AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Kötelező lesz az autókban az automatikus vészfék – Európa és Japán is támogatja az ENSZ javaslatát

Nem új az ötlet, már két éve is cikkeztek az ENSZ szigorítási javaslatáról. A szervezet azt szeretné elérni, hogy minden autóban kötelező legyen a vészfék asszisztens – sok balesetet megúszhatnánk ezzel. 

Új autókban kötelező, utólag beszerelni nem kell

 

Az ENSZ jelentése azt mondja ki, majdnem tízezer halálos baleset történt 2016-ban Európában, és ennek 40 százalékát azok az esetek teszik ki, amikor gyalogost gázoltak el. Éppen emiatt szorgalmazza a szervezet, hogy olyan vészfék asszisztensekkel lássák el az új gyártású autókat, amely 60 kilométer/órás sebességig képes rá, hogy állóra fékezze az autót – és ehhez nem kell a sofőr közreműködése. Becslések szerint akár több mint 1000 életet is meg lehetne menteni ezzel az intézkedéssel évente, csak az EU területén. A határidő, amelyet a szervezet kitűzött, és amellyel egyetért mind az EU, mind Japán – ahogy ez egy genfi konferencián kiderült a közelmúltban –, nagyon közeli. 2020-tól lenne ugyanis kötelező ezen elem beszerelése, ami tulajdonképpen már most sem lehetetlen kérés az autógyártóknál, csak éppen felárért juthatunk hozzá. A most használt ilyen biztonsági rendszerek 30 vagy 50 km/óráig működőképesek – és ez, úgy tűnik, még mindig kevés. Nem kell megijedni, a rendelkezés hatálya nem lenne visszamenőleges, vagyis a már meglévő autók tulajdonosait nem köteleznék sok pénzért a fék mechanika beszereltetésére.

 

Vészfék

 

Sci-fi, de nincs már messze

 

Az automatikus vészfék asszisztensnek egy fontos előnye lesz, hogy felismeri, érzékelni tudja a közelben lévő, esetleg veszélyes közelségbe kerülő másik autót, gyalogost, biciklist, motorost, akár állatokat is. Ha a sofőr figyelme kihagy egy pillanatra, az autó akkor is képes megtenni a megfelelő lépést, vagyis jó nagyot fékez a vezető helyett. A közlekedés résztvevőinek érzékelésében kamera és radar segíti majd a járműveket, a jeleket a fedélzeti számítógép dolgozza fel. Az önvezető rendszerek sajátja ez a megoldás, ahol az egyes autók, ha már érzékelik egymást, tudnak is egymással kommunikálni az utakon, és valószínűleg siettetni is fogja azok fejlesztését és elterjedését. Gondoljunk bele: hátradőlünk, az autók pedig „megbeszélik”, ki merre térjen ki, láttak-e útakadályt, veszélyesen közlekedő gyalogost, görkorcsolyázó gyereket az út szélén. Szinte sci-fi, de egyre közelebb kerülünk hozzá – kíváncsian várjuk, mit változtat majd a rendelkezés a baleseti statisztikákon. Jó tudni, hogy ez a szabvány nem csak a személyautókra vonatkozik majd, hanem a könnyű haszongépjárműnek nevezett kategóriára is. Sokkal biztonságosabbá teheti a városi közlekedést.