AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Helyes guminyomás: egy lépés a környezettudatosság felé

Napjainkban a környezetünk védelme egyre hangsúlyosabbá válik, így mi, autósok is előszeretettel választunk dízel helyett benzinmotorokat, esetleg hibrid vagy elektromos hajtáslánccal szerelt gépjárművet. Néha azonban a legegyszerűbb dolgokról megfeledkezünk, pedig az ördög a részletekben rejlik. 
 

Hihetetlen pazarlás

 
Egy kutatás kimutatta, hogy évente körülbelül 2 milliárd liter üzemanyagot égetünk el feleslegesen. Ez 4,8 millió tonna széndioxiddal terheli meg a levegőt, valamint több mint 12 millió gumiabroncsot koptatunk el idő előtt a nem megfelelő guminyomás megválasztása miatt. A Bridgestone japán gumiabroncsgyártó által végzett kutatás alapján, melyben az EU kilenc országában több mint harmincnyolcezer járművet vizsgáltak, kiderült, hogy az autósok 71 százaléka alacsony guminyomással közlekedik. Az már csak hab a tortán, hogy a bevásárlóközpontok parkolójában végzett ellenőrzések során az is szembeötlött, hogy a tulajdonosok tizenkét százaléka teljesen elöregedett abroncsokat használ, a minimális profilmélység nem érte el az 1,6 százalékot. Pedig, ha betartanánk a guminyomásra vonatkozó egyszerű előírásokat, sokat tehetnénk környezetünk megóvásáért.
 
Helyes guminyomás
 

Mire kell figyelni?

 
Ha abroncsaink túl puhák, egyértelműen romló kormányozhatósággal számolhatunk, úttartásunk sem lesz megfelelő, illetve csökken a kanyarstabilitás, legrosszabb esetben el is veszíthetjük a kontrollt gépjárművünk felett. Mivel nő a gördülési ellenállás, ezért a fogyasztáson is tetten érhetjük a helytelen beállítást. Természetesen a gumik élettartamára is negatív hatással van az alacsony abroncsnyomás, hiszen a nagyobb felületi súrlódás miatt a hőtermelés fokozódik, amely könnyen deformációhoz, vagy akár szálszakadáshoz is vezethet, mely már alacsonyabb sebességnél is defektet okozhat. Azonban nem csak az alacsony, de a magasabb nyomás is okozhat problémát, ugyanis a túlfújt abroncsok is veszélyesek lehetnek. Ilyenkor a gumi futófelülete nem érintkezik megfelelően az úthoz, csökken a tapadás, nő a féktáv, és egy esetleges kátyúval történő találkozást követően szinte biztosak lehetünk abban, hogy sérül a szerkezet is. Érdemes tehát legalább havonta, illetve minden hosszabb út előtt ellenőrizni a nyomást abroncsainkban. De hogyan tegyük ezt? Mindig hideg gumiknál mérjük a nyomást. Üzemmeleg helyzetben a műszer természetesen hibás értéket ad, magasabb számot fog mutatni. Az előírt nyomásbeállítási értékeket megtalálhatjuk a gépjármű használati utasításában, de sok autóban a tanksapka fedelén, vagy az ajtóoszlopon találhatunk információt a helyes értékekről.