőeszközöket, és erre a legtöbb autógyártó gyártósora egyelőre biztosan nincs felkészülve. A hagyományos, mára már mindenhol elterjedt radarok mellett úgynevezett lidarokat is telepítenek a külső légzsákokkal felszerelt autókba. A lidar (Light Detection and Ranging) egy alapvetően távolságot meghatározó eszköz, mely a kibocsájtó és egy másik objektum közötti távolságot tudja nagyon pontosan és gyorsan mérni. Tehát, ha egy tárgy – akár egy másik jármű, vagy útakadály) gyorsan közelít a gépjármű felé, akkor a lidar-rendszer a másodperc törtrésze alatt felméri a bajt, és működésbe hozza a külső légzsákokat. Az új technológia rohamléptekkel közeledik a szériagyártáshoz. A ZF ezért jövőre nyilvános bemutatókat szervez, ahol az autógyártók testközelből tapasztalhatják meg az új légzsákrendszer működését. Ha a cég számításai bejönnek, akár már 2020-tól elkezdődhet az első szériagyártású autó felszerelése az új külső légzsákokkal.