AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Használjunk-e télen motorféket?

Általában az a vélemény terjedt el, hogy a motorfék használata mindig előnyös az autós és az autója számára. Ez nem teljesen van így télvíz idején, főleg fagyos, csúszós, havas úton.

A motorfék működése

A motorfék azon az elven működik, hogy az alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolt, de még a magasabb sebességfokozathoz tartozó sebességgel haladó autót a tengelykapcsoló kiengedése után, az alacsonyabb fokozatú áttétel miatt maga a motor fékezi le. Ez nagyon előnyös, ha hosszan tartó fékezésre kényszerül az autós, mondjuk egy szerpentinen a lejtőn lefelé haladva, ahol a folyamatos fékhasználat erősen igénybe venné a fékrendszert, amely felmelegedne, megkopna és a hatásfoka is veszélyesen csökkenhetne. Az ilyen esetekre ajánlják „melegen” a motorfék használatát, ami ilyenkor azt jelenti, hogy a szabad gurulásban gyorsuló autót a sebességéhez viszonyítva alul választott sebességfokozatban hagyjuk haladni, a fékezés nagy részét a motorra bízva.

Motorfék használata télen

Télen csak módjával a motorfékkel

A motorfék télen sajnos nem olyan jó megoldás mint nyáron. Nagy az esélye, hogy a motorfék olyan erősen fékezi meg a kerekeket, hogy az autó megcsúszik a hóban, sárban vagy a jégen. Normális körülmények között az aszfalt és a gumiköpeny között kialakult kapcsolat elég erősnek bizonyul ahhoz, hogy a fékezőleg hasson a motorra, illetve a motor fékező hatását csúszás nélkül adja át az aszfaltnak. Ez nem mindig sikerül télen. Mégsem lehet azt mondani, hogy teljesen mondjunk le a motorfék használatáról. Tapasztalt vezetőnek ilyen körülmények között is rendelkezésére áll ez a megoldás, csak sokkal óvatosabban és a kuplungot használva érzéssel kell igénybe venni. Semmi esetre sem szabad több sebességfokozatot átugorva visszakapcsolni.