AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Érthetetlen filléreskedés a milliárdos üzletben – konstrukciós hibák az autógyártásban

Fedélzetén 157 utassal a földnek csapódott az etióp légitársaság gépe március elején. Nem ez volt a Boeing 737 MAX típusú gép első katasztrófája, tavaly októberben az indonéz Lion Air gépe szenvedett hasonló szerencsétlenséget. Az utólagos vizsgálatok szerint egyértelműen a gyártó hibájából történt a baleset. Sajnálatos módon az autógyártást sem kerülték el az ilyen és ehhez hasonló balesetek. Érdemes tanulságképp felidézni a legismertebb eseteket. Összegyűjtöttük ezeket egy csokorba. 

 

Gyártósori hibák a piacon

 

Az autógyártás történetében sajnos nem kell túl sokáig kutakodni ahhoz, hogy tervezési hibákra bukkanjunk. A legszomorúbb, hogy ezek a katasztrófák könnyedén és gyakorlatilag fillérekből elkerülhetők lettek volna. Az előző évezred 60-as és 70-es évtizedeiben egymást érték a tervezési hibák, amelyek számtalan esetben emberéletet is követeltek. A Chevrolet Camaro, Caprice, Impala és Nova modelljei voltak érintettek abban a visszahívásban, amely során 6.7 millió kocsit kellett az amerikai gyártónak begyűjteni a piacról. A járművek motorblokk alkatrészei nem megfelelően voltak rögzítve, nem egy esetben eredményezve azt, hogy a gázpedál benyomódott és a fék csődöt mondott. A gyártó tudott a meghibásodásról, és meg is tervezett egy kiegészítő alkatrészt, ami megelőzhette volna a baleseteket, ugyanakkor ezekből elenyésző számú jutott el a tulajdonosokhoz. Az eredmény ismeretes, számtalan haláleset és minden idők egyik legnagyobb visszahívása.

 

Chevrolet Impala

 

Borulás 60-as tempónál

 

Szintén széles körben ismert a Ford Pinto tervezési hibája. A kisautó üzemanyagtartálya vészesen közel helyezkedett el a kocsi hátuljához, hátulról érkező ütközéskor szinte azonnali berobbanást eredményezve. A gyártó itt is tisztában volt a veszéllyel, azonban úgy gondolta, hogy a perköltségek és az ügyvédek órabére olcsóbb lesz, mint a tömeges visszahívás. Egy autónként 11 dolláros védőburok beszerelése évi 180 ember életét menthette volna meg. Nem kell azonban múltban keresgélni, ha hasonló tervezési bukásokról szeretnénk beszámolni. A Mitsubishi 2001-ben adta ki Montero fantázianevű terepjáróját, amely óránként 60 kilométeres tempónál kanyarban hajlamos volt két kerékre emelkedni, nem egy esetben felborulást eredményezve. A Suzuki eredeti Grand Vitara modellje is hajlamos volt a borulásra, a tervezésnél egyszerűen túl magasra tették az autó súlypontját. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a gyártók tanultak a hibákból, ma már megerősített tetőszerkezettel és alacsonyabb súlyponttal készülnek a városi terepjárók.