AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Hét tanács a téli autózáshoz

Az első, hogy az autót elő kell készíteni a téli használatra. Itt most nem mondjuk el az unalomig ismételgetett téli gumi fontosságát, a hó, a jég letakarítását a kocsiról, az akkumulátort és még sok apróságot, hanem a fékre összpontosítunk.

Fontos odafigyelni a fékezésre

Az első és legfontosabb, hogy a normál útviszonyok esetén a jelentéktelen különbség a fékek „fogása” között nem számít. Arról beszélek, amikor fékezéskor kicsit egy irányba húz az autó. Ez télen végzetes lehet a síkos úton. Állíttassuk utána a fékeket, mielőtt nagy baj lesz. A második: télen tényleg tartsuk be a követési távolságot. A jeges úton nem segít a kerepelő ABS, legfeljebb zenei kíséretet ad a durranáshoz, amit akkor hallunk, amikor padlófékkel is utolértük az előttünk csúszkáló kollégát és átszabtuk a kocsija hátsó dizájnját. Lehet a fékezési technikákra hagyatkozni, csak nem érdemes, mert – tessék jól az emlékezetbe vésni – mindig az a hunyó, aki hátulról jön az ütközéskor. A harmadik fontos dolog télen, hogy el kell felejteni a bizalmat a többi vezetővel szemben. Hiába néz ártatlanul a szemedbe a kereszteződésben kifelé csúszó autós sorstárs, ha nem tud megállni, akkor eléd fog hajtani, és semmire nem mész azzal, hogy: pedig láttam, hogy lát és azt hittem, hogy meg fog állni. Ne bízz senkiben, csak saját magadban. Úgy kell hajtani, hogy akkor is meg tudj állni, ha a másiknak nem sikerül, pedig neki kellett volna.

Tanácsok téli autózáshoz

Figyeljünk a többi autósra is

A negyedik: kanyarba hajtva válassz megfelelő, tehát a száraz útnál lényegesen kisebb sebességet és a gázt a kanyarból kifele jövet nyomd inkább. A kanyarban már ne ügyeskedj se fékezéssel, se kormánnyal, mert lehet, hogy se fékezni, se kormányozni nem lesz módod.

Ötödszörre: kanyarodáskor ne csak arra figyelj, hogy neked sikerül-e, de számíts arra, hogy a szemben jövőnek – minden igyekezete ellenére – nem fog sikerülni. Érdemes ezért úgy belemenni a kanyarba, hogy a másik hibáját is korrigálni tud. Az autód ugyanakkorát törik, ha nem te vagy a hibás, mintha te lennél a hunyó.

Hatodszor: ne hajtsd az előtted csigatempóban araszolót! Lehet, hogy neki van igaza, és nem arról van szó, hogy nem tud vezetni, hanem csak ő mérte fel jól a lehetőségeket, vagy a saját lehetőségét. Ne dudálj, ne villogj rá, mert belehajszolhatod valamibe, amit nem tud aztán befejezni. Főleg ne előzd ki, mert ilyenkor szokott kiderülni, hogy neki volt igaza, de akkor már késő. Hetedszer említeném, hogy már akkor légy körültekintő és óvatos, amikor megállsz, leparkolsz valahol. Lehet, hogy már akkor eldőlt, hogy másnap egyáltalán el tudsz-e majd indulni. Ne állj olyan emelkedőre, mély padkára, ahonnan nehéz elindulni, vagy kihajtani. Másnap, hóesés, vagy erős fagy után derül ki, mekkora hiba volt ott megállni. Érdemes csúszós, havas útviszonyok esetén még indulás előtt végiggondolni, merre is fogsz menni. Lehet, hogy a megszokott útvonalon vannak olyan emelkedők, kanyarok, amelyeket jobb lenne kihagyni, elkerülni. A legtöbb esetben van alternatíva, de ha nincs, akkor megéri távolabb parkolni és inkább gyalogolni.