AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Honnan tudjuk, hogy rossz a fék?

A fék olyan alapvető biztonsági rendszer, aminek hibáját, elhasználódását nem szabad, tapasztalati úton észrevennünk, hiszen egy elkopott betét akár végzetes baleset okozója is lehet.

 

Minden autóban működnek visszajelző rendszerek

 

Ezek a rendszerek lehetnek elektronikusak és mechanikusak. Talán utóbbi az elterjedtebb, elsősorban japán autóknál, így az itthon népszerű Suzukiknál is alkalmazzák. Ez a rendszer csupán annyiból áll, hogy a fékbetét alaplapjára egy apró rugóacélból készített lemezecskét szegecselnek, ez akkor kezd el hozzáérni a féktárcsához, amikor a betét már cserére érett. Fontos tudni, hogy a fékbetétek kopása azok használatával gyorsul, hiszen minél kisebb a fékbetét vastagsága, annál rosszabb a hőelvezetése. Vannak elektronikus fékvisszajelzők is, ezek esetén egy fémszál kerül a fékbetétekbe, amelyek egy áramkört zárnak és ezek hatására felvillan egy műszerfali kontroll-lámpa. Annak ellenére, hogy léteznek a visszajelző rendszerek, a vizuális szemrevételezés nem maradhat el egyetlen kerékcserekor sem, ugyanis visszajelző nincs minden betétben.

Az autó fékjének meghibásodása

Ha az autó nem jelez mi is észrevehetjük a problémát

 

Ha nem túl zárt a keréktárcsánk, akkor a féktárcsák és betétek kopottságát szabad szemmel is láthatjuk. Egy új fékbetét általában 10 mm vastagságú. A tárcsafék úgy van kialakítva, hogy a betétek és a tárcsa között mindig a lehető legkevesebb hely legyen, hogy fékezéskor ne kelljen nagy utat megtennie a betéteknek. Ha benézünk a fékhez, jól látható, hogy mennyi maradt még a betétünkből. Ha azt látjuk a szemrevételezés során, hogy körülbelül 3 mm vagy már annál is kevesebb akkor ideje lecserélni a betéteket.  Vélhetően már mindannyian találkoztunk az autós szlengben sokszor felhangzó „vason van a fékem” kijelentéssel. Ez arra utal, amikor a súrlódó anyag már teljesen lekopott a fékbetétről és annak acél váza érintkezik a féktárcsával.