AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Keskeny gumit télire! – valóban jobban járunk?

Évente általában kétszer, tavasszal és télen jön a nagy roham a gumisoknál. Ilyenkor olvashatunk szép számmal különböző teszteket, melyek segítségével eldönthetjük, hogy melyik gyártó gumiját tartják a szakemberek a legjobbnak. De mi a helyzet az abroncs méretével? Valóban annyira befolyásolja a menettulajdonságokat, amennyire ezt híresztelik?

 

2018-ban az abroncsméreteket is tesztelték

 

Az már megszokott dolog, hogy az ADAC, a német autóklub minden évben teszteli az aktuális új mintázatokat a téli- illetve nyárigumik esetében. 2018-ban azonban arra is kíváncsiak voltak, miként teljesítenek a különböző magasságú, illetve szélességű abroncsok téli körülmények között. A megmérettetéshez a prémium kategóriás Dunlop Winter Sport 5-öt választották, ebből a gumiból szerezték be az alábbi öt méretet: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 és 225/40 R18. Ezek az abroncsok egymás váltóméretei, tehát mind az öt gumi szerepelhetne akár ugyanazon az autón is.

 

Téli gumi teszt 2018

 

Az eredmények

 

Az ADAC eredményei röviden összefoglalva azt mutatják, hogy jelentős különbség nincs a különböző szélességű abroncsok teljesítménye között. Ugyanakkor az is igaz, hogy a régi igazság – miszerint a keskeny gumi jobban teljesít télen – igazolódott, hiszen a legjobb eredményt a 195/65 R15-ös méret érte el. A többi abroncs mindössze néhány tized ponttal lemaradva követi a nyertest. Míg száraz úton hangyányit jobban tapadt a peresebb, szélesebb gumi, addig nedves körülmények között a ballonosabb, keskenyebb győzött. Egy dologban azonban még az ADAC is egyetért: havon és jégen egyértelműen a nagyobb nyomású abroncs a nyerő. A nagyobb nyomást a felület csökkentésével tudjuk elérni, tehát minél keskenyebb gumit használunk – ésszerű kereteken belül -, annál kevesebb az esélye annak, hogy téli körülmények között autónk irányíthatatlanná váljon. A ballonos méretek a vezetési komfort tekintetében is hasznosak, hiszen jóval komfortosabban nyelik el az esetleges úthibákat. A peres gumik sokkal könnyebben sérülhetnek, különösen téli körülmények között. Fontos még megjegyezni, hogy a teszten kizárólag ugyanolyan mintázatú abroncsot használtak, így más gyártók és eltérő mintázatok esetében az eredmények akár mások is lehettek volna. Az adott jármű tömegelosztása szintén változtathat a mért eredményeken. A felnink szélessége is fontos irányadó adat lehet, hiszen meghatározza, milyen széles gumikat szerelhetünk fel autónkra. Érdemes tehát vásárlás előtt ellenőrizni autónk kézikönyvét, és az ott leírt ajánlásnak megfelelő méretet választani.