AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Hogyan működik a differenciálmű?

Ha autókról beszélünk, akkor semmiképpen nem lehet elfeledkezni az ezt alkotó alkatrészekről és tartozékokról. Minden járműnek nagyon komplex felépítése van, és nélkülözhetetlen elemekből tevődik össze. Ezért nem mondhatjuk, hogy egyik alkatrész fontosabb lenne a másiknál. Ahhoz, hogy a rendszer működőképes legyen, a összes részletnek passzolnia és zavartalanul működnie kell.

 

A differenciálmű szerepe

 

A motor szerepéről mindenki hallott már, hiszen ez adja az egész alapját. Viszont, az olyan „kis” részletekről, mint amilyen például a differenciálmű, hajlamosak vagyunk megfeledkezni, holott egyáltalán nem lenne szabad. Az ember általában csak akkor tudatosítja, hogy valóban létezik, amikor meghibásodik. Rendszerint ilyenkor jön rá arra, hogy ez egy mennyire fontos tartozék. Van, aki csak ilyenkor néz utána, hogy a differenciálmű igazából mire is való. Hogy ezt elkerüljük, tudatosítsuk csak a legalapvetőbb dolgokat ezzel kapcsolatban. Amit a szerepével kapcsolatban tudnunk kell, az nagyon egyszerű: a differenciálmű az a szerkezet, amely lehetővé teszi a húzó kerekek különböző sebességgel való forgását. Erre szükségünk van például minden kanyarban, hiszen a kerekek nem foroghatnak egy szögben. Szükség van rá még olyankor is, amikor az utak nem egységesek (itt azokra a gyakori esetekre kell gondolni, amikor az út egyik fele rendes aszfalt, a másik fele viszont sár). Az ilyen helyzetekben is szükség van arra, hogy a kerekek ne egyszerre, hanem kétféle képpen foroghassanak. Hogy ezt könnyebb legyen megérteni, gondoljunk csak a játékautókra.

Az autó differenciálműve

A differenciálmű cseréje

 

Az olcsóbb, gyengébb minőségűeknél általában a kerekek csak egyszerre képesek forogni, és ez nem teszi lehetővé a kanyarodást. Azonban, a drágább fajtáknál már más a helyzet, ezekkel lehet kanyarodni is, a kerekek képesek egymástól eltérő funkciókban is működni. Ez a differenciálműnek köszönhető. Nem gyakran esik meg, hogy gond legyen ezzel az összetevővel, viszont amikor igen, akkor az orvosolása elég komoly szakmai tapasztalatot igényel. Éppen azért, mert ez nem egy gyakran meghibásodó alkatrész, a szerelők sokszor évek alatt sem tudnak gyakorlatot szerezni a javításában. Persze, azért még nem kell elkeseredni, mert minden szervizben akad egy olyan szerelő, aki meg tudja csinálni. A javítási költségek magasak is lehetnek abban az esetben, ha cseréről van szó, viszont, ha csak javításról, akkor nem túl magasak.